משמרת מחאה חדשה רוצה להזכיר לכם את עזה

משמרת מחאה חדשה בתל אביב מבקשת להשאיר בתודעה את המצב הקשה ברצועת עזה, מדי שבוע ובלי קשר לסיפור האקטואלי התורן

הריסות ברצועת עזה. צילום: Getty Images
הריסות ברצועת עזה. צילום: Getty Images
4 בדצמבר 2014

Free Gaza TLV הוא שמה של משמרת מחאה חדשה, שמטרתה להחזיר את המצב בעזה לסדר היום הציבורי, גם בימים שאחרי צוק איתן. על פי דיווחי בצלם, במלחמה נהרגו לפחות 1,767 פלסטינים, מתוכם כ־430 ילדים. בעוד הסגר על עזה נמשך, על פי נתוני אונר"א נכון לאוקטובר, כ־90,000 תושבי עזה איבדו את בתיהם במהלך מלחמת צוק איתן, מתוכם 28,000 שוהים בבתי ספר של אונר"א, מחצית מהם ילדים. המשמרת תתקיים כל יום שישי בבוקר, בשדרות ח"ן פינת פרישמן בתל אביב, קרוב לכיכר רבין.

את המשמרת יזמה דריה שועלי,41, עיתונאית בעברה ויזמית אינטרנט בהווה, והיא מקבלת גיבוי ממעין דק, רכזת כללית שותפה בקואליציית נשים לשלום. שועלי מספרת: "היוזמה נובעת מהצורך לעשות משהו כדי שעזה לא תרד מסדר היום", ומוסיפה: "המטרה היא שעזה לא תישכח על ידי ישראלים בכלל ותל אביביים בפרט, גם כשלא נופלות לנו רקטות על הראש. שנזכור שיש שם סבל נורא כל הזמן, לא רק בזמן המלחמה. שהאבל שם על מאות ההרוגים, הילדים והמבוגרים, ממשיך יום־יום. שהבתים הרוסים. שיש אסון הומניטרי בזמן שרוב התל אביבים די חזרו לשגרה. אני וכל מי שבסביבה שלי אבלים על כל חייל ישראלי שנהרג אבל גדול שמועך את הלב. ושנאנו לרוץ למקלט עם הילדים. במקביל, אנחנו מסוגלים להתאבל גם על הצד השני ולרצות גם בטובתו".

דריה מספרת שהיא קיבלה השראה מהמשמרות של נשים בשחור וארבע אימהות: "אני מעריצה את ההתמדה ואת כושר העמידה שלהן ואת השינויים שהן עשו". בזמן מלחמת צוק איתן קמו כמה תנועות נשיות במטרה למנוע את המלחמה הבאה, כמו תנועת נשים עושות שלום. לשאלה האם זה מאבק נשי, השיבה שועלי: "בכמה מובנים כן. הראשון, כי אישית מאז שנהייתי אימא אני פשוט לא יכולה לשאת את המחשבה על עוד הרוג מיותר אחד, כאן או שם. כל אדם הוא ילד של מישהו. אולי זה מאבק הורי. השני, כי המודלים לחיקוי הם ארבע אימהות ונשים בשחור. אולי בחברה שלנו לנשים יש יותר לגיטימציה למאבק לא אלים"

שועלי מעודדת את כולם להגיע ולהביע הזדהות: "ההגעה למשמרת המחאה היא לא הכל או כלום: זה לא שאם תגיעו פעם אחת אתן חייבות וחייבים להגיע תמיד. נוסף על כך, אפשר גם לעבור לחצי שעה בדרך לקפה להביע הזדהות ולהמשיך".

שישי (05.12), 10:00־12:00 שדרות ח"ן פינת פרישמן