העיר שרוצה קצת רוח: מזל טוב תל אביב, יש לך מוזיאון חדש

לוקיישן מושלם כבר יש. מוזיאון העיר תל אביב לאחר השיפוץ (צילום: גיא יחיאלי)
לוקיישן מושלם כבר יש. מוזיאון העיר תל אביב לאחר השיפוץ (צילום: גיא יחיאלי)

חיכינו ציפינו והנה זה בא: מוזיאון העיר החדש של עיריית תל אביב-יפו יושק בהדרגה החל מהשבוע הבא כ"מוזיאון ההשתתפותי הראשון", עם היסטוריה ארוכה, נוף לאחת הכיכרות היפות בעיר ותוכנית שלמה של תערוכות, אירועים ופעילויות. אנחנו כבר מחכות לגלות מה זה בדיוק אומר

6 בספטמבר 2023

כשנסגר בית העיר לפני כשנתיים לטובת שיפוץ ושדרוג, התגובה הראשונית של רוב מי ששמע על העניין היתה "שוב?". ולא בכדי – רק בשנת 2009 נחנך מחדש המבנה העירוני האיקוני שבכיכר ביאליק כחלל תצוגה עם תערוכות מתחלפות. ההיסטוריה שלו מתחילה עוד הרבה קודם: הבניין נבנה ב-1925 ותוכנן במקור כבית מלון על ידי האדריכל משה צ'רנר. אבל האדם מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק: הוא שימש במשך תקופה מסויימת כמשכנה של עיריית תל אביב, כארכיון ומאז שנת 1971 שכן בו המוזיאון להיסטוריה העירונית של תל אביב-יפו.

מאז השיפוץ האחרון ב-2009 עברו 14 שנים, שבהן הוא הספיק לארח לא מעט אמנים ואמניות, מיצבים ומיצגים, אירועים והתקהלויות. הוא זכה לבאזז כשכיכב בקליפ של "טודו בום" של סטטיק ובן-אל (כולל הופעת אורח בלתי נשכחת של ראש העיר רון חולדאי), והוא גם היה המקום שבו בקעה לראשונה שושקה אנגלמאייר מהצדפה שלה והתעוררה לחיים בשנת 2016.

עכשיו, אחרי תקופה ארוכה של שיפוץ פיזי וקונספטואלי – משיקה אותו עיריית תל אביב-יפו מחדש תחת שם חדש – "מוזיאון העיר". על המוזיאון עמלה במשך תקופה ארוכה ועדת היגוי ומועצה ציבורית שהקימה העירייה הכוללת אנשי רוח ותרבות, היסטוריונים, אנשי אקדמיה ומנהיגים בעיר שליוו את התהליך. הוא תוכנן ועוצב על ידי חברת בריז קריאייטיב ואדריכל השימור אורי פדן.

לתפקיד מנהלת המוזיאון והאוצרת הראשית מונתה מיכל בהרב עוזרד, שבעבר היתה חלק מפרויקטים אמנותיים גדולים נוספים בעיר כמו יריד צבע טרי ופסטיבל הצילום הבינלאומי. יחד עם בהרב עוזרד עובדות מזה תקופה ארוכה האוצרות גלית גאון, קרן עוז ותום כהן. כמוזיאון העיר, מטרתו הראשונית תהיה לספר את סיפורה של העיר דרך סיפורי התושבים והערכים שהעיר מייצגת. "המוזיאון מבקש לאחוז בדבר החמקמק שהוא רוח העיר", הסבירה בהרב-עוזרד, לשאול שאלות אודות תל אביב-יפו ועברה, לעודד שיח ערכי ער, רענן ורלוונטי לימים אלה ולטפח חשיבה ביקורתית ומעורבות אזרחית לעתיד לבוא. המוזיאון יפעל באופן קשוב לסיפורי העיר ולנרטיבים הלא מתועדים ויעודד יצירה חדשה ומקורית בקרב קהילת היוצרים והיוצרות בעיר".

כאן נלכוד את רוח העיר החמקמקה. מוזיאון העיר (צילום: אילן ספירא)
כאן נלכוד את רוח העיר החמקמקה. מוזיאון העיר (צילום: אילן ספירא)

בנוסף הוא גם עתיד להיות המוזיאון ההשתתפותי הראשון בארץ. כן, גם אנחנו שאלנו את עצמנו מה זה אומר מוזיאון השתתפותי. התשובה היא מוזיאון בשיתוף הקהילה, התושבים והאמנים היוצרים – באופן דינמי ומתמשך. על פי הקונספט הזה מבטיחים שתושבי ותושבות העיר ואורחיה ייקחו חלק פעיל בעיצובו של המוזיאון, בגיבוש האוסף, בתצוגה בחלל הפיזי והמקוון, ובשלוחותיו ברחבי העיר.

מבטיחים גם שהמוזיאון יחקור, כאמור, את הרוח הייחודית המאפיינת את העיר שלא עוצרת אף פעם, ויציג אותה על כל גווניה ושכונותייה. בנוסף יפעל בו מערך ייעודי של סדנאות וקורסים, מפגשים, ואירועים בתכניות למעורבות תושבים, תלמידים ומשפחות.

מחכים לכם בפתיחה. מוזיאון העיר (צילום: אילן ספירא)
מחכים לכם בפתיחה. מוזיאון העיר (צילום: אילן ספירא)

כל ההבטחות האלה אמורות להתחיל ולהתקיים בהדרגתיות הדרגתית מאוד: טקס גזירת הסרט יתקיים במוזיאון בשבוע הבא, ה-12.9, בנוכחות ראש העיר רון חולדאי (כן, אותו האחד מהקליפ) ואנשי תרבות נוספים. ב-18.9 ייפתח המוזיאון להרצה בחינם, בהדרכה לקבוצות מתואמות מראש.

באמצע חודש נובמבר (16-18.11) ייערך בו סופשבוע של אירועי אמנות חיה ובו יושק המוזיאון באופן רשמי לציבור, והחל מינואר 2024 הוא ייפתח לקהל הרחב. שלוש התערוכות שיוצגו עם השקתו נמצאות בעבודה כבר תקופה ארוכה ויעסקו בנושאים שונים שקשורים בעיר: תערוכת קבע (אוצרת: קרן עוז), התערוכה "אוסף סיפורי העיר" (אוצרת: תום כהן) ו"מלאכה ובטלה" (אוצרת: גלית גאון). אנחנו באופן אישי כבר ממש ממש מחכים.
>> מוזיאון העיר תל אביב יפו, ביאליק 27, פתיחה לקהל ב-18.9

מורשת העיר פרוסה באופן דיגיטלי. מוזיאון העיר (צילום: אילן ספירא)
מורשת העיר פרוסה באופן דיגיטלי. מוזיאון העיר (צילום: אילן ספירא)