מי יותר גאה?

במקום שיאחדו את כולם לחגיגה גדולה, אירועי הגאווה שנחגגו השבוע בעיר הפכו לזירת התגוששות בין חברי המועצה הגאים. חברת המועצה טולקובסקי: "לא יכול להיות שיהיה גבר, על אחת כמה וכמה הומו, שאחראי על ענייני הקהילה הגאה הנשית"

מצעד הגאווה. צילום: Getty Images
מצעד הגאווה. צילום: Getty Images

ביום שישי הקרוב יתקיים בתל אביב מצעד הגאווה – יום חגה של הקהילה הגאה הישראלית, שבו היא מתאחדת תחת דגל הגאווה בערבוב מיוחד של אמירה חברתית ומסיבה. המצעד יחתום את אירועי שבוע הגאווה בעיר, ה־16 במספר, שמיצב את עצמו, במיוחד בשנים האחרונות, כאבן שואבת לגייז מרחבי העולם שמגיעים לטעום מחיי הלילה וההוללות המקומיים. עם זאת, רבים מחברי ופעילי הקהילה רואים בשבוע הזה עוד נדבך בעייתי בכיוון שהקהילה הגאה בתל אביב תופסת.

הדיון הזה נוקב במיוחד במסדרונות העירייה, שם מכהנים כיום ארבעה חברי מועצה גאים מוצהרים. הסכסוך בין יניב ויצמן, חבר סיעת רוב העיר ויועץ ראש העיר לענייני קהילת הלהט"ב, לבין שלושת חברי המועצה הגאים של מרצ, ד״ר אפרת טולקובסקי, מיקי גיצין ואיתי פנקס – כולם, אגב, חברי קואליציה – רחוק מלהיות סוד. מאז הבחירות העירוניות האחרונות שהתקיימו באוקטובר, מתנגשים הצדדים בהזדמנויות שונות, אבל כעת, לקראת שבוע הגאווה, הטונים הפכו לגבוהים הרבה יותר.

עיתונאים, נציגי הקהילה ומוזמנים אחרים קיבלו לאחרונה הזמנה לאירוע ההשקה של שבוע הגאווה 2014 על גג בניין העירייה, בהשתתפותם של יניב ויצמן, מוטי רייף ו״אורחים נוספים״, תחת הכותרת: ״תל אביב־יפו צועדת לשוויון״. עם זאת, שלושת חברי המועצה של מרצ נחשפו לקיום האירוע רק דרך הפייסבוק, ללא שהוזמנו לשאת דברים או אפילו הוזמנו אליו באופן אישי. בשל כך החליטו השלושה להחרים את ההשקה, כאשר טולקובסקי כתבה בפייסבוק: ״ממני אליכן ואליכם נשות ואנשי הקהילה הגאה, אני מתנצלת שלא אוכל לייצג אתכן/ם בפתיחת שבוע אירועי הגאווה. כי כל עוד הגאווה נותרת נחלתם של מעטים ומסוימים, אין לכן/ם ולי מקום שם, והגאווה הופכת להיות כזו ששייכת רק לסיעת רוב העיר".

חברי המועצה הגאים של מרצ. מימין לשמאל: פנקס, גיצין וטולקובסקי. צילום: זיו שדה
חברי המועצה הגאים של מרצ. מימין לשמאל: פנקס, גיצין וטולקובסקי. צילום: זיו שדה

״אמנם אפשר לראות בפייסבוק שלי מסרים כועסים, אבל אני לא מעוניינת ללכלך״, אומרת טולקובסקי בשיחה טלפונית. ״זה די פשוט – אנחנו שלושה והוא אחד. אבל זה לא רק שהוא במיעוט מספרי, הייתה לי פגישה עם ראש העיר והבהרתי שלא יכול להיות שיהיה גבר, על אחת כמה וכמה הומו, שאחראי על ענייני הקהילה הגאה הנשית, ואני מאמינה שיהיה בקרוב שינוי".

