העיר נכנסה לסרטים: 25 מסעדות וברים שיעשו לכם את פסטיבל חיפה

נראה אתכם עומדים מול נוף כזה. דל מאר. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם del.mar.haifa
נראה אתכם עומדים מול נוף כזה. דל מאר. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם del.mar.haifa

חיפה היא היהלום הירוק של הכרמל, והמקום שאליו אנחנו בורחים כשנמאס מתל אביב וחו"ל רחוק מדי, אבל היא גם נקודה קולינרית מרתקת ששווה לעלות בשבילה על כביש החוף, וגם העיר שמארחת בימים אלה את פסטיבל הסרטים הבינלאומי בפעם ה-39. יש לכם כאן 25 סיבות טובות לצאת קצת מתל אביב

אולי זו יריבות ילדותית, אולי זה עניין של אופי, אבל אנחנו קצת אוהבים לזלזל בחיפה, למרות ואולי דווקא בגלל כל היופי והייחוד של העיר השנייה. אבל זה בסדר, ככה אנחנו אוהבים. ככה, ודרך אוכל טוב. אספנו עבורכם את המסעדות והברים הכי טובים בחיפה, כדי שתלמדו איך כדאי לאהוב דרך הבטן.

אוירון

שכונת בת גלים היא האיט גירל של חיפה, המקום שבו קורים הדברים המעניינים באמת אחרי הגל שחלף על פני שוק תלפיות והעיר התחתית. בר היין אוירון, לא זה שבשמים אלא מינוח צרפתי לחתירה בסירות ספורטיביות, מתכתב עם חוף הים הסמוך בנונשלנטיות קלילה וממשיך את מורשתם של הבעלים, לוקאל פטריוטים שכונתיים שכבר מחזיקים בבית קפה וגלידריה ממש מעבר לפינה. תרצו להגיע לכאן בשעות בין ערביים, לתפוס שולחן על המדרכה, לפתוח בקבוק ולנשנש משהו קטן ליד. ואז, גבירותיי ורבותיי, החיים נראים ממש ממש טובים.
שדרות בת גלים 11, חיפה

לא בשמיים. אוירון (צילום או-רן פיאל)
לא בשמיים. אוירון (צילום או-רן פיאל)

אוניקס

שף ג'וני גוריק בישל למלכים, נשיאים ושגרירים, מחזיק במדליות זהב מתחרויות בינלאומיות ואף שפט בטופ שף בדובאי. כעת הוא סוגר שנה באוניקס, בר־מסעדה מעוצב שנמצא בלוקיישן אסטרטגי ממש מול תחנת הרכבת יד השמונה. התפריט שואב השראה מתחנות בחייו של גוריק, מאוכל בלקני דרך השפעות אסייתיות ועד קלאסיקות צרפתיות: גיוזה וצ'יג קופטה, עלי גפן ממולאים באורז סורי ומיץ רימונים, שקדי עגל ברוטב יין אדום וקינוחים מרשימים.
העצמאות 104, חיפה

אוניקס (צילום דוד ששון)
אוניקס (צילום דוד ששון)

איטליאנו דה לה קוסטה

האיטלקייה הוותיקה שמשקיפה לים ממרומי הקומה השנייה מעל לטיילת מפגישה בין המטבח הערבי גלילי לבין המטבח האיטלקי, שרק נראים רחוקים אך למעשה יש ביניהם לא מעט נקודות השקה. המסעדה אמנם מרוחקת מעט ממרכז העניינים אבל היא בהחלט שווה את הנסיעה גם בגלל הנוף והקרבה לרכבל, אטרקציה חיפאית בזכות עצמה.
העלייה השנייה 96, חיפה

איטליאנו דה לה קוסטה (צילום: חיים יוסף)
איטליאנו דה לה קוסטה (צילום: חיים יוסף)

בעתו

פיינליסט משחקי השף גיא רוזמרין מגיש בבר האוכל שלו שבשוק תלפיות את גרסתו לקולינריה מקומית עכשווית. דגים ופירות ים, גבינות, ירקות ועשבי תיבול מהשוק הסמוך משמשים בסיס למנות בהשראת אגן הים התיכון במובן הרחב של המילה, מספרד ועד מצרים ואיראן. מכיוון שהתפריט משתנה על פי המצאי בבסטות, מה שתאכלו היום עלול להשתנות ואף להיעלם עד לביקור הבא.
סירקין 34, חיפה

מקומי ועונתי. בעתו (צילום ליהי בנאים)
מקומי ועונתי. בעתו (צילום ליהי בנאים)

