סוגרים את מרכז העיר: 44 אחוז מהתושבים בעד תל אביב ללא מכוניות

יום בלי מכוניות? אולי שנה בלי מכוניות. יום כיפור תל אביבי (צילום: שאטרסטוק)
יום בלי מכוניות? אולי שנה בלי מכוניות. יום כיפור תל אביבי (צילום: שאטרסטוק)

סקר שערכה חברת הקורקינטים השיתופיים Dott לכבוד היום הבינלאומי ללא מכוניות שיחול מחרתיים, חושף כי רוב מבין תושבי תל אביב תומכים בסגירה או הגבלה של כמות כלי הרכב הפרטיים הנכנסים למרכז העיר. התנגדות למהלך כזה נרשמת בעיקר בערים הסמוכות ובקרב נשים

20 בספטמבר 2022

מחרתיים יצויין ברחבי העולם היום הבינלאומי ללא מכוניות, ובערים מובילות רבות בעולם יסגרו מרכזי הערים לתנועת כלי רכב פרטיים, אבל אצלנו בתל אביב ימשיך גם ביום הזה הכאוס התחבורתי שכולל פקקים, רחובות סגורים, נהגים זועמים, קורקינטים על המדרכות והולכי רגל מבועתים. אבל חברת הקורקינטים השיתופיים Dott שהחלה לפעול בעיר השנה, החליטה לציין את היום הבינלאומי ללא מכוניות בכל זאת והזמינה סקר שאותו ערכה עבורה חברת "מדגם". הסקר כלל שאלות לגבי עתיד התחבורה והתנועה בעיר תל אביב יפו, והנשאלים התחלקו לשתי קבוצות – תושבי תל אביב וערי המרכז בגבול שבין גדרה לנתניה. והתוצאות? דרמטיות.

הקורקינטים השיתופיים של Dott (צילום: יחסי ציבור/Dott)
הקורקינטים השיתופיים של Dott (צילום: יחסי ציבור/Dott)

>> המהפך של תל אביב: אתם חייבים לראות את הסרטון הזה
>> מסתמן: יוקשחו תנאי השימוש בקורקינטים שיתופיים בתל אביב

השאלה המעניינת ביותר שנשאלה בסקר הייתה האם צריך לסגור את מרכז העיר בתל אביב לתנועת כלי רכב פרטיים, ולאפשר בו תנועה של כלי רכב דו-גלגליים ותחבורה ציבורית בלבד. התוצאה המרשימה היא שכמעט מחצית מהתושבים בעיר (44%) בתל אביב ישמחו לראות את מרכז העיר סגור לכלי רכב פרטיים. הנתונים מפתיעים גם בחלוקה המגדרית והגילית שלהם: בקרב הגברים הסתמן רוב מוחלט לסגירת מרכז העיר לתנועה (65%), בעוד בקרב הנשים שהשיבו הסתמן רוב יחסי בלבד (45 אחוז). פערים משמעותיים התקבלו גם בין תושבים בשכבות הגיל הצעירות (18-54) שמעדיפים סגירה, לעומת גילאים מבוגרים יותר (55+) שהביעו את התנגדותם למהלך.

יום בלי מכוניות בתל אביב? חחחחחחחח (צילום: שאטרסטוק)
יום בלי מכוניות בתל אביב? חחחחחחחח (צילום: שאטרסטוק)

בקרב תושבי הערים הגדולות שנסקרו בגוש דן – חולון, בקעת אונו, פתח תקווה, רמת גן וגבעתיים – התוצאות מעט שונות. מממצאי הסקר עולה כי רק שליש מתושבי ערים אלו בעד סגירת מרכז תל אביב לכלי רכבים פרטיים (33.6%), ואחוז דומה (כ-35%) הביעו העדפה לצמצם או להגביל אך לא לאסור את הכניסה למרכז העיר (לעומת 32.4% מתושבי תל אביב). כ-28 אחוז מתושבי תל אביב מתנגדים בכל תוקף לסגירה או צמצום כניסת כלי רכב פרטיים למרכז העיר, מצב שעשוי להשתנות עם כניסתה של הרכבת הקלה ונתיבי תחבורה ציבורית נוספים.

נת"צ, חצי נת"צ, נתיב אחד מהיר. פקק מסורתי באיילון (צילום: שאטרסטוק)
נת"צ, חצי נת"צ, נתיב אחד מהיר. פקק מסורתי באיילון (צילום: שאטרסטוק)

שאלה נוספת שנשאלה בסקר היא לגבי הרגלי נסיעה במרכז תל אביב. השאלה שנשאלו הנבדקים היתה כיצד יתניידו בתוך מרכז העיר אם יבוצעו מהלכים לצמצום נסיעת כלי רכב פרטיים. התשובות השכיחות ביותר היו נסיעה באוטובוס או מונית שירות (42% מתושבי תל אביב, 28.6% מתושבי המרכז) וברכבת הקלה (28% מתושבי תל אביב, 25.7% מתושבי המרכז). במקום השלישי נמצאים קורקינטים ואופניים שיתופיים עם 8.1% בקרב תושבי תל אביב (6.4% בקרב תושבי המרכז). שימוש באופניים/קורקינט פרטיים פחות פופולרי בקרב תושבי תל אביב (7.2%) וכמעט ואינו מהווה אופציה בקרב תושבי הערים הסמוכות (2.9%).