בדרך לניתוק תרבותי? פסטיבל סיריס מאניה השאיר את ישראל בחוץ

גל מלכה ורותם סלע זוכות ב"סיריס מאניה", מרץ 2023 (צילום: סילבן לפברה/גטי אימג'ס)
גל מלכה ורותם סלע זוכות ב"סיריס מאניה", מרץ 2023 (צילום: סילבן לפברה/גטי אימג'ס)

סדרות ישראליות רבות זכו בפרסים בפסטיבל "סיריס מאניה" לאורך 15 השנים האחרונות, אבל לראשונה מאז הקמתו לא ישתתפו בו השנה הפקות מקור מישראל. לטענת מארגני הפסטיבל, "הפקות רבות בישראל נסגרו בגלל המלחמה, מה שהוביל לכך שאי אפשר היה לכלול סדרות ישראליות השנה"

11 בפברואר 2024

פסטיבל סיריס מאניה, הלוא הוא הפסטיבל היוקרתי ביותר בעולם שמוקדש לסדרות טלוויזיה, יערך השנה בפעם ה-15 בעיר הצרפתית ליל החל מה-15 במרץ, ולראשונה מאז היווסדו לא יכלול סדרות ישראליות בליינאפ המפואר שלו, גם לא ברשימות המועמדים לפרסים.

>> החורף יכול להישאר: 20 הסדרות הכי טובות בטלוויזיה עכשיו

הפסטיבל שנוסד ב-2010 על ידי אשת התרבות הפריזאית לורנס הרשברג, נחשב תמיד ידידותי ביותר לישראל וליוצרים ושחקנים ישראליים, ולאורך השנים זכו בו לא מעט סדרות ישראליות בפרסים הגדולים, ביניהן "פאודה", "על הספקטרום", "כבודו" ו"רק היום", כמו גם פרסי משחק בהם זכו בין היתר רותם סלע וגל מלכה על "גוף שלישי", יהודה לוי על "ריקוד האש" ועוד. הזכייה בפסטיבל היא כמובן פתח לעסקאות נאות שמביאות את הסדרות הישראליות לחו"ל, בין אם לטובת רימייק לועזי או בשידור המקור עם תרגום.

בריאן קרנסטון נדלק עליה. "כבודו" (צילום: יחסי ציבור/yes)
בריאן קרנסטון נדלק עליה. "כבודו" (צילום: יחסי ציבור/yes)

בשיחה עם מגזין התעשייה "וראייטי" הבהירה הרשברג כי הפסטיבל הושפע השנה קשות מהמשברים הבינלאומיים בעולם. "מלחמת רוסיה-אוקראינה ומלחמת ישראל-חמאס הפחיתו באופן דרסטי את מספר הנרשמים מאזורים אלה. בישראל, הפקות רבות נסגרו בגלל המלחמה, מה שהוביל לכך שהיה בלתי אפשרי לכלול הפקות ישראליות השנה".

אלא שהבהרות לחוד ומציאות לחוד: הפקות ישראליות רבות ראו אור השנה, הרבה לפני מלחמת שבעה באוקטובר, ונראה שבפסטיבל פשוט העדיפו לוותר על הרעש התקשורתי-פוליטי שהיה מתלווה לכל סדרת מקור ישראלית שהייתה מתמודדת בפסטיבל. בנוסף, מעריכים גורמים ישראלים בענף, מעדיפים בתי הפקה ישראלים רבים שלא לצאת בשלב זה לאירופה כדי להימנע ממתקפה פוליטית-תקשורתית רועשת על סדרות שיכולות להימכר בשקט מאחורי הקלעים.

הניצחון בפסטיבל פתח שערים בעולם. פאודה עונה 4 (צילום: באדיבות yes)
הניצחון בפסטיבל פתח שערים בעולם. פאודה עונה 4 (צילום: באדיבות yes)

זה עדיין לא חרם פוליטי, כי אשת הטלוויזיה הבכירה דנה שטרן היא שופטת בפורום התחרות הבינלאומית של הפסטיבל, אך יתכן שזו עוד סנונית המבשרת ניתוק תרבותי הולך וגובר בין ישראל ושאר העולם על רקע המלחמה. עצוב? בהחלט, אבל אפשר להתעודד מכך שיש לנו את חני נחמיאס.