תשמרו על עצמכם: איך לשמור על השפיות בזמן המלחמה?

רגע אחד למצוא את הסנטר. עזרה עצמית. צילום: Shutterstock
רגע אחד למצוא את הסנטר. עזרה עצמית. צילום: Shutterstock

המלחמה היא דבר שגובה המון כוחות נפש גם אם אתם לא בחזית. אבל איך נושמים בכלל במצב כזה? ואיך מתמודדים עם הכל? הנה כמה הצעות לאיך לשמור על הבריאות הנפשית שלכם גם במהלך הימים המלחיצים האלו. אל תישארו לבד

12 באוקטובר 2023

אלו ימים לא קלים לאף אחד מאיתנו. כולם היו שמחים לחזור שבוע אחורה ולריב על השטויות שעסקנו בהם אז, כשכל עולמנו התמקד בהפרדה מגדרית בתפילה והתקוטטויות מילים בטוויטר. היום לאף אחד אין אנרגיה להתעסק בויכוחים, ומי שלא נמצא כעת בחזית המלחמה מכלה את כל רגעיו בניסיון להירתם ולעזור לנפגעים מהדרום. אנחנו כל כך רוצים לתת יד ולהרגיש שאנחנו מסייעים במערכה, שלפעמים קל לנו לשכוח את עצמנו.

כן, מותר גם לחשוב על עצמנו מעט ברגעי משבר כאלה. לפעמים זה מרגיש ״לא מוסרי״ לקחת לעצמנו זמן, והרי "מה יזיקו עוד כמה שעות בחמ״ל הקרוב באריזת ארגזים?". זה לא יזיק. אבל האם אכלתם היום כמו שצריך? האם הצלחתם לחשוב מחשבה אחת שלמה מההתחלה עד הסוף, מבלי להתחרפן? אתם חייבים את הזמן הקצר הזה לעצמכם. גם אם זאת רק שעה אחת ביום. תרשו לעצמכם לבצע פעילות אחת שהיא לטובתכם, עבור הנפש, כדי שלא תהיו מוצפים לנצח.

לכתוב לעצמנו

כן, זה נשמע קלישאתי, אבל אין יותר משחרר מלכתוב לעצמנו. לכתוב בכל צורה שהיא, כל טקסט שהוא, מבלי לשפוט את עצמנו – יכול להיות אחד הדברים הטובים ביותר לנפש. פתאום יצאו מילים שלא חשבתם עליהם, פתאום יצאו מחשבות שלא העזתם להגיד בקול רם. מותר לכם לפרוק את עצמכם החוצה באמצעות מילים. אם אתן מחפשות מסגרת יותר מסודרת שתהיה מרחב מוגן לכתוב בו, הכותבת והיוצרת קרן איל מלמד פותחת מרחב כתיבה שיהיה פתוח מידי יום בזום בין השעות 21:00-21:40. שחררו את זה ביחד עם המילים.

לשחרר את הנפש דרך העט. צילום: Shutterstock
לשחרר את הנפש דרך העט. צילום: Shutterstock

לעשות יוגה

גוף בריא עם נפש בריאה. או נפש לא כזאת מעורערת בגוף שמצליח לתפקד איכשהו, במצב הנוכחי ניקח כל מה שיתנו לנו. זה קשה לעשות יוגה, כי זה קצת כמו לעשות כל דבר בשבוע האחרון חוץ מלצפות בחדשות ולפחד. אבל היוגה נותנת את הקונטרה לפחד שמחלחל מהטרור – הרי זו משמעותו האמתית. ודרך טובה לשחרר קצת את המתח הזה, וגם לעשות יוגה באופן מסודר גם מהבית, היא בעזרת הזום היומי של מרכז ויג'נאנה יוגה תל-אביב בין 18:30 ל-20:00 שמעביר שיעורים פתוחים לכולם בחינם.

