מאבקים, ניצחונות והרבה אבוקדו: סיכום השנה הקולינרית של 2018

המוני סיפורים קולינריים סוערים זרמו במערכת מדור אוכלים שותים של Time Out השנה, ומצאנו בהם לא מעט מגמות מובהקות. אז מה היה לנו?

סיכום השנה הקולינרית 2018
סיכום השנה הקולינרית 2018
20 בדצמבר 2018

1. סגירות

2018 לא הייתה שנה קלה למסעדנים. בין כל הגזרות והמיסוי שהוטלו עליהם, נראה שלא מעט מוסדות שהיו לעוגנים קולינריים ותרבותיים נעלמו. הסגירה הראשונה והמטלטלת פתחה איתנו את השנה באורנה ואלה. בהמשך התאיינו עוד מוסדות ותיקים כמו בליני וננוצ'קה, וגם מסעדות צעירות בהרבה כמו גריג ושיראטויה לא סגרו את 2018. ממש לקראת סיום השנה התבשרנו שמיסטר אנד מיסיס לי תסגור את דלתותיה אחרי הסילבסטר.

ננוצ'קה ז"ל. צילום: אנטולי מיכאלו
ננוצ'קה ז"ל. צילום: אנטולי מיכאלו

2. אוכל רחוב

כבר כמה שנים שאוכל הרחוב משתלט על הסצנה הקולינרית, והשנה המגמה הזאת המשיכה ביתר שאת. תשומות יקרות במיוחד ועליות בשכר העובדים מראות לשפים שתכלס אין מה לטרוח עם מפות לבנות – אנחנו בין כה אוהבים את הכל בכריך או בפיתה. השנה הצטרפו השף רז רהב עם ברווזי המדוגמת, השף גיא גמזו הביא את בשורת הנו נו נו עם כריכי לחמניית חלה מטוגנת שמתפקעים מכל מה שאסור לגלות לדיאטנית, ואפילו זמי שרייבר, שומר הגחלת של האוכל היהודי המזרח אירופי, פתח את סנדר בפיתה.

סנדוויץ' עם חוצפה ישראלית, ברווזי. צילום: אנטולי מיכאלו
סנדוויץ' עם חוצפה ישראלית, ברווזי. צילום: אנטולי מיכאלו

3. פיצה

זו ללא ספק הייתה שנת הפיצות של תל אביב. נכון, כבר לא מעט שנים אפשר להשיג בעיר הזאת פיצות לא רעות, אבל השנה התעלינו על עצמנו בכמות ובאיכות. המוני פיצריות חדשות נפתחו השנה מצפון העיר ועד דרומה, אבל לנו יש רק שתי מילים לומר לכם לסיכום הטרנד הזה: ארציאלי (בכיכר רבין) ולילה (בפלורנטין). רוצו, אתם פשוט חייבים לנסות.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
יאללה הפועל: הסיפור מאחורי הסנדוויץ' של צ'וצ'י
רותי ברודו: "אם מאבק הסעדנים לא יצליח אפרוש מהתחום"
המסעדה עם הקונספט הכי מוזר שנתקלנו בו

פיצה לילה. צילום: אנטולי מיכאלו
פיצה לילה. צילום: אנטולי מיכאלו

4. אבוקדו

האבוקדו יצא מכלל שליטה השנה – ולא רק אצלנו. בקליפורניה מדווחים על מקרי שוד מזוינים של מגדלים, ובניו יורק ובברלין טוסט אבוקדו הוא ככל הנראה המנה המצולמת ביותר באינסטוש. בתל אביב האבוקדו הונח כתוספת על פיצה, נכנס לגלידות, ואפילו נפתחה לכבודו מסעדה שלמה – אבוקדה – שכל אחת מהמנות בה מכילה את הפרי הנחשק.

ג'ירף צ'יראשי טונה עם אבוקדוץ צילום: דניאל לילה
ג'ירף צ'יראשי טונה עם אבוקדוץ צילום: דניאל לילה

5. מקומי

השפים המשיכו לנסות לפצח את סודות המטבח המקומי ונחלו הצלחה לא מבוטלת: יאיר יוספי נתן טוויסט מקומי לברוט והביא אליו עוד קהל מעריצים, ענר בן רפאל פורמן הדהים את המבקרים באיגרא רמא המתבססת כל כולה על תוצרת מכאן, ואסף דוקטור המשיך לחקור את המטבח המקומי בדוק ופתח בשלהי השנה את אייבי החדשה שלו.

איגרא רמא (צילום: אנטולי מיכאלו)
איגרא רמא (צילום: אנטולי מיכאלו)

6. מסעדות במלונות בוטיק

מלונות הבוטיק והקונספט שנפתחו השנה הגיעו מאובזרים מן המוכן במסעדות ובברים מושקעים במיוחד: קפה פופולר של אבי ביטון במלון סמואל, הבר בושוויק של קבוצת האימפריאל במלון פבריק, זאדה העותמנית במלון דריסקו, דון קמילו במלון ג'אפה ובקרוב גם פנטסטיק של אריאל לייזגולד בפורט אנד בלו ובר היין ובית הקפה החדשים של מושיקו גמליאלי במלון רנומה.

בריוש ,שייטל, ביצת עין ורמולד חרדל. זאדה. צילום: איליה מלניקוב
בריוש ,שייטל, ביצת עין ורמולד חרדל. זאדה. צילום: איליה מלניקוב

7. מוצ'י

בשנה שעברה נדמה היה שתל אביב נסחפת לתוך צונאמי של מסעדות יפניות עם שיראטויה של אלי גרוסמן, אוקאסן שלימדה אותנו אוכל יפני ביתי מהו, והאצ'י של אורן גולדווסר שהציעה אוקונומיאקי מבולגן כהלכתו. כל אלו לא שרדו, אבל נשארנו עם ממתק בצק האורז הדביק והמשובח שהולך ומפציע ביותר ויותר מסעדות בעיר, וגם זה משהו.

מוצ'יקווה. צילום: אנטולי מיכאלו
מוצ'יקווה. צילום: אנטולי מיכאלו

8. כרובית לנצח

אחרי הסופרלטיבים שהמגזין "פוד אנד וויין" הרעיף על הכרובית של איל שני, היה ברור שהכרובית כאן כדי להישאר, אבל המירוץ אחרי הירק הנחשק הבא ממש בעיצומו. בלוגרים שונים מתקוטטים ביניהם אם השנה הבאה תהיה שנת הכרוב או שנת הסלק, ועד להכרעה אתם עדיין פוגשים ראש כרובית בכל מסעדה שנייה בעיר ומכינים את הכרובית של שני אצלכם במטבח.

כרובית תינוקת. צילום: אנטולי מיכאלו
כרובית תינוקת. צילום: אנטולי מיכאלו