נחטפנו. הופקרנו. הכתובת הייתה על הקיר. צילמנו אותה

כמה כאב. החטוף חיים פרי, מתוך הסרט "מקלטים" (צילום: אדגר גרישוק)
כמה כאב. החטוף חיים פרי, מתוך הסרט "מקלטים" (צילום: אדגר גרישוק)

מכללת ספיר, הממוקמת כארבעה קילומטרים מעזה, ספגה מכה מחרידה בשביעי באוקטובר, כשסטודנטים, אנשי סגל, בוגרים ובני משפחות נחטפו או נרצחו ומאות פונו מבתיהם. עכשיו מגיעים 13 סרטי סטודנטים מהמכללה אל המסך של פרטנרTV כדי שנוכל לראות יחד את מה שראו שם כל הזמן הזה

אזרחי ישראל מתמודדים מאז השביעי באוקטובר עם התחושה שביטחונם הופקר בידי המדינה, אבל מי שחיים בעוטף עזה מתמודד עם התחושה הזאת כבר יותר מעשור, וביניהם הסטודנטים של המכללה האקדמית ספיר בשדרות, שנתנו לכך ביטוי ביצירותיהם לאורך השנים. מחר (10.1) יעלו לשידור 13 סרטים נבחרים של סטודנטים מבית הספר של המכללה לאומנויות הקול והמסך, חלקם מתעדים באופן טראגי את הכתובת שהייתה על הקיר.

צולם בעוטף עזה: "הרבה פעמים ניסו להרוג אותי. אני עדיין חי"
סתלבט בקיבוץ: החלום הישראלי נסדק שוב ושוב. אבל עדיין לא נשבר

כל היופי והכאב הזה יגיע אל מסכי פרטנרTV במסגרת מיזם ייחודי של קבוצת התקשורת פרטנר עם המכללה, במסגרתו יוקרנו מדי ערב שני סרטים של בוגריה ויעלו בהמשך גם לשירות ה-VOD. בין הסרטים שיוקרנו בולט כמובן הסרט "מקלטים" של רחל אלברט ומצ'יק יאנקובסקי, עליו כבר כתבה מבקרת הקולנוע יעל שוב בהרחבה. הסרט עוסק בחברה הישראלית החיה תחת שגרת חירום, באמצעות מעקב אחר מקלטים שונים בארץ ובדרום בפרט. חיים פרי, אחד מגיבורי הסרט, הוא תושב ניר עוז בן 79 שנחטף לרצועת עזה.

מי יכול היה לראות את זה בא, חוץ מכולם. מתוך הסרט "מקלטים" (צילום: אדגר גרישוק)
מי יכול היה לראות את זה בא, חוץ מכולם. מתוך הסרט "מקלטים" (צילום: אדגר גרישוק)

בין הסרטים נוספים שישודרו: "בין המגרשים" של רומי מנחם המוקדש לזכרו של ליאור וייצמן, בוגר מכללת ספיר ומעצב הפסקול של הסרטים. בשבת השחורה יצא ליאור לאימון הבוקר שלו ברכיבה על כביש 34 ונורה ונרצח למוות; "סאשקה" של יאנה לרנר, העוסק בהתבגרותו של נער בן 13 משדרות בצל גיוס אחיו ומבצע צוק איתן; "אנשים ישנים והמים גם כן"– זוכה הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר בפסטיבל היהודי בסן פרנסיסקו, המספר על לחסן, קברן מוסלמי בבית קברות יהודי בלב מרקש.

בית הספר לאמנויות הקול והמסך בספיר הוא מהמובילים והמוערכים בישראל, הודות לחופש הביטוי והיצירה, המקצועיות והמצוינות. בית הספר מביא לידי ביטוי נקודות מבט ייחודית ורגישות לחיים בנגב ובדרום בכלל, על נופיו הגיאוגרפיים והאנושיים המגוונים. ביוזמת בית הספר, הוקם בשנת 2002 פסטיבל קולנוע דרום בו מוצגים סרטי הסטודנטים וברבות השנים הפך לפסטיבל קולנוע בינלאומי. המכללה ממוקמת בשדרות, פחות מ-4 קילומטרים מהגבול עם עזה. זהו המוסד האקדמי היחיד באזור העוטףבו לומדים כ-8,000 סטודנטים. לפני מספר ימים נפתחה שנת הלימודים בצל המלחמה באופן מקוון. בשבת הארורה של ה-7 באוקטובר ספגה המכללה מכה קשה לאחר שסטודנטים, אנשי סגל, בוגרים ובני משפחות נחטפו או נרצחו ומאות פונו מבתיהם.