באיחור של 21 שנה: מסילת רכבת רביעית בנתיבי איילון תיבנה עד 2028

תחנת רכבת השלום
תחנת רכבת השלום

כ-16 שנים מאז השקת הפרויקט הלאומי להרחבת נתיבי איילון, היום נעשה הצעד הממשי הראשון בכיוון הבנייה - חברת התשתיות והבנייה "דניה" זכתה במכרז של משרד התחבורה, ותקים מהמסילה הרביעית של נתיבי איילון באזור תל אביב. המסילה צפויה להפחית את העומס ברכבות ולהגדיל את מספרן. תאריך סיום משוער? 2028

מזל טוב תל אביב, בקרוב תהיה לך מסילת רכבת נוספת. בחודש ינואר האחרון רכבת ישראל ומשרד התחבורה פרסמו הודעה חגיגית כי יצאו מכרזים להקמת חלק מהמסילה הרביעית המתוכננת בנתיבי איילון – והיום חברת הבנייה והתשתיות דניה, מקבוצת לפיד קפיטל, יצאה בהודעה רשמית כי זכתה במכרז עבור תכנון והקמת המסילה הרביעית במקטע איילון. הצפי לעבודות הוא לפחות 6 שנים מתחילת העבודה, כאשר שווי הזכייה של חברת דניה עומדת על כ-490 מיליון ש"ח. כלל העבודות של פרויקט המסילה הרביעית עומד על עלות של 7.5 מיליארד שקל. לא מעט כסף עבור מסילה נוספת.

רכבת ישראל, בקרוב בתכיפות יותר גבוהה
רכבת ישראל, בקרוב בתכיפות יותר גבוהה

ומה המצב כיום בשטח? מסילת איילון כוללת שלוש מסילות בין תחנות הרכבת השונות בתל אביב – מתל אביב ההגנה עד רכבת מרכז. מדובר בנתיבים העמוסים ביותר ברכבת ישראל ולא ניתן להעביר במסילות רכבות נוספות בשעות עומס קריטיות. באופן מפתיע משהו – סתם, אנחנו צוחקים, אפילו אי אפשר להעמיד פני מופתעים – מדינת ישראל לא צפתה את העתיד והתכנון המקורי של נתיבי איילון לא השאיר מקום למסילה רביעית. על כן לאורך השנים לא היה ניתן לסלול מסילה נוספת באותו מקטע. התוכנית להוספת מסילה רביעית בתחנות רכבת תל אביב הוכרזה כבר אי שם כתכנית תשתית לאומית בשנת 2007, אך היום, 16 שנים אחר כך, נעשה הצעד הראשון בכיוון להפחתת העומס ברכבות. מזל טוב לפרויקט הטינאייג'ר שלנו.

עם הפנים לעתיד, מטרת הפרויקט הוא להרחיב ולהגדיל את תדירות הרכבת בגוש דן ובפריפריה על ידי הוספת מסילה נוספת בתחנות הרכבת בתל אביב. המקטע של המסילה הרביעית תהיה באורך של כ-4.6 ק"מ, ותבנה לצד שלושת המסילות שקיימות כבר. ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה כינו את התכנית כ-"מגה פרויקט", שעתיד להגדיל משמעותית את כמות האזרחים שנוסעים ברכבת מידי יום ולהקל על העומס הקיים. על פי ההערכות הקיימות, אוכלוסיית המדינה לא מפסיקה לגדול ומספר הנוסעים השנתי ברכבת, שנמצא כעת על 70 מיליון, צפוי לשלש את עצמו ל-210 מיליון עד 2040. הצפי מצד משרד התחבורה הוא ששנה לאחר סיום הפרויקט, בשנת 2029, יהיה ניתן להגדיל את מספר הרכבות ל-26 רכבות בשעה לכל כיוון, לעומת המצב כיום שעומד על 14 רכבות בלבד.

 

רכבת מרכז (יח"צ)
רכבת מרכז (יח"צ)

אם תהיתם לעצמכם האם מדינת ישראל באמת הולכת לעמוד ביעדי הזמן שלה, אז דעו כי התכנית שזכתה כעת במכרז ראשון ועומדת לצאת אל הדרך, כבר נמצאת בעיכוב של שנתיים – שכן על פי התוכנית המקורית היא הייתה אמורה להסתיים ב-2026, וכעת תאריך הסיום הצפוי עומד על שנת 2028. עיכוב המסילה נבע מחילוקי דעות בין חברת נתיבי ישראל לבין רכבת ישראל בנושא חלוקת העבודה בפרויקט. בשנת 2022 הם הגיעו להבנות, והנה המסילה הרביעית כבר בדרך אלינו.