המאבק ממריא

המשרד להגנת הסביבה מצא שרעש המטוסים מעל תל אביב חורג מהתקנות. כעת גם עיריית תל אביב מצטרפת למאבק התושבים

מטוס. צילום: Shutterstock
מטוס. צילום: Shutterstock
21 במאי 2014

חודשיים מיום תחילת המאבק נגד רעש המטוסים מעל תל אביב בעקבות פתיחת מסלול 12/30, משרד ההגנה לאיכות הסביבה מביע תמיכה בטענותיהם של תושבי תל אביב. "הוועדה הציבורית גילתה בתל אביב רעש חריג מאשראי רעש המטוסים שהמדינה אישרה עבור המראות ונחיתות של מטוסים", טען ד"ר סטיליאן גלברג, ראש אגף קרינה ורעש במשרד לאיכות הסביבה, בדיון שנערך לאחרונה בכנסת.

ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל אביב, הוא זה שמנהיג את המאבק העירוני עם מטה מאבק השכונות שהתארגן סביב הנושא. הוא מבקש כעת בראש ובראשונה להתחיל בעוצר נחיתות בשעות הלילה, בדומה לעוצר ההמראות הקיים באותן שעות: "זו החלטה אדמיניסטרטיבית שתפגע בכלכליות וברווחיות של חברות התעופה, אבל הסיוט חייב להיגמר – אתה מתעורר כל לילה מהרעש, מטוס אחד עוזב והשני כבר מגיע, ואתה לא מצליח להשתחרר מהטראומה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, שתומכת גם היא במאבק התושבים, הבטיחה לפעול למען שוויון בסבל, ובמקביל אמרה כי יש לעתור נגד הנחיתות הליליות. "ברור לכולם שישראל היא מדינה קטנה, אבל חלוקת הרעש צריכה להיות צודקת. אזרחