שוק צפון: איך הפך הצפון הישן לרובע שהכי פחות בא לנו לגור בו?

כמו יין זול מ־AM:PM, רובע הצפון הישן הופך חמוץ עם השנים. נתוני השנתון העירוני של עיריית תל אביב־יפו מגלים שתחת הביקוש והאפיל המיתולוגי, ריבוי הבנייה, הצפיפות והיעדר החניה הופכים את החיים ברובע לבלתי נחשקים בעליל

סביח פרישמן, סביח עם תסביך (צילום: שלומי יוסף)
סביח פרישמן, סביח עם תסביך (צילום: שלומי יוסף)
28 בפברואר 2019

דיזנגוף 99, קפה כסית, גלידה מונטנה ואפילו הפאנקיסטים בכיכר דיזנגוף – במשך עשורים רבים היה רובע הצפון הישן, ששטחו על פי הגדרת העירייה משתרע מדיזנגוף סנטר עד נמל תל אביב, הלב הפועם של המיתולוגיה התל אביבית והמרחב שמגדיר את התל אביביות כתרבות וכדרך חיים. בשל כך, עם השנים הפך הרובע לאזור המבוקש ביותר בתל אביב בצד לב העיר, והחל להתמלא במשפחות צעירים שהפרוטה בכיסם ועגת ההייטק בלשונם. אולם מבט מעמיק בנתוני סקר העיר תל אביב שפורסם השבוע, דוח המצליב נתונים סטטיסטיים מכמה מקורות, מעלה כי המגורים ברובע הנחשק הופכים נסבלים פחות ופחות. הסקר קובע כי רובע הצפון הישן הוא הרווי ביותר בבנייה, ממקם את הרובע בראש טבלת הצפיפות (17.7 נפשות לדונם, והאזור בעל הכי הרבה יחידות למגורים ושלא למגורים, 16% מהיחידות בעיר כולה), וכי יש הגירה שלילית של תל אביבים החוצה ממנו (לצד הגירה חיובית של תושבים מחוץ לעיר, צעירים שדימויו הנחשק טרם נסדק בעיניהם).

>> איך עבר השבוע הראשון של מחירי הטבק החדשים?
>> כך תיראה תל אביב של החלומות שלנו

העיתונאי ניצן הורוביץ, בעל הפודקאסט "איך עושים עיר טובה" ולשעבר מתמודד על ראשות העיר, לא מתפלא מהממצאים על אודות הרובע שבו הוא מתגורר. לדבריו, הסיבות העיקריות להגירה הן מצוקת החניה ומחירי השכירות. "כבר כמה שנים זה ככה, זה ידוע", הוא מספר, "מדובר באזור עם בעיית החניה הכי קשה בישראל. יש שילוב גם של בעיית חניה וגם של מחירי שכירות גבוהים ביותר, ולכן יש אנשים שמעדיפים לשלם קצת פחות ולגור בשכונות אחרות. אני גר בצפון הישן, אין לי חניה ואין לי מכונית. צריך להבין שבאזורים מהסוג הזה שהם יחסית צפופים, אין דרך לתת חניה לכל אחד שרוצה להחזיק אוטו ואנשים חייבים להבין שהדרך הנכונה היא תחבורה ציבורית. ככה גם ממקסמים את היתרונות העירוניים שיש בשכונות של מרכז העיר. אלו לא שכונות לאוטו. מתחילים פה פרויקטים רבים של תמ"א, וככל שזה יתגבר כך גם יעלה מספר התושבים ותחריף בעיית החניה, אם לא יהיו פתרונות של תחבורה ציבורית. יש אנשים שלא מתאים להם והם עוזבים לשכונות אחרות, צפון או דרום".

הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)
הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)
"מדובר באזור עם בעיית החניה הכי קשה בישראל". הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)
"מדובר באזור עם בעיית החניה הכי קשה בישראל". הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)

נראה גם שתושבים ותיקים מוטרדים מהאתגרים שעולים עקב ריבוי הבנייה והצפיפות באזור. גבי (50+), תל אביבית במקור, ראש ועד בית שגרה באזור פרישמן־מסריק כבר יותר מ־30 שנה, מכירה כבר לא מעט חברים שבחרו לעזוב את הצפיפות עקב חוסר הנעימות. "כבר לא נעים לי לגור פה, צפוף, אין תשתיות חניה ותחבורה והמדרכות הפכו לכבישים. בהחלט מרגישים את הבנייה המחודשת, יש שפע של תמ"א ובניינים גבוהים. נכנסים לדירות החדשות אנשים בעלי יכולת, עם שתי מכוניות, וכאשר התשתיות מראש לא יכולות להחזיק את אלה הקיימים, זאת בעיה. יש הרגשה שנותנים עדיפות למבקרים מבחוץ וליזמים. אני מכירה הרבה תושבים שעזבו צפונה יותר, והאפשרות עולה לי גם בראש. אחד היתרונות הוא שהכל אפשרי להגעה ברגל, אבל גם ההליכה ברגל כבר לא נעימה. יש תחושה שבכל פינה יש בנייה, עניין שלוקח לפחות שנתיים, כל המדרכות הרוסות ומורידים עוד חניות כי מתכננים חניות פרטיות לבניינים החדשים. יש אלפי תוכניות בנייה בתהליכים וכאלה שממתינות לאישור. מדי פעם מאשרים דברים מעבר למה שמותר והתושבים צריכים להתגייס למאבקים משפטיים, אם מגלים את זה בזמן".

רובע ההייטקיסטים

יוגב שרביט, יועץ כלכלי מוניציפלי ובעל הבלוג "המדד המוניציפלי", ממתיק את דאגת הצפיפות. "הצפיפות היא דבר מבורך, והיא אפילו לא מספיק גבוהה כרגע", הוא מסביר. "הצפיפות מחזקת קיום של שירותים, יש יותר הזדמנות לעסקים, לחנויות, היא מובילה לגידול במספר הצרכנים ומגדילה את נותני השירות והתחרות". כך או כך, גם מדבריו עולה שהצפיפות, כעדות לביקוש, מיטיבה עם אוכלוסייה ברורה אחת: משפחות צעירות בעלות הכנסה גבוהה. "העובדה שבונים בתל אביב הופכת את הסביבה לפחות נוחה, אבל יש אנשים שלא אכפת להם מהנוחות הזאת. לדוגמה, הייטקיסט שמהבוקר עד הערב נמצא בחברה ולא משנה לו שבונים מולו תמ"א. למשפחות ששוכרות זה אולי יותר מפריע אבל כחלק מהתנודתיות הן יוחלפו על ידי הייטקיסטים. מובן שזה ישפיע על הנתון הדמוגרפי, אבל עיר זה דבר דינמי, היא כל הזמן משתנה.

נכנסים או יוצאים? הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)
נכנסים או יוצאים? הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)
הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)
הצפון הישן (צילום: שלומי יוסף)

"צריך להבין שאם העירייה מנהלת את הבנייה בתחומה באופן כזה שהבנייה עצמה מאוד מפריעה להתנהל ופוגעת באיכות החיים, מן הסתם זה יבריח אוכלוסיות מסוימות. בניו יורק לדוגמה עושים את כל המאמץ האפשרי שהבנייה לא תפריע לאנשים מסביב ואנשים לא נרתעים. צריך לשים דברים בפרופורציה ולהבין מה מייצר איכות חיים. העובדה שיש ביקוש מראה שאנשים רוצים לגור ברובע הזה, כי יש תועלות ששוות את זה. הן מגולמות במחיר".