הבולגרי

החמארה השמחה בעיר התחתית שינתה מעט את פניה בשנים האחרונות. איקרה וסלט חצילים, סלט שופסקה בולגרי וצזיקי מיוון, קציצות פראסה ובניצה – כל החשודים המיידיים עדיין כאן, אך אליהם הוסיף הבעלים ג'קי רזון מנות עונתיות שמתחלפות אחת לכמה ימים. ממש עכשיו יש סיכוי שתוכלו להזמין גבינת קממבר בתנור עם דבש ענבים ותאנים בהשראה מקומית שהולכת מצוין עם הדליקטסים הבולגרים. כל מה שמסביב נותר כשהיה: עבודות הגרפיטי שמקשטות את הסמטה, האנשים, שמחת החיים ובראנץ' השיכורים בשישי בבוקר.
ח'טיב 8, חיפה

ג'ינוס

התוספת החדשה ביותר לסצנת מקומות הבילוי בעיר התחית מגיעה מכיוונו של ג'נאן סלימאן, שף צעיר שהתמחה בזמן הקורונה במנות דיינר מושחתות וכעת מוסיף מנות מהמטבח האיטלקי והדרום אמריקאי. איך זה הולך יחד? בלי שום בעיה – מתחילים ברביולי קרם גבינה ושיפוד ג'מבו שרימפס, ממשיכים בטאקוס דג פריך, מסיימים בבריסקט על צ'יפס ומקנחים בטירמיסו. ואחר כך מחפשים את הדרך הקצרה ביותר למיון ברמב"ם.
הנמל 27, חיפה

שלושה שהם פיוז'ן. ג'ינוס (צילום גליה אבירם)
שלושה שהם פיוז'ן. ג'ינוס (צילום גליה אבירם)

דל מאר

תנופת הקולינריה שעוברת על חיפה לא פסחה על הפיין דיינינג, שמשתקף במסעדת דל מאר. בחלל במבנה היסטורי במרכז הכרמל עם פנורמה לים ולנמל ושולחנות מכוסים מפות לבנות מוגשות בעיקר מנות דגים ופירות ים בפרשנות אישית, למשל צדפות בחמאת אוזו, קונקסה עגבניות, תרד וקונפי שום. אם סבתא מציעה לנסוע לפסטיבל הסרטים, קחו אותה לשם ותודו לנו אחר כך.
יפה נוף 99, חיפה

וניה ביסטרו

מראשונות המתיישבות בעיר התחתית המתחדשת של חיפה, שעברה מהפך כשמיכאל גרטופסקי (צ'יקטי, ורמוטריה, ביסטרו מיכאל) נכנס אליה כשף־בעלים. התפריט מבוסס על חומרי גלם מקומיים ועונתיים שמרכיבים מנות מקוריות או מסורתיות בפרשנות חדשה על רקע התרנים והמנופים שבנמל.
שער פלמר 1, חיפה

חומוס אלשאם

על אף שהחלטנו לא להיכנס לסצנת אוכל הרחוב המשובחת שיש בחיפה (סליחה נאפוליטן פיצה, אוהבים אתכם), אי אפשר שלא להזכיר את חומוס אלשאם ולו רק בגלל הפאתה. המנה המיתולוגית שנכבשנו בקסמה ביפו זוכה לביצוע מצוין בוואדי ניסנס – חומוס, יוגורט, קרעי פיתה ובצל צלוי ומעליהם נמזגת סמנה לוהטת. וואו.
ואדי 21, חיפה

חמרמורת

שוק תלפיות הוא ממעוזי הבילוי החזקים בחיפה, מקום שבו פועלים זה לצד זה דוכני ירקות ודגים, מסעדות אופנתיות וברים קטנים. תלפיות הוא גם שמה של מסעדת שוק נהדרת, שמפעילה ממש מעברו השני של הרחוב בר יין בשם המתבקש "חמרמורת". בחלל קטן עם מרפסת לרחוב מוגשים יינות אדומים ולבנים מתוך תפריט קטן ומהודק, עם גיבוי לבקבוקים מיוחדים ממרתף היין הגדול של המסעדה ובו יותר מ-400 יינות מישראל ומהעולם. תפריט האוכל נבנה על ידי הבעלים פרון והשף שאדי עיסאווי והוא כולל בעיקר מנות קטנות לליווי האלכוהול.
סירקין 27, חיפה

איך אומרים בלועזית חמרמורת? (צילום אילן פרון ומשה לוי)
איך אומרים בלועזית חמרמורת? (צילום אילן פרון ומשה לוי)

