מחליפים נוזלים: 14 מנות מרק שיחממו לכם את החורף

מרק בצל קלאסי בבראסרי, מרק חציל מפתיע בסנטה קתרינה, ועוד 12 מרקים שאתם חייבים לטעום החורף

קונסומה עוף בגריל. צילום: תמוז רחמן
קונסומה עוף בגריל. צילום: תמוז רחמן
13 בינואר 2016

מרק בצל

בראסרי

מרק הבצל בבראסרי הוא קלאסיקה חורפית. את מרק הבצל נהגו הפועלים של השוק הסיטונאי הישן בפריז (Les Halles) לאכול כארוחת בוקר לאחר לילה של עבודה. בבראסרי מגישים גרסה קלה יותר שלו, שמבוססת על ציר עוף ולא בקר, המון בצל, יין לבן, קרוטוני בגט וגבינת אמנטל חריפה. מתאים לכל שעה.

42 ש"ח

בראסרי

מרק בצל בבראסרי. צילום: עידית בן עוליאל
מרק בצל בבראסרי. צילום: עידית בן עוליאל

עידית בןעוליאל

 

מרק מינסטרונה

זופה – אוכל עירוני

המרקים בזופה מתחלפים ללא הרף, ואת המינסטרונה האיטלקי (בתרגום חופשי "המרק הגדול") תוכלו לתפוס במקום בערך אחת לשבועיים. המינסטרונה מורכב מהמון ירקות שורש, בצל, גזר, סלרי, עגבניות, שעועית אדומה, עשבי תיבול וציר ירקות. הפסטה אגב לא נמצאת במתכון הקלאסי, אבל כאן מצ'פרים אותנו בפסטה קונכיות. המרק מוגש עם לחמניות שאור טרייה וחמאה.

50/28/22 ש"ח

זופה

מיניסטרונה בזופה. צילום: בועז לביא
מיניסטרונה בזופה. צילום: בועז לביא

קיושו ראמן

Boazu

ראמן אצל בועז צאירי הוא חגיגה של ממש, בייחוד כשהוא מבוסס על ציר אצות קומבו (ללא חזיר כמובן) ומוגש עם אטריות ראמן טריות שמיוצרות במקום. הקערה המהבילה גדושה בכל טוב, והיא כוללת חִזרן (במבוק), פטריות משתנות, אצות ווקאמה והיג'יקי, סלק מגורר ובצל ירוק מוחמץ. ממש לא רק לטבעונים.

45 ש"ח

Boazu

מרק חרירה

צ׳יריפום

מקורו של החרירה במרוקו, ואבי לוי מגיש את הגרסה שלו – האלג'יראית. המרק מבוסס על ציר עוף ומכיל המון עשבי תיבול: פטרוזיליה, כוסברה, כרפס, קטניות (חומוס ועדשים שחורות), עגבניות מגורדות, שום ובצל. מעל כל הטוב הזה נסחטים לימונים שמעניקים למרק חמצמצות רעננה ופותחים אותו. מרק שהוא ארוחה שלמה.

29 ש"ח

צ'יריפום

בורשט

באבא יאגה

למרק הבורשט מגוון גרסאות ואינסוף ויכוחים על איזו מהן הכי טעימה. בבאבא יאגה תוכלו למצוא את הגרסה האוקראינית של השפית מריה, שכוללת סלק, גזר, כרוב, תפוחי אדמה, בצל ובשר בקר. הוא מוגש עם שמנת חמוצה בצד ולחם שחור.

42 ש"ח

באבא יאגה

בורשט בבאבא יאגה. צילום: איליה גרשמן
בורשט בבאבא יאגה. צילום: איליה גרשמן

מרק דגים אדום

מלגו ומלבר

הרבה מרקי דגים מצוינים יש החורף בתל אביב, ודווקא מזה של מלגו ומלבר לא הצלחנו להשתחרר: מרק דגים אדום עם שרימפס ואטריות אורז, פטריות, ג'ינג'ר, כוסברה וצ'ילי חריף. פשוט, מצוין ומעט חריף.

52 ש"ח

מלגו ומלבר

מרק דגים אדום במלגו ומלבר. צילום: אפיק גבאי
מרק דגים אדום במלגו ומלבר. צילום: אפיק גבאי

קונסומה, רביולי כבד אווז

הוטל מונטיפיורי

הקונסומה הוא מרק צלול שבמקור נעשה ממרק בקר. בהוטל הקונסומה הוא ממרק עוף, שמוצלל על ידי "מכסה" של חלבונים המושכים אליהם את התוכן. הנוזל העדין והנפלא הזה מוגש עם רביולי קטנים וממכרים שעשויים בעבודת יד וממולאים בכבד אווז שמבושל בקוניאק ופורט. אסקפיזם מושלם.

42 ש"ח

הוטל מונטיפיורי

קונסומה בהוטל מונטיפיורי. צילום: עידית בן עוליאל
קונסומה בהוטל מונטיפיורי. צילום: עידית בן עוליאל

קאלדו ורדה

טשרניחובסקי 6

במטבח הפורטוגזי יש מרקים רבים. לרוב ארוחה פורטוגזית תיפתח במרק ולא חשוב באיזה עונה מדובר. המפורסם והמסורתי שבהם הוא ה־Caldo Verde, המבוסס על תפוח אדמה, בצל ושום טחונים. לזה מוסיפים קייל ונקניקיות צ'וריסו והרי לכם מנה מרתקת. מוגש כמנה ראשונה – צמחוני או בשרי.

28 ש"ח למרק צמחוני, 42 ש"ח לבשרי

טשרניחובסקי 6

קלדו ורדה בטשרניחובסקי 6. צילום: אפיק גבאי
קלדו ורדה בטשרניחובסקי 6. צילום: אפיק גבאי

לאקסה דגים

דה באן

יש כמה טענות על מולדתו של הלאקסה – אינדונזיה, מלזיה וסינגפור – והמרק של דה באן נעשה בהשראת שלושתן. המרק עשוי בציר דגים חריף וחלב קוקוס עם מחית לאקסה (דומה למחית קארי) של צ'ילי, למון גראס, ג'ינג'ר ובצל ירוק. הוא מתובל ברוטב דגים ובשלל עשבים ארומטיים ובתוכו אטריות אורז שמעליהן מוגש פילה בס קריספי. ליים טרי וסלט ירוקים מעל פותחים את בלוטות הטעם. חריף, חמוץ ובעיקר טעים.

69 ש"ח

דה באן

מרק חציל מעושן

סנטה קתרינה

ההשראה למרק עלתה לשף תומר אגאי מקריאת מתכון עתיק יומין של השף הצרפתי אוגוסט אסקופייה. מדובר במרק מחציל שרוף שעשוי באש גלויה ומבושל בחלב עם כרשה. לאחר הסינון של החציל יוצא "חלב בטעם חציל" – נוזל עדין ועגול. בגרסה הרגילה הוא מוגש עם גבינת ריקוטה טרייה, רסק עגבניות ועירית. למי שחשקה נפשו, יש גם גרסה עם מוס קרוטונים מפרנץ' טוסט ובשר סרטנים שמבושל בחמאה חומה. חובה.

38 ש"ח, 44 ש"ח עם סרטנים

סנטה קתרינה

מרק חציל מעושן בסנטה קתרינה. צילום: דניאל לילה
מרק חציל מעושן בסנטה קתרינה. צילום: דניאל לילה

מרק שעועית לימה ותרד

יפו תל אביב

שמן זית, שום, תרד תורכי, שעועית לימה (גם מרוסקת וגם שלמה), קצת פסטה ופרמזן שהוכנס למרק של יפו תל אביב בהשראת המרק האיטלקי הקלאסי זופה אה צ'צ'י – מרק חומוס סמיך. קליפת הפרמזן מתבשלת במים עם השעועית, מעשירה את הנוזל ומעניקה לו עקיצה אוממית ממכרת ומדויקת.

49 ש"ח

יפו תל אביב

מרק בשר

עזורה

יש הרבה דרכים להכין מרק בשר, אבל בעזורה החליטו ללכת על מרק ימני סטייל – מעצמות ברך, עצמות מח, אונטריב טרי, ירקות (בעיקר תפוחי אדמה) ותערובת חוואיג' ביתית שמורכבת במקום. העצמות מעניקות לציר טעמים עמוקים ומלאים, הבשר נכנס לסיר בהמשך ואז גם הירקות, וכל אלה מתבשלים חמש־שש שעות עד שהבשר רך, מתפרק ומפרק.

48 ש"ח

עזורה

קונסומה עוף בגריל, קייל ופטריות שימאג'י

פרונטו

קונסומה עוף בגריל הוא חיבור בין מרק עוף איטלקי צח ("Brodo di Pollo") וסגנונות בישול שונים מחבלי ארץ שונים באיטליה. המרק עשוי מחלקי עוף שונים (כנפיים, גרונות ועצמות שנצלים בגריל לפני שהופכים לקונסומה). לאחר מכן מבשלים בתוכו קפלטי (כמו טורטליני קטנים) שממולאים בעוף ופרגית, ובסוף מוסיפים קייל, פטריות שימאג'י, שמן צ'ילי וחזרת. צריך לטעום כדי להבין כמה זה טוב.

58 ש"ח, בעסקית מוגש עם טליוליני במקום קפלטי

פרונטו

קונסומה עוף בגריל. צילום: תמוז רחמן
קונסומה עוף בגריל. צילום: תמוז רחמן

מרק צדפות

הבסטה

קלאסיקה צרפתית במיטבה, שתביא לכם את האוקיינוס לכאן. המרק מורכב מתפוחי אדמה מטוגנים בבייקון ומאודים עם הרבה מאוד ברנדי וחרדל, ולאלה מצטרפות אחר כבוד הצדפות על נוזליהן – אויסטרים, מולים וונגולי. חלק מהצדפות מתבשלות בבישול ארוך ומתמזגות בנוזלי המרק, וחלקן האחר נזרק לתוכו לפני ההגשה. במילה אחת: אדיר.

129 ש"ח

הבסטה

מרק הצדפות בבסטה. צילום: מעוז אלונים
מרק הצדפות בבסטה. צילום: מעוז אלונים