קיץ שלישי של פיקוח: האם אנחנו משלמים פחות במסעדות החוף?

חוף הים הלעתים מאוד יקר שלנו. צילום: שאטרסטוק
חוף הים הלעתים מאוד יקר שלנו. צילום: שאטרסטוק

מקיץ 2019, בזכות רפורמה מבורכת של העירייה – מחירי מוצרים רבים במסעדות החוף נמצאים בפיקוח והוזלו משמעותית לרווחתנו. עכשיו, כשעונת הרחצה בשיאה, קפצנו לבדוק האם ההגבלות נאכפות, אילו מסעדות יעבירו אותנו תלאות בדרך למוצר המוזל – וגם מי המצטיינות

5 באוגוסט 2021

בקיץ תל אביבי אולי לוהט מאי פעם, כל מה שבחורה יכולה לבקש הוא אבטיח קר עם קצת בולגרית, או חצי בירה צוננת. עד לפני כמה שנים אותה בחורה נאלצה לשלם על כך, לרוב, מחירים מופקעים לכל הפחות. ישיבה מרעננת די צנועה יכולה הייתה לעלות, במיוחד במסעדות החוף ה-"יוקרתיות" – מעל ל-100 שקלים. לכן, כשעיריית תל אביב יצאה בקיץ 2019 ברפורמת המחירים המפוקחים על מוצרי מזון ואפילו על השכרת כיסאות חוף בחופים – ירדנו חפצי לב אל החוף בתקווה לא לקרוע את הכיס.

דוגמה לתפריט מחייב
דוגמה לתפריט מחייב

ה-"תפריטים המחייבים", כפי שהם נקראים בחוצות מסעדות החוף בהן הם תלויים, כוללים הרבה מוצרים אידיאליים ובסיסיים לבילוי מהנה על שפת הים, לבד או עם המשפחה: החל מקרחון ב-3 עד 5 שקלים, פיתה עם חומוס וסלטים ב-10 עד 12 שקלים, ואפילו עסקיות בשעות 12:00-16:00 לאורך כל השבוע, בהן תזכו לארוחה שלמה ב-60 שקלים בלבד.

נשמע נהדר? בהחלט. אך כמו בכל רפורמה שמיטיבה יותר עם הלקוח מאשר עם מי שמרוויח את הכסף בקצה – תמיד יימצאו פרצות. "בישראל כמו בישראל, אם אי אפשר לסחוט את הלימון עד הטיפה האחרונה אתה יוצא פראייר", כותב ד', אב תושב העיר, בפייסבוק. "המסעדות לא מסתפקות בלקחת את המחירים המפוקחים 'הרגילים' שמגיעים עם חוף הים, הן ינסו לשבש את חווית הלקוח על המוצרים המפוקחים. חצי שעה כדי לקבל 'פיתה חולדאי' בשפתם".

קליפסו (צילום: אנטולי מיכאלו)
קליפסו (צילום: אנטולי מיכאלו)

את אותה 'פיתה חולדאי', כינוי לאותה פיתה עם חומוס וסלטים בתפריט המפוקח, הוא ניסה להשיג בשתי מסעדות: "הילטון ביי" בחוף הילטון, ו-"קליפסו" הידועה במחיריה הקשוחים. "ב'הילטון ביי', כל פעם שהזמנתי את הפיתה הנכספת, רגע לפני שגיהצו את כרטיס האשראי, דאגו להזהיר אותי שזה ייקח 20 דקות", מספר ד', "כעבור 20 דקות אני מזכיר להם שלא הביאו, ואז דואגים לחתוך פיתה, למרוח חומוס ולהגיש". וכאן מדובר עוד בסתם מריחת זמן על מוצר שמשתלם פחות למסעדה.

ב-'קליפסו', שגם היא נמצאת בקו החוף בפרישמן ומחויבת לתפריט המפוקח, הוא גם נתקל בחומה. "המוכר אמר לי 'לא מוכרים פה פיתות'", מעיד אותו אב, "כשהזכרתי לו שיש מוצר בפיקוח, אז הוא אמר – 'אה, הפיתה חולדאי הזו? סבבה'. אתה רוצה להזמין את מה שאנחנו מחויבים יעני, אבל יאללה בוא נתבל לך את זה בקצת בושה". לאחר מכן הוא ממשיך ומספר שעבור 4 פיתות לו ולמשפחתו המתין לא פחות מ-45 דקות. "הם לא מסתפקים בלקחת 21 שקל על קפה קר בכוס חד פעמית קטנה, או 15 שקל לפחית קולה", הוא מוסיף, "אם תעז לנסות ליהנות ממחיר מפוקח תקבל וייה דולורוסה.

כדי לבדוק האם מדובר בתופעה נקודתית יצאנו אל החוף לבדוק מדגמית עוד מסעדות לאורך הטיילת. ספוילר: גם במסעדות המצטיינות של הבדיקה שלנו נאמר שלא נתקלו בפקחים שמגיעים לאכוף את הפיקוח על המחירים.

ב-"לה מר", למשל, בה מזמינים דרך קיוסק בו מתנוסס בענק התפריט המחייב (כך שאין לאן להימלט) – קיבלנו תוך פחות משתי דקות פיתה נפלאה מלאת חומוס וסלטים, ללא שום בושה שמתלווה למחירים מוזלים. נפלא. גם ב'בננה ביץ', בה מוצג התפריט המפוקח במקום גלוי והוגן, קיבלנו פיתה דומה, מפנקת ונטולת פרצופים – רק שלה לקח כמעט רבע שעה להגיע.

הפיתה המפנקת. יש אמת בפרסום. צילום: מערכת טיים אאוט
הפיתה המפנקת. יש אמת בפרסום. צילום: מערכת טיים אאוט

גם במסעדת "גזוז ביץ'" שבחוף ירושלים מתנוסס בענק התפריט המחייב, אבל כאן הוא נראה מעט פחות מחייב. כשביקשנו "שליש בירה ישראלית" ב-21 שקלים. כמעט חויבנו ב-29 שקלים, מחיר יקר יותר מחצי ליטר בתפריט המפוקח. המלצרית החביבה (באמת) בדלפק פשוט לא הכירה את סוגיית המחירים המפוקחים, ונדרשה לברר עד שהבינה שרק בירה אחת מתוך הבירות הישראליות המוצעות במסעדה מפוקחת. איך גילינו את זה? בדרך עקלקלה מדי.

כך יוצא שמסעדות רבות בחופים עושות מאמץ לשמור על רווחת הצרכנים והמבקרים בהן, והמתרחצים בתל אביב יכולים עדיין ליהנות מהמוצרים המפוקחים במבחר לוקיישנים סמוכים לים. אבל האם מתבצעת אכיפה זהה שתאפשר מצב שוויוני בין המסעדות שדואגות לתדמיתן ולסועדיהן למול אלו שמעדיפות את הרווח?

קו החוף בתל אביב. צילום: גיל כהן מגן \\ גטי אימג'ס
קו החוף בתל אביב. צילום: גיל כהן מגן \\ גטי אימג'ס

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו וחברת 'אתרים' מפעילות פיקוח הדוק באופן שוטף על כל המסעדות והקיוסקים ברצועת החוף תל אביב-יפו, לטובת עמידה על פיקוח המחירים של מגוון המוצרים ולרווחת המבקרים בחופים. בכל החופים ישנו שלט המפרט את המוצרים בפיקוח הנמכרים בחוף ונעשית בקרה ואכיפה של הנושא. במהלך עונת הרחצה אנו מפעילים שירותי לקוח סמוי אחת לשבועיים בכל המסעדות, וכשבעל מסעדה לא עומד בהתחייבות החוזית הוא נקנס ב-10,000 ש"ח בתוספת מע"מ. החברה המפעילה את שירותי הלקוח הסמוי בודקת בין השאר את זמן ההמתנה עד לקבלת מנה מוזמנת. עד עתה לא נתקלנו בבעיה בנושא.

נוסיף כי כחלק משורת המאמצים שמשקיעה העירייה בניסיון להקל על יוקר המחייה בעיר, פעלה העירייה במסגרת המכרזים החדשים מול הזכיינים הפועלים בחופים לעדכון התפריטים המוצעים לבאי החוף על ידי הוספת ארוחות עסקיות 7 ימים בשבוע, עדכון מחיר סל המוצרים הנמכרים ביותר בחוף וקביעת מחירי מוצרים מפוקחים בהוזלה, אפילו בהשוואה לעונת הרחצה הקודמת. באשר למקרים המוזכרים, בעקבות פוסט בפייסבוק שפורסם לפני מספר ימים בנושא ההמתנה לפיתה במזנון בחופים הילטון ופרישמן, נבדק הנושא מול מפעילי המסעדות שעדכנו כי אין מטעמם הוראה מכוונת לעכב הוצאה של מנות במחירים מפוקחים. באשר למכירת הבירה בחוף ירושלים, על פי ההסכם מפעיל המסעדה מחויב למכור סוג אחד של בירה ישראלית בעלות מפוקחת, סוג הבירה היא לשיקול דעתו".

מ'קליפסו' נמסר בתגובה: "תלונת הלקוח הספציפי הגיעה אלינו דרך עיריית תל אביב. מחירון המוצרים המפוקחים מופיע בקיוסק המסעדה. המנות המפוקחות מוזמנות באותו קיוסק והכנתן מתבצעת במטבח המסעדה. זמן ההמתנה בשעות העומס לא משתנה בין המוצרים המפוקחים לשאר מוצרי הקיוסק, או המנות האחרות במסעדה". ממסעדת 'הילטון ביי' נמסר: "אין אצלנו העדפה להזמנה כזו או אחרת במסעדת חוף מבלי קשר לגודל או סכום ההזמנה. כל בון שנכנס מטופל לפי סדר הגעתו הכרונולוגי. אנו שומרים על סטנדרט בין לאומי והדלת שלנו פתוחה לכולם בפני כל לקוח בכל ימות השבוע".