לוקס

המטבח הערבי-גלילי משמש נקודת מוצא למסעדה קלילה ועכשווית עם כל מה שנכון לקולינריה הישראלית כרגע – בר גדול וישיבה מול מטבח פתוח, רחבה חיצונית נעימה, קוקטיילים על קו התפר בין חיפה לפיראוס ומנות שמצד אחד דוברות תל אביבית שוטפת ומצד שני מתחברות למטבח הערבי, מורשתו של שף עלאא מוסא. אווירה צעירה וקוסמופוליטית מוסיפה לאפיל של המקום ומסמנת אותו בשפיץ של מתחם הנמל.
לוקס

לוקס (צילום: אפיק גבאי)
לוקס (צילום: אפיק גבאי)

מעיין הבירה

באמת שאין צורך להציג את המוסד הוותיק, שהחל את דרכו כמאורת ימאים שיכורים והפך ברבות השנים לבית מרזח שעולים אליו לרגל מכל הארץ. אם קוסטיצה טלה, דג מלוח, כבד עגל מטוגן וטחול פיקנטי הם מסוג המאכלים שגורמים לבלוטות הרוק שלכם לעבוד שעות נוספות – קחו את עצמכם לכאן ויפה שעה אחת קודם. רק שימו לב שבשישי המקום עמוס לעייפה וכדאי להתביית על יום אחר.
נתנזון 4, חיפה

סינטה בר

עוד מוסד – נראה שבחיפה יש לא מעט מקומות אוכל ותיקים – שהקהל החיפאי נוהר אליו, ולא רק הוא. בתפריט תמצאו דגה טרייה, פירות ים, בשר משובח והמבורגרים מצוינים ששמם יצא למרחוק, כל מה שצריך כדי לסגור ארוחה על תקן הימור בטוח.
נתיב האור 1, חיפה
להזמנת שולחן בסינטה בר

עייש אלסראיא

מסעדת פועלים קטנה שבמבט ראשון אינה מפתה במיוחד, אבל אם תתעלמו מהעיצוב הפשוט ותתמקדו בבישולים תגלו שורה ארוכה של סירים מלאי כל טוב מהמטבח הערבי גלילי. מלבד התבשילים המסעדה מתמחה במאפים מצוינים כמו מחמר, מסחאן וספיחה ארמנית משובחת עם בשר מתובל.
י.ל. פרץ 11, חיפה

פו 26

עוד לפני שתל אביב הוצפה במזללות באן מי, המרק הוויטנאמי המסורתי כבש את שוק תלפיות. התפריט קטן והמקום עצמו צנוע אך אל תתנו לזה לבלבל אתכם, כי הפו הוא מהטובים בארץ ושאר המנות אינן מפגרות אחריו.  תפסו שולחן במרפסת הפונה לרחוב ותנו לחיפה לחלוף על פניכם.
סירקין 26, חיפה

צ'אנג בה

קצת מבנגקוק בחיפה תמצאו בצ'אנג בה הוותיקה והטובה. התפריט רחב דיו כדי שכל אחד יוכל לאתר בו משהו לטעמו – מנות אורז, נודלס, מרקים וקארי וגם מנות טבעוניות ומנות ילדים.
הנמל 23, חיפה

 

קלמנ'ס

כמעט 40 שנה שהגסטרו פאב של קלמן נמצא בעיר התחתית, ליד הנמל. בתחילת דרכו תפקד המקום כפאב אירי, עד שלפני כמה שנים החליט הבעלים להתחבר לשורשיו היווניים ולמד להכין מנות מבית אמא. תזהו את המקום לפי החלונות והדלת הצבועים בטורקיז כמו ביוון ולפי השולחנות שכורעים מעומס מזאטים.
הנמל 3, חיפה

קרודו

לאחר שביסס את מעמדה של לוקס התפנה שף עלאא מוסא לפתוח את קרודו, גסטרו בר צעיר ובועט שמפלרטט עם המטבח האיטלקי. טייק אופים על מנות דגל ממטבח ארץ המגף מוגשים על רקע אווירה קלילה ואוויר ים מלוח שפותח את התיאבון.
הנמל 13, חיפה

ראסיף 33

במבנה ישן סמוך באזור הבילויים בנמל חיפה קבע שף חמודי עוקלה את מקום מושבה של ראסיף 33, על שם רציף ששכן באותה נקודה לפני שנים רבות. על רקע קירות בטון מתקלפים וריהוט מודרני הוא מגיש מנות על קו התפר שבין המטבח הערבי־גלילי למטבח ישראלי עכשווי, ששויפו והשתדרגו מאז הפתיחה. טאבון משוכלל ומכתש ועלי מאבן בני מאות שנים עומדים זה לצד זה במטבח הפתוח כשעוקלה והצוות מבשלים מול עיני הסועדים על רקע מוזיקה ערבית עדכנית.
עצמאות 33, חיפה