טולקובסקי מסבירה שזה לא רק עניין פרסונלי, אלא בעיקר מהותי: "זאת לא רק ההשתייכות המגדרית שלו או ההעדפה המינית שלו, אלא גם עניין סיעתי – הדגשים של רוב העיר, כסיעה צעירה, סובבים סביב חיי לילה ותיירות גאה. ההעדפות שלנו אחרות. המצעד לא מעניין אותנו, אנחנו מעוניינים לחדור אל הקהילה, לענות על הצרכים שלה ולחבר אותה מבפנים, תוך יציקת תכנים משמעותיים, כמו סולידריות, ושלא הכל ימשיך לנסוב סביב המצעד. ההתעסקות של הקהילה רק בחיי לילה, במסיבות ובצד המשפטי של הקבלה החברתית מונע מאנשים לראות ולהכיר את המגוון שבקהילה עצמה, שלא מיוצג ולא מקבל את הנראות הראויה לו, כמו למשל טרנסג׳נדרים וטרנסג׳נדריות. חלקים נוספים של הקהילה יכולים וצריכים להיכנס לשיח החברתי המרכזי, דרך עשייה ונִראות".

מי יותר גאה? צילום: מיכאל שבדרון
מי יותר גאה? צילום: מיכאל שבדרון

בעניין הזה טולקובסקי לא מתכוונת להתפשר: ״יכולים להגיד לנו לא להתעסק בחינוך או בכל מיני תחומים אחרים, אבל הקהילה הגאה היא התחום שלנו ואף אחד לא יגיד לנו לא להתערב וידיר אותנו מהשיח הגאה ומתהליך קבלת ההחלטות. לא בטוח שנקבל את התקציבים ויפתחו בפנינו את כל הדלתות, אבל אנחנו נעשה את מה שצריך לעשות".

השינוי מתחיל בסנטר

צעד נוסף בכיוון הזה הוא יריד הגאווה הראשון של תל אביב, Expo TLV, שהתקיים השבוע בדיזנגוף סנטר. תחת הסלוגן ״החופש להיות מי שאני״ ביקש היריד לבטא את קשת הזהויות והרעיונות הרחבה של הקהילה הגאה, הן כסגנון חיים והן כתרבות. הופעות, סרטים, הרצאות, מפגשי ייעוץ וסדנאות ״ורודות״ התקיימו בחנויות פופ אפ שנפרשו על פני 2,000 מ"ר ברחבי הקניון. אימרי קלמן, מבעלי הליין דרעק, הבר שפגאט והבר החדש כולי עלמא, הוא אחד ממארגני האירוע, לצד ניר לבלוביץ' וענת ניר.

״האקספו מייצג את כל מה שאנחנו רוצים לשנות בתהליך קבלת ההחלטות שמתרחש בין קירות העירייה״, אומר קלמן. ״אנחנו שואפים לתהליך שקוף ולפעילות הטרוגנית יותר, שתכלול גיוון מגדרי רחב יותר וייצוג של כמה שיותר קבוצות שונות בתוך הקהילה. הציבור הרחב נחשף לקהילה הגאה כרגע פעם בשנה, במצעד הגאווה. אנחנו רוצים להגדיל את החשיפה הזאת, להציג ולייצר טווח תכנים רחב ומורכב יותר, תרבותי וחינוכי יותר. התחושה הכללית היא שהפורומים של קבלת ההחלטות הם לא שוויוניים ולא מייצגים את כל הקהילה ואת הצרכים של הקבוצות השונות, ומשאירים הרבה אנשים בחוץ. בדרך הזאת המשאבים והדגשים מושמים על דברים מאוד ספציפיים. למרות שיש ארבעה חברי מועצה גאים, יש הרגשה שהדברים לא משתנים. ויצמן ושאר חברי המועצה שכיהנו קודם לכן, יחד עם גופי העירייה, 'יודעים כבר מה לעשות' ועובדים בדרך מסוימת. אבל יש חבורה חדשה של חברי מועצה בבניין הזה, שצריכה להיכנס לתהליך שהתנהל בלעדיהם עד היום".