ללטף כלב

כולנו יודעים מה ההשפעה של בעלי חיים על הנשמה שלנו. פעם, כשעוד היה נורמלי, היינו יוצאים לסיבוב בשכונה ומלטפים 4 כלבים בעשר דקות. כמה שמחה ונחת זה הסב לנו. עכשיו אנחנו גם יכולים ללטף כלבים שיעשו לנו אושר, פשוט בצורה אחרת ובמתכונת של מלחמה. כלומר, אם אין לכם כבר כלב – הכוונה היא לעזור לכלבים בדרום שכרגע נמצאים בלי בעליהם. קחו יוזמה. כאן תוכלו להכנס לקבוצת הוואצפ ולאמץ לכם כלב לימים הקרובים שיכניסו לכם קצת אושר ללב שלכם.

פתגם רוסי ישן אומר, "כלב קטן תמיד נשאר גור שעושה טוב על הלב". (צילום: GettyImages)
פתגם רוסי ישן אומר, "כלב קטן תמיד נשאר גור שעושה טוב על הלב". (צילום: GettyImages)

לצפות בסרטים מנחמים

אם אתם לא מצליחים לבכות כי אתם נוטלים כדורים נוגדי דיכאון, או שאתם פשוט מרגישים ריקניים ואפאתיים, אין פיתרון יותר קל ומדויק מסרט סוחט דמעות טוב שיעזור לכם להרגיש טיפה יותר טוב אחרי. ימים קשים דורשים אמצעים קשים, ואם אתם מתים להוציא את הדמעות, הסרטים האלו יעזרו לכם לשחרר.

להתנדב

צאו מהבית להתנדב, לסייע, לנסות להעסיק את עצמכם קצת. מי שתקוע בבית ולא מצליח לצאת החוצה – זאת ההזדמנות שלכם קצת להיות בחברת אנשים. נכון שכולם מדברים על המצב, ונכון שלכולם קשה, אבל להבין שאנחנו לא היחידים בעולם שקשה להם, זה בהחלט מנחם ובסוף היום תרגישו שעשיתם משהו טוב. מידי יום תוכלו למצוא את ליסט ההתנדבויות שלנו שאנחנו מפרסמים לאור המצב, זאת ההזדמנות שלכם לעזור ולהיעזר.

מתנדבים במרכז המזון הלוגיסטי במסעדת "האחים". צילום: שרון בן דוד
מתנדבים במרכז המזון הלוגיסטי במסעדת "האחים". צילום: שרון בן דוד

להגיד להורים שלכם שאתם אוהבים אותם

או לסבא וסבתא, או לאחים ולאחיות שלכם. תרימו טלפון, תשלחו הודעה, תכתבו מילה או שתיים מנחמת וטובה. זאת תקופה להיות עם המשפחה, לנסות לפחות לזכור שיש לכם אותם ולהם יש אתכם. ואם זה מרגיש לכם גדול מידי, גם לשלוח הודעה לחבר או חברה קרובים יכול לנחם ולעודד אותנו. זכרו שיש מי שאוהב אתכם ודואג לכם כפי שאתם דואגים ואוהבים אחרים.

לזכור שלפעמים עזרה עצמית זה לא מספיק

במידה ואתן או אתם עדיין יושבים בבית אחרי שניסיתם יוגה וליטפתם כלב, אבל הנפש עדיין לא נרגעת – דעו שאתם לא לבד. יש מספר מוקדים לסיוע נפשי שאפשר ומאוד כדאי להיעזר בהם. ביניהם המיזם ישראהלפ שמציעה סיוע נפשי, ועוד יוזמות כמו מרחבי תמיכה. ישנם גם כמובן את עמותת ער"ן שמספקים עזרה ראשונה נפשית במספר 1201, בנוסף לסיוע נפשי בצ'אט באתר ובווטסאפ. נפגעי טראומה על רקע לאומי יכולים לפנות לקו סיוע במספר 1-800-363-363, ובאתר. גם לבקש עזרה זה עזרה עצמית.