ממלכת חולדאי: סלקציה פוליטית לקהל בישיבות מועצת העיר

מסרונים נגד עיקולים. עיריית תל אביב-יפו (צילום: Shutterstock)
מסרונים נגד עיקולים. עיריית תל אביב-יפו (צילום: Shutterstock)

אתמול, בפעם המי יודע כמה, נמנעה כניסתם של תושבים לישיבת מועצת העיר. התירוץ הפעם היה הקורונה, אבל איכשהו למקורבי ראש העיר דווקא מצאו מקום ביציע. אורי וולטמן הגיע לתמוך באופוזיציה וגילה שהמגפה היא תירוץ טוב להתנהלות אנטי-דמוקרטית \\ טור דעה

השבוע, כמו בכל חודש, התקיימה ישיבת מועצת העיר בבניין עיריית תל-אביב-יפו. אבל הפעם התפתחות מסוכנת: הקהל שבא לנכוח בישיבה ולשבת ביציע האורחים עבר סלקציה פוליטית. אנשיו של ראש העירייה זכו לשבת כקהל, ואילו תושבים מודאגים שהגיעו לתמוך דווקא בחברי המועצה מהאופוזיציה – נבלמו בידי המאבטחים ונשארו מחוץ לבניין.

מי היה הקהל שנשאר בחוץ? הגענו כמה עשרות תושבים משכונות שונות לישיבת מועצת העיר, כדי לתמוך בחברת המועצה שולה קשת, שביקשה להעלות בישיבה את מחדל התחנה המרכזית החדשה בדרום תל-אביב ואת הצורך הדחוף לפנות אותה.

הפגנת תמיכה בדרישת של חברת המועצה שולה קשת (משמאל עם המגאפון) לפינוי התחנה המרכזית החדשה (צילום: אלונה עמרם)
הפגנת תמיכה בדרישת של חברת המועצה שולה קשת (משמאל עם המגאפון) לפינוי התחנה המרכזית החדשה (צילום: אלונה עמרם)

כשבאנו להיכנס לישיבה גילינו להפתעתנו שלא מכניסים קהל. מסתבר שבעירייה זה נראה להם הגיוני שישיבת מועצת עיר תתנהל בלי שלתושבים יש אפשרות לשבת ביציע האורחים, מאחורי מחיצת זכוכית, ולעקוב בעיניהם אחרי הדיון. אמנם יש שידור לייב בפייסבוק של העירייה, אבל יש חשיבות לכך שחברי מועצת העיר נאלצים להסתכל לתושבים בעיניים מקרוב, ולדעת שעיני הציבור בוחנות היטב את הדברים שהם אומרים בישיבה ואת האופן בו הם מצביעים בהצבעות השונות.

המאבטחים אמרו לנו: "זה בגלל הקורונה". על פניו זו תשובה הגיונית. הקורונה היא מגיפה מסוכנת, וחשוב לנקוט במגבלות כדי לשמור על בריאות הציבור. אבל המגבלות צריכות להיות סבירות, כאלה שמאזנות בין שמירה על בריאותם של האנשים לבין עקרון הפומביות לפיו יש חשיבות בנוכחות קהל בישיבת מועצת עיר שאמורה להתנהל בדלתיים פתוחות. אם יש 100 כיסאות ביציע האורחים, למה אי אפשר להכניס 50 איש בלבד, עם תו ירוק, שיעטו מסיכות וישבו במרחק אחד מהשני? ואם יש 50 כיסאות ביציע האורחים, למה אי אפשר להכניס 20 איש? ואם יש 10 כיסאות, אי אפשר להכניס אדם אחד בלבד?

מסתבר שלא. קצין הביטחון של העירייה אמר שיש הנחייה של היועץ המשפטי של העירייה, לא לאפשר כניסה אפילו לא של אדם אחד בלבד ליציע האורחים באולם המועצה. כך מתנהלת ממלכת חולדאי: 0 קהל, 0 תושבים, 0 שקיפות.

"אסור להכניס אורחים לעירייה", אמרו לנו המאבטחים. אבל אנחנו לא אורחים. אנחנו בעלי הבית. אנחנו תושבי תל-אביב-יפו, וזו העירייה שלנו וזו ישיבה של מועצת העיר שאנחנו בחרנו בה. אפילו בתקופת הקורונה מתנהלות ישיבות של מועצת עיר במקומות שונים בארץ בנוכחות קהל שיושב פיזית באולם. ואפילו בכנסת, ביציע האורחים, יושבים אזרחים ומשקיפים בעצמם על הנעשה (למרות שהכל משודר בערוץ הכנסת, וכל אחד יכול לצפות גם מהבית).