קלמן רואה חשיבות עליונה בדיאלוג שבין הקהילה הגאה לציבור הסטרייטי. כאחד מהבעלים של כולי עלמא, בר סטרייטי עם טאץ' הומואי, הוא סייע להעביר את ליין הגייז המפורסם Notorious מהלימה לימה אל הבר המעורב החדש הזה. ״פעם רק מועדונים ומקומות שהיו על סף סגירה והיו צריכים כסף באופן נואש, נתנו לנו לעשות ליינים של הומואים ולסביות״, מספר קלמן. "כולי עלמא קיים רק שלושה חודשים, מצליח מאוד, ולמרות זאת המקום מאמין בליין, שזה דבר גדול ומרגש".

קלמן: "התחושה הכללית היא שהפורומים של קבלת ההחלטות לא מייצגים את כל הקהילה". צילום: תום זואילי
קלמן: "התחושה הכללית היא שהפורומים של קבלת ההחלטות לא מייצגים את כל הקהילה". צילום: תום זואילי

עם זאת קלמן לא מקבל את הדרך שנוקטת מרצ: ״אני מתחבר לתסכול שלהם, אבל לא לדרך", הוא מבהיר. "אני משתדל להגיע לכל פורום שמתכנס בנושאי הקהילה, ולדעתי אנשי מרצ, מתוך הרגשת עלבון, מנכיחים את ההדרה בעצמם כאקט מחאתי. ההחלטה שלהם להחרים את אירוע פתיחת שבוע הגאווה כמחאה, למשל, יצרה מצב שבו דברים נאמרו ללא היכולת שלהם להציג את הרעיונות שלהם. הם לא רוצים להצטייר כאופוזיציה בתוך הקואליציה ולכן הם נזהרים שלא לצאת במהלכים גדולים מדי, אלא מסתפקים במחאות שקטות ופסיביות".

"אני מייצג את הקהילה כולה"

חבר המועצה יניב ויצמן (רוב העיר), שאליו מופנים רוב חצי הביקורת, לא מבין על מה כל המהומה. באשר לאי ההזמנה לאירוע ההשקה של שבוע הגאווה, הוא טוען: "אני לא מכיר את הטענות האלה של טולקובסקי. חברי המועצה של מרצ היו מבחינתי חלק מלא מהאירוע, הם קיבלו הזמנה. בסופו של דבר אני מחזיק את תיק הקהילה. אני יושב איתם בנוגע לאירועים שקשורים לקהילה, אבל לא מעדכן באופן אישי על כל אירוע ואירוע. ההזמנה להשקת שבוע הגאווה, באופן ספציפי, נשלחה על ידי הדוברות, כך שלי לא הייתה יד בדבר. מספר חברי המועצה הגאים של מרצ לא מעסיק אותי, כמו שלא מעסיק אותי מספר ההורים מביניהם".

ויצמן דוחה את הטענות שלפיהן הוא מתמקד מדי בחיי הלילה ובאטרקטיביות של העיר לתיירים הומואים בני 20־40: "ההצלחה של התיירות ושל חיי הלילה הגאים מיתגה אותי כחבר מועצה שעוסק בנושאים האלה בלבד, אבל מי שמכיר את העשייה שלי יודע שאני עוסק בדברים רחבים ומגוונים יותר, ויריד האקספו ביניהם. אנחנו בתחילתה של קדנציה מאתגרת, ואני מאוד שמח שהקהילה חיזקה את כמות הנציגים והנציגות שלה בעירייה, ושיש נציגה לסבית שתתרום".

ויצמן: "לפי התפישה של טולקובסקי צריך נציג לכל תת קבוצה". צילום: יולי גורודינסקי
ויצמן: "לפי התפישה של טולקובסקי צריך נציג לכל תת קבוצה". צילום: יולי גורודינסקי

גם את הטענה של טולקובסקי שלפיה הוא לא מצייג את הלסביות משום שהוא הומו הוא פוטר כלאחר יד: "לפי התפיסה של טולקובסקי צריך נציג לכל תת קבוצה שכזאת: הומואים, לסביות, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים, טרנסג'נדריות ועוד. אני מאמין בסולידריות בתוך הקהילה הגאה. אני מייצג את הקהילה כולה".