מה רואים הלילה: "אדם בן כלב" של יורם קניוק בגרסה הקולנועית

איך מחלימים, אם בכלל? "אדם בן כלב". צילום: יח"צ
איך מחלימים, אם בכלל? "אדם בן כלב". צילום: יח"צ

ערב יום השואה תמיד טיפה מורכב בכל הנוגע לצפייה במסכים, אך הסרט הישראלי-אמריקאי הזה מערבב - בדיוק כמו ספרו של קניוק - בין כאב להומור, בין טראומה לרצון לחיות, בין טירוף לשפיות. עכשיו, כשהוא נחת בנטפליקס, זה בדיוק הערב הנכון לצפות בו

יש לא מעט סרטים שמתאימים ליום השואה, מי כמוכם יודע. מה לעשות, יצירה זו הדרך שלנו להתמודד, לזכור, לשמור את מה שאפשר ובתקוה, לעבד את האירועים המחרידים שהתרחשו ממש לא מזמן לאמירה רלוונטית על האנושות. וכיום, ממרחק עשרות השנים, כבר למדנו שאפשר להתמודד עם הזוועות במגוון דרכים יצירתיות, כולל הומור ובדיה ופנטזיות נקמה, במידת הצורך. אבל לא כך זה היה. כשיורם קניוק הוציא את ספרו "אדם בן כלב" ב-1969, התגובות היו לא פשוטות.

אם לא קראתם, אז הצפייה בסרט בעל אותו השם מ-2008 (שעלה השבוע לנטפליקס) יעזור לכם להבין למה ישראל בת ה-20 התקשתה לקבל את תערובת ההומור המוזר והזוועות האלו. גרעין הסיפור עצמו הוא מספיק כדי לזעזע גם היום – קצין נאצי לוקח אסיר יהודי, שלפני השואה היה מגדולי בדרני רומניה ובעל קרקר, ומאלץ אותו לשמש ככלב שלו, וגם לשעשע את האסירים האחרים בדרכם האחרונה במחנה. סיפור לא פשוט כשלעצמו, אבל בתערובת הלא פשוטה של ההומור הקניוקי, לצד סיפור מסגרת בבית חולים פסיכיאטרי לניצולי שואה, מייצרים חוויה לא פשטה, ועם זאת עוצמתית.

העיבוד הקולנועי של הספר יצא כמור לפני כ-15 שנה, וכלל תערובת של שחקנים בינלאומיים גדולים כמו ג'ף גולדבלום (בתפקיד הבדרן היהודי) וגם וילם דפו (בתפקיד קולונל קליין), וגם שורה של שחקנים ישראלים מוכרים: איילת זורר, יבגניה דודינה, חנה לסלאו, עידן אלתרמן, חנה מרון ודרור קרן. אז אם חיפשתם סרט מערבב בטן, אבל גם כזה ששואל שאלות אנושיות חשובות, ועוסק גם בשיקום הנפש – הערב תוכלו להתחבר ליצירה הייחודית והחשובה של קניוק.

"אדם בן כלב", עכשיו בנטפליקס