מאבטחים חוסמים את הכניסה לבניין העירייה, בזמן שבפנים מתקיימת ישיבת מועצת העיר. (צילום: אלונה עמרם)
מאבטחים חוסמים את הכניסה לבניין העירייה, בזמן שבפנים מתקיימת ישיבת מועצת העיר. (צילום: אלונה עמרם)

כשראו המאבטחים והקב"ט של העירייה שאנחנו מתעקשים, הם התחילו להתמקח: הוצע לנו להיכנס פנימה לבניין, לחדר בקומת הקרקע, ושם לצפות בשידור וידאו של הישיבה מעל מסך טלוויזיה. כמובן שלא הסכמנו. באנו לראות את ישיבת המועצה, באולם בו היא מתקיימת, ולא נסתפק בפחות.

ואז, הגיעה פליטת פה של אחד מאנשי האבטחה: לא מכניסים קהל? מסתבר שדווקא כן. יועצים ומקורבים של ראש העירייה הורשו לשבת ביציע האורחים ולהשקיף על הדיון. האם יש כאן עניין של בריאות הציבור? או אולי פשוט רצון של ראש העיריה רון חולדאי לסלק תושבים שמפריעים לו בעיניים? מקוממת גם העובדה שראש העירייה נתלה בקורונה כדי לתרץ את ההתנהלות האנטי-דמוקרטית שלו. סוג כזה של תמרונים מלוכלכים – שברור שמשתמשים בנימוקי קורונה כאמתלה כדי להחליק צעדים שחולדאי מפנטז עליהם כבר שנים – שוחק את אמון הציבור במסוכנות המחלה, וגורם לאנשים לזלזל בהנחיות ("אל תשים מסיכה, זה הכל שקרים פוליטיים").

ואמנם, ישיבות מועצת עיר במחשכים, בלי קהל ובלי ביקורת של הציבור, זו פנטזיה ארוכת-שנים של חולדאי. מי שבאמת חרד לשלום הציבור ודואג מהתפשטות מגיפת הקורונה (שהיא אמיתית ומסוכנת, ואין להקל בה ראש), אסור שישתמש בה כתירוץ כדי לכסות על צעדים אנטי-דמוקרטיים. שהרי התוצאה של התנהלות כזו היא פגיעה בבריאות של אנשים וזה פשוט דבר לא אחראי לעשות. 

אם ראש העירייה מודאג באמת מבריאות הציבור, הוא מוזמן להגיד ליועציו ולמקורביו לפנות את יציע האורחים, ולאפשר לקהל התושבים לשבת שם גם כן. לחלופין, להעביר את ישיבות מועצת העיר לאולם גדול יותר (למשל, מרכז ענב, הנמצא בסמוך לבניין העירייה, ושבו התקיימו כבר ישיבות מועצת עיר בעבר), כדי שלא לפגוע בפומביות הישיבה שאמורה להתנהל בדלתיים פתוחות.

כשהסתיימה ישיבת מועצת העיר, היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד עוזי סלמן, יצא החוצה מהבניין. התעמתנו איתו על כך שהוציא הנחייה האוסרת כניסה של קהל לישיבת המועצה. זה מה שהיה לו להגיד:

 

ככה מנסים לנהל עניינים בממלכת חולדאי. אבל אנחנו? לא נסכים לקבל רמיסה של הדמוקרטיה העירונית. לא נסוגים ולא מוותרים. אפילו לא בסנטימטר.

אורי וולטמן הוא חבר הנהגת תנועת "עומדים ביחד نقف معًا"

איתן שוורץ, ראש מינהל תקשורת ושיווק בעיריית תל אביב-יפו, מסר בתגובה: "אורי אחי – סיריוסלי? ישיבות המועצה מועברות בפייסבוק וכל פיפס שנאמר שם משודר לציבור בלייב. לנוכח עליית התחלואה נאלצנו למצער להעביר את העירייה שוב למוד קורונה: עבודה בקפסולות, צמצום דרסטי של פגישות פרונטליות והפחתה למינימום של אנשים שמורשים להיכנס לבניין. כשגל התחלואה ידעך יוכל כל מי שירצה לחזור ולצפות בישיבות המועצה מתוך הבניין כפי שהיה תמיד. עד אז, רק נבחרי ציבור יוכלו להשתתף פיסית בישיבות, לצד מספר בעלי תפקידים שנוכחותם נדרשת לצורך קיום הישיבות. זה שאתה דוחף מצלמה לאחד מהם ומלווה את הפעולה בטור שטנה מתלהם לא הופך אותך לצודק או דמוקרט גדול, אלא סתם אדם גס רוח".