מקצועות האופנה החדשים

עולם האופנה לא נשען על המעצבים לבדם וישנו מגוון גדול של מקצועות מעט שונים בתעשייה הענקית הזו, מחיזוי טרנדים וסטיילינג ועד יח"צ אופנה

קניינות אופנה

קניינות היא קצת כמו עריכה, הקניין מחליט אילו פריטים מהקולקציה יגיעו לחנויות ואילו יישארו בחללי השואורום. אמנם קניינות אופנה אינה מקצוע חדש אך רק בשנים האחרונות מכירים בכוחה גם בארץ. התפקיד דורש הבנה מעמיקה של השוק המקומי וקהל היעד. קניינן טוב צריך לדעת לבחור את הפריטים שיזכו לביקוש גבוה ולזהות טרנדים לפני שהם פושטים בכל מקום אחר. תיאור העבודה נשמע כמו חלום: לבקר ברחבי העולם כדי לקנות. בפועל התפקיד אכן מהנה אך הנסיעות הן לרוב קצרות והעבודה אינטנסיבית – קניין צריך להספיק לבקר במספר חללי שואורום וירידי אופנה המציגים מעצבים רבים, לצפות בכמה שיותר תצוגות וקולקציות ולפעמים גם להילחם על בלעדיות היבוא.

ניתן למצוא קורסים ומסלולי לימוד קניינות אופנה בבתי ספר בארץ ובעולם. קורסים אלה מלמדים אסטרטגיות שיווקיות, ניהול ארגוני, ניתוח מגמות בעולם האופנה העסקי וכלים נוספים השימושיים למי שרוצה לעסוק בתחום.

 קניינות-אופנה-טסטר-צ'וייס_P

יח"צ אופנה

בגדים לא צריכים יחסי ציבור (שכן להתלבש זה צורך די בסיסי), אבל אופנה בהחלט. בארץ בה קיימים מעצבי אופנה רבים, וותיקים וצעירים, מוכרים יותר או פחות, כל אחד משתדל להתבלט ולמשוך תשומת לב עד כמה שאפשר. אך גם מעצב האופנה הכישרוני ביותר לא יצליח אם לא יתפרסם, וכאן נכנסים משרדי יחסי ציבור, שיווק ומיתוג. פרסום המעצב או המותג דרך יחסי ציבור יכול להיעשות על ידי פרזנטציות לעיתונאים, אירועי השקות, יזימת כתבות ואייטמים, בחירת פרזנטורים ובדרכים יצירתיות נוספות.

בארץ ניתן ללמוד יחסי ציבור לכל תחום ולבחור התמחות באופנה או להשתלב באחת החברות הקיימות המתמחות ביחסי ציבור למעצבים ומותגים. בתי ספר בחו"ל מציעים קורסים ותארים ביחסי ציבור בבתי ספר המלמדים אופנה.

חיזוי טרנדים

כולם רוצים לדעת מה יהיה הטרנד הבא וחיזוי טרנדים הוא כמעט מדע. בהתאם, ישנן חברות המתמחות בכך ברחבי העולם, ביניהן "MODE… Information", "STYLESIGHT" והאתר "WGSN" שהוקם כבר ב-1998. טרנדים חדשים בעולם האופנה אינם נוצרים יש מאין, וחזאים בוחנים תהליכים שמתרחשים ואירועים חשובים בכל תחום: מאמנות, אדריכלות, תרבות, מוזיקה, מזון ועד ספורט, תקשורת, מסחר וכלכלה. תהליך החיזוי מתחיל בירידי בדים המתקיימים פעמיים בשנה, בהם יצרני בדים מציגים פיתוחים חדשים בתחום. בסוף התהליך החברות מוכרות את המידע שנאסף ללקוחותיהן, לרוב בצורת ספר המפרט כמה טרנדים גדולים וכמה תתי-טרנדים העוסקים בצבעים, הגזרות, הצלליות, האביזרים, השיער והאיפור הנכונים. ספרים אלו עוסקים בטרנדים שיופיעו לבסוף בקולקציות המתוכננות בעוד שנתיים ושלוש שנים.