מחווה למכבי חיפה? ראסיף 33 (צילום חיים יוסף)
מחווה למכבי חיפה? ראסיף 33 (צילום חיים יוסף)

רולא

המטבח של רולא הוא מטבח שאמי, אבל לפני הכול הוא המטבח של מועין חלאבי, שיצר יחד עם רולא דיב, שותפתו לדרך ולחיים, את אחד המקומות הנעימים, האותנטיים והאיכותיים ביותר בחיפה ולמעשה באזור הצפון. בניגוד למסעדות ערביות אחרות שפועלות בחיפה, כאן לא תמצאו את גרסת הסלטים, שיפודים, קבב, אלא את גרסת הסלואו פוד של המטבח הערבי.
הנמל 33, חיפה

שאמי לבנטיני. רולא (צילום מתוך עמוד האינסטגרם rola_levantine_kitchen)
שאמי לבנטיני. רולא (צילום מתוך עמוד האינסטגרם rola_levantine_kitchen)

רפאלו

הגל האיטלקי שעושה סיבוב נוסף בתל אביב נוכח כבר שנים ברפאלו, איטלקייה טובה ונעימה הנשענת על פסטה  שמיוצרת לנגד עיני הלקוחות, מנות מוקפדות ותמחור הוגן. רצוי להזמין שולחן מספיק זמן מראש כי החיפאים ממש מחבים את רפאלו, ולא לפספס את האנילוטי ריקוטה ותרד.
פלימן 8, מרכז קסטרא, חיפה

 

ששון גסטרו בר

הגסטרו בר ששון מבית היוצר של סינטה בר החיפאית, משלב בהצלחה בין בר איכותי למטבח אפריטיף ומציע חוויית אירוח שמחה וסקסית. במקום מגישים שלושה תפריטי אוכל (צהריים, ערב ולילה) המבוססים על תוצרת עונתית, ותפריט קוקטיילים מושקע אחד. אל תוותרו על שקדי עגל צלויים בגריל פחם ועל הסיגרים המרוקאיים  בעבודת יד, מחווה לימים שבהם בפאבים החיפאיים הגישו אך ורק פסטלים וצ'יפס.
חורב 10, חיפה

תלפיות

זוכרים שדיברנו על בר היין חמרמורת? תלפיות היא האחות הגדולה, לכאורה מסעדת שוק שממוקמת בלוקיישן עממי אך המטבח שלה הוא לגמרי פיין דיינינג בשילוב Market to Table, כי כל חומרי הגלם מגיעים מהשוק, בעיקר דגים ופירות ים טריים. האווירה, כמו בחמארה טיפוסית, משוחררת ושמחה, ולצד האוכל הצבעוני יצירתי, יש כאן את כל התנאים לפתוח שולחן עמוס בכל טוב.
סירקין 28, חיפה

תלפיות (צילום: אילן פרון)
תלפיות (צילום: אילן פרון)

DUKE

Duke בר מסעדה שבמרכז הכרמל החל את דרכו כבר אירי והפך עם השנים למוסד בחיפה ומחוצה לה. בשעות היום  מתפקד הדיוק כמסעדה עם מגוון רחב של מנות (ברוסקטת ברזאולה מתוצרת בית מומלצת במיוחד) ועסקיות צהריים משתלמות. בשעות הערב האווירה מתחממת, האלכוהול זורם (בקשו את הבירה המיוחדת של לה שוף שאין למצוא בתל אביב) והאווירה צעירה ותוססת.
שדרות מוריה 107, חיפה, 04-8347282

מרכז הכרמל, מרכז העניינים. דיוק (צילום יח"צ)
מרכז הכרמל, מרכז העניינים. דיוק (צילום יח"צ)

VIVINO

איטלקית אהובה במיוחד, כזו שמתאימה לדייט זוגי, לארוחה משפחתית או למפגש חברים אחרי סרט בפסטיבל. מנות מהמטבח האיטלקי הקלאסי עם מטבח ים תיכוני מודרני מצולחתות במטבח הפתוח, כשטאבון ענק שיובא מאיטליה מפיץ לאוויר ניחוח בצק אפוי. ויותר מזה הרי לא צריך.
כיכר אליזבת 1, חיפה