יש לנו המון מה ללמוד על נקמה מהמועמד הישראלי לאוסקר

האם תזכה? מתוך "מכתב לחזיר". צילום: יח"צ
האם תזכה? מתוך "מכתב לחזיר". צילום: יח"צ

"מכתב לחזיר" של טל קנטור, המועמד הישראלי בקטגוריית סרט האנימציה הקצר לטקס האוסקר, הוא סרט של יוצרת בעלת חזון אומנותי יוצא דופן שמצליחה לדבר על שואה, תקומה ונקמה בדרך שמחפשת חמלה. מה הפלא שהמגזין "וראייטי" צופה לו זכייה בפסלון

13 בפברואר 2024

ב-2016 השתתפתי בצוות שיפוט מטעם פורום מבקרי הקולנוע, שהתמקד בסרטים הישראלים בפסטיבל סרטי הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. בחרנו אז להעניק את פרס המבקרים ל"במילים אחרות", סרט הגמר של תלמידת בצלאל, שמתבונן ביחסים המנוכרים בין אב לבתו שנפגשים לרגע לפני חזרתו לחו"ל.

>> איפה אתם בחג: הסרט הזה מקבל חמישה כוכבים רק כי אין שישה

סרטי אנימציה לרוב מתחרים בקטגוריה משלהם, אבל כאן היה מדובר ביצירה כל כך ייחודית ומרגשת, שהחלטנו לחרוג מהמקובל. היה ברור שיש כאן יוצרת בעלת חזון אומנותי יוצא דופן. שמונה שנים אחרי כן, סרטה השני של טל קנטור, "מכתב לחזיר", שעוצב בסגנון דומה, מועמד לאוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הקצר. המגזין "וראייטי" אף צופה לו זכייה בפסלון.

מאז בכורתו ב-2022 "מכתב לחזיר" הוקרן בהמון פסטיבלים וזכה בשלל פרסים. אבל רק עכשיו שהוא באוסקר הוא מוצע לצפייה ב-VOD של יס, הוט ושל סטינג, וכדאי לכם מאוד להקדיש לו 17 דקות. קנטור סיפרה שהרעיון לסרט מבוסס על זיכרון שלה כתלמידה בבית ספר, שמקשיבה לעדותו של ניצול שואה. הסיטואציה הבסיסית מוכרת לרבים, אך קנטור השתמשה בה כנקודת מוצא לסרט יפה וחכם ועמוק, שבעצם עיסוקו בזיכרון השואה ובתשוקת הנקם של השורדים, ושל בני הדורות הבאים, הוא מהדהד את ההוויה הישראלית הטראומטית בימים אלה ממש.

החזיר שבכותרת מגיח מזיכרונו של ניצול שואה זקן, שמספר לתלמידים בבית ספר כיצד בנעוריו הסתתר במשך תקופה ארוכה בדיר חזירים, והפך לאחד מהם. שנים אחרי כן הוא כתב מכתב תודה לחזיר שלא הסגיר אותו לנאצים שחיפשו אותו בדיר. התלמידים בכיתה די משועממים, ולעיתים אף מצחקקים למשמע העדות, עד שהניצול מתחיל לדבר על נקמה ב"חיות". למשמע סיפוריו של הזקן, התלמידה עלמה שוקעת בהזיות.

בהתחלה היא מדמיינת את עצמה מתחבאת מהנאצים ביער המושלג, ובהמשך החזיר הטוב מהסיפור הופך לחזיר נאצי גדל מידות ומאיים. כשבהזיה משתלבים שאר התלמידים מהכיתה, החזיר הולך וגדל לממדים עצומים, והופך דימוי לטראומת השואה המונחלת מדור לדור ולתאוות הנקם שבאה איתה, וגם התלמידים עצמם הולכים ונדמים לחזירים. היש מקום לחמלה?

כפי שמציין הניצול בסיפורו, ביהדות החזיר נתפס כחיה מאוסה. קנטור משתמשת בכל הקונוטציות התרבותיות של החיה האסורה כדי לעצב מסה מוסרית מרגשת בשפה קולנועית מפעימה. "מכתב לחזיר" צולם עם שחקנים (אלכס פלג המנוח מגלם את הניצול, ומוריה מאירסון את עלמה) ועל בסיס החומר המצולם הוא צויר ביד, על נייר. זה לקח חמש שנים, ובתוצאה הסופית שני הרבדים האונטולוגיים – הצילום התלת ממדי והרישום השטוח – משתלבים זה בזה באופן מפתיע ויפהפה.
"מכתב לחזיר", יס VOD, HOT וסטינג TV