בארץ כרגע אין בתי ספר שמלמדים את המקצוע אך בחו"ל כבר קיימים מסלולים והוקמו גם בתי ספר המתמחים בחיזוי טרנדים.

 חיזוי-טרנדים-טסטר-צ'וייס_P

עיצוב חלונות ראווה ומסחור חזותי

חלונות ראווה הותקנו לראשונה בלונדון בסוף המאה ה-18. בין החלוצים היה פרנסיס פלייס, בעל חנות תפירה ברחוב צ'רינג קרוס, שטען שמכר כך יותר, למרות שרבים גינו את אסטרטגיית השיווק החדשה הזו. מובן שכיום אין חנות ללא חלון ראווה, זהו כרטיס הביקור של החנות. בשנים האחרונות פורסמו כמה ספרים הסוקרים את חלונות הראווה החדשניים והמצליחים ביותר בעולם. מעצב חלונות ראווה הוא מקצוע יצירתי – מותגי האופנה נוהגים לשנות את תצוגת חלונות הראווה שלהם פעמים תכופות כדי למשוך לקוחות. עיצוב פנים החנות יהיה גם הוא בהתאם לקונספט המוצג בחלון הראווה. על כך אחראי מעצב המסחור החזותי, מקצוע שנוצר בשנים האחרונות במטרה לשפר את חווית הקנייה ולהגדיל את כמות המכירות בחנויות ובוטיקים.

בארץ ניתן ללמוד עיצוב חלונות ראווה בכמה בתי ספר ומכללות, וגם מסחור חזותי נכלל ברוב תכניות הלימודים. בתי ספר בחו"ל מציעים גם קורסים קצרים בנושא, המתאימים גם לסטונדטים בחופשת קיץ.

 עיצוב-חלונות-ראווה-טסטר-צ'וייס_P

סטיילינג

סטיילינג והלבשה הם מקצועות מבוקשים מאוד בשנים האחרונות בתעשיית האופנה. סטייליסטים עוסקים בעיצוב ובניית קונספט לתצוגות אופנה, הפקת צילומי קטלוגים, הלבשת פרזנטורים, מנחים ומפורסמים, במשרה חלקית או מלאה. סטייליסט המופקד על הפקת אופנה בוחר לא רק את שילוב הבגדים והאביזרים הנכון אלא גם את הדוגמנית, הצלם, הנחיות לעיצוב השיער והאיפור, ואת הלוקיישן. ישנן סדנאות, הרצאות ואתרים המציעים טיפים לסטיילינג אישי על פי מבנה גוף, קורסים המלמדים סטיילינג למדיה (הפקות, קטלוגים ופרסומות), ובלוגים רבים המציגים סטיילינג אישי כזה או אחר.

ניתן ללמוד בארץ קורסים בסטיילינג אך רק בחו"ל קיימים מסלולים המציעים תואר במקצוע.

 סטיילינג-טסטר-צ'וייס_P

עיתונאות אופנה

עיתונאות אופנה אינה למעשה מקצוע חדש. עוד במאה הקודמת כשמעצבי האופנה הראשונים הציגו את הקולקציות שלהם, היו שם גם עיתונאי אופנה שסיקרו אותן. עיתונאי אופנה נדרש להכיר את ההיסטוריה של עולם האופנה, כמו גם להכיר מעצבים חשובים ואנשי מפתח משפיעים. בין אם עיתונאי עובד במערכת עיתון או ככתב בטלוויזיה, עיתונאות אופנה היא מגוונת- עורך יכול לבקש אייטם, כתבה, ראיון, סקירת קולקציה, כתבת תחקיר, ביקורת או טור אישי.

ניתן ללמוד במסגרת סדנאות כתיבה וכתיבה יוצרת או קורסים בעיתונאות אופנה בארץ כמו גם בחו"ל.

עיתונאות-אופנה-טסטר-צ'וייס_P

 

אוהבים קפה? יש לנו כמה שאלות בשבילכם»

הטבות וחוויות בלעדיות מחכות לכם בניוזלטר Quality Time.