נגה ארז ומיסי אליוט הוציאו שיר משותף. אבל הן לא הראשונות

נגה ארז. מתוך עטיפת האלבום KIDS (צילום: שי פרנקו)
נגה ארז. מתוך עטיפת האלבום KIDS (צילום: שי פרנקו)

אמנם נגה ארז ומיסי אליוט על טראק אחד זה משפט שבקושי נכנס לראשים הקטנים והפרובינציאליים שלנו, אבל זה בדיוק מה שנחת בענק על יוטיוב בסוף השבוע. אז נזכרנו בעוד כמה שיתופי פעולה, טובים יותר (ענבל פרלמוטר וניק קייב!) וטובים פחות (סטטיק ובן אל ו... פיטבול)

19 בספטמבר 2022

נגה ארז עם וויזר

שיתוף הפעולה עם מיסי אליוט הוא אפילו לא שיתוף הפעולה הבינלאומי הראשון של נגה ארז החודש, והקודם היה עם הרכב במעמד אגדי לא פחות מזה של מיסי אליוט: וויזר, הרכב הפופ-פאנק-רגשות של ריברס קואמו שאמנם ראה ימים יפים יותר, אבל ארבעת האלבומים הראשונים שלהם הם עדיין קלאסיקות בלתי מעורערות (ובסדר, נודה בזה, גם אחר כך יש להם כמה שירים לא רעים פה ושם). כאן נגה ארז מצטרפת בבית ראפ בגרסה שניה לסינגל האחרון שלהם, Records – מהלך שאמנם לא בדיוק הלהיב את רוב המעריצים של הלהקה, אבל וויזר כבר מזמן ביססו את העובדה שהם עושים נטו מה שבא להם (גם אם מה שבא להם זה, משום מה, קאבר ל"אפריקה" של טוטו) ולא מה שבא לקהל הנוסטלגי שלהם – עובדה, בסוף השיר הם אפילו אומרים שהם מרגישים כמו "ריהאנה, לנה (דל ריי) ונירוונה", וחותמים לפרידה ב"ואתם יכולים ללכת להזדיין". סבבה, הבנו.

סאבלימינל עם וויקלף ז'אן

מי בכלל זוכר שזה קרה? אי שם ב-2003, עדיין רעב אחרי הפריצה הגדולה בישראל, סאבלימינל יצא לכבוש את העולם, נחת בניו יורק ובדרכים לא דרכים הגיע למשרדו של וויקליף, אקס-פוג'יז, הכוכב הענק ומגלה הכישרונות (אנשים שוכחים שהוא היה הראשון לטפח את ביונסה ושאקירה). שם הוא השתמש בחוצפה הישראלית כדי להשיג שני דברים: הראשון, שיתוף פעולה ברימיקס לשיר "In Tel Aviv", אחד השירים הפחות מוצלחים שנכתבו על העיר ואחד הביטים היותר עקומים ששמענו. הדבר השני הוא חיבור בין וויקליף לאלונה טל – כן, ההיא מהפיג'מות – שהוליד את המשפט "בוא חביבי, נשתגע" בשיר "Party In Damascus" של וויקליף ז'אן ו- היי! זו מיסי! מה יש לך מישראלים?

אביב גפן עם סטיבן וילסון

היום זה נראה כמו שיתוף פעולה הרבה פחות מפתיע מאשר שיתופי הפעולה של גפן עם אייל גולן או איילת שקד, אבל בתחילת שנות האלפיים, לאוזניים הפרובינציאליות שלנו אלו היו חדשות מטלטלות: אביב גפן הקים להקה עם סטיבן וילסון מלהקת פורקיופיין טרי? והם מופיעים ביחד גם בארץ וגם בחו"ל? בזמנו זה היה מפתיע. היום, אחרי שוילסון כבר נשוי לישראלית, וג'וני גרינווד בכלל גר בנהריה, זה נשמע הרבה יותר הגיוני. אבל אנחנו עדיין פרובינציאלים לאללה.

עפרה חזה עם סיסטרס אוף מרסי

אחת הזמרות הגדולות שהיו פה איכשהו מופיעה עם האדג' התימני שלה בשיר אדיר של להקה גותית בריטית אנדרייטד. אם יורשה לנו, זה השיר הכי טוב ברשימה הזאת. אין מה להוסיף, פשוט תשמעו את כל השמונה דקות.

המכשפות עם ניק קייב

זה חתיכת מאורע בלתי נתפס גם היום: בזמן הביקור הראשון של ניק קייב בארץ ב-1995, המכשפות, הלהקה האגדית של ענבל פרלמוטר ושות', איכשהו הצליחו להיכנס איתו (ועם קורין אלאל) לסטודיו, להקליט, מכל הדברים, דווקא את "Shivers" – שיר מוכר אבל לא בדיוק מרכזי בקטלוג של ניק קייב, שמגיע מהלהקה העתיקה שלו The Boys Next Door (מה שהיה לפני הבירת'דיי פארטי) – והביצוע המינימליסטי והיפה הזה יצא באלבום הקאברים "המכשפות מתכסות". באופן מעניין, זה גם נתן לשיר המקורי הרבה יותר אורך חיים אצל מאזינים ישראלים (לפחות מחתך גילאים מסוים מאוד שלהם) משהיה לו בכל מצב אחר.

 יוזלס איי.די עם טראקני!

יש סיכוי די טוב שלא רק שלא שמעתם על טראקני! (מקקים!, ברוסית), אלא שאתם גם לא לגמרי סגורים על איך הוגים את זה (ta-RA-ka-NEE). אבל ברוסיה (ובמדינות בריה"מ לשעבר) מדובר בתופעה ענקית, להקת פאנק-רוק ותיקה, שהתפרקה מוקדם יותר השנה בתום 30 שנות פעילות ונכנסה למיינסטרים לגמרי. חוץ מזה, מלבד המעמד הזה שלהם, הם לגמרי הצדיקו את הנוכחות שלהם ברשימה הזאת בגלל ששיתוף הפעולה שלהם עם החברים מיוזלס איי.די היה הרבה יותר מעמיק מרוב שיתופי הפעולה האחרים ברשימה הזאת: לא רק שהם הקליטו אלבום שלם במשותף ("Among Other Zeroes and Ones") אלא גם שמדובר באלבום בו שני ההרכבים עושים למעשה קאברים אחד לשני. הנה אחד הלהיטים הגדולים של יוזלס מהשנים האחרונות ברוסית צחה:

כהן @ מושון עם דה אלכמיסט

רוב שיתופי הפעולה שמופיעים ברשימה הזו התרחשו בשלהי הקריירה של האומן האמריקאי, או לכל הפחות אחרי השיא. השיתוף פעולה הזה לא רק קרא בעוד האומן החו"לניקי בעליה, אלא גם רגע לפני שהפך לאחד מהמפיקים הכי מדוברים בתחומי ההיפ הופ. The Alchemist אחראי להפקת השיר "אין שום בעיה" שיצא באלבום האחרון של הצמד, "ימים ארוכים" מ-2017. אחר כך הוא הפיק לכמה ראפרים שאולי שמעתם עליהם: קנדריק לאמאר, וויז קאליפה, פרדי גיבס, אנדרסון פאאק, אמינם ועוד.. אה, והשיר שלו גם מכיל דגימה מהשיר "לילה" של שלום חנוך. איך? ובכן, אתם יכולים להודות לשורשים הישראלים שלו, ולדודים שעדיין גרים אי שם בחיפה.

סטטיק ובן-אל עם כל מי שהסכים

ותודה לחיים סבן. עם השקת הקריירה הבינלאומית של צמד הפופ, היה ברור שמדובר בצמד שהולך לשתף פעולה עם כל הגדולים… שיסכימו לעשות שיתוף פעולה תמורת מספיק כסף. זה התחיל עם רימיקס ל"טודו בום" יחד עם ג'יי באלווין (בחירה מוזיקלית מרשימה והגיונית), המשיך עם "Further Up" יחד עם פיטבול (וסימפול נייטיזי שמזיע ממאמץ לייצר להיט), ואז הגיעו פליפ דינרו, בלאק אייד פיז, 24kGoldn, ליל בייבי וסנופ דוג. אלוהים אדירים יש להם יותר שיתופי פעולה בינלאומיים ממשרד החוץ. עם זאת, שום דבר פשוט לא עבד. כנראה שאי אפשר לקנות קריירה בחו"ל.

אהוד בנאי ומייקל צ'פמן

למרבה המזל, מייקל צ'פמן, גיבור הפולק הבריטי שהלך לעולמו בשנה שעברה, הספיק להתראיין אלינו ב-2019 לקראת מופע משותף עם אהוד בנאי ולהסביר במילותיו שלו את שיתוף הפעולה הזה יותר טוב משאנחנו נוכל אי פעם. "זה קצת כמו סיפור אגדה: אהוד בנאי הופיע באיזה פאב בלונדון וראה בו פוסטר עם צילום שלי", הוא אמר לכתב המוזיקה שלנו דאז, אורי זר אביב, "אז הוא שאל את בעל הפאב אם הוא מכיר את מייקל צ'פמן. בעל הפאב ענה לו שכן ונתן לו את המספר של הסוכן שלי וכך ביום בהיר אחד אני מקבל טלפון מהסוכן שלי ששואל אותי אם אני מעוניין לטוס לישראל להופיע עם בן אדם שמעולם לא שמעתי עליו קודם. אמרתי כן. אז הגעתי לתל אביב והופענו במועדונים קטנים כי מי זה בכלל מייקל צ'פמן, אף אחד בכלל לא שמע עלי אצלכם ואנשים אמרו לעצמם 'למה אהוד הגדול פותח הופעות למוזיקאי הזקן הזה? אבל הסיבוב הבא כבר היה במקומות גדולים יותר וזה שאחריו גם, וזה תמיד תענוג איתו. אנחנו אף פעם לא עושים חזרות אהוד ואני, לא עושים את החיים קשים מדי. פשוט מנגנים". ויצא מזה גם אלבום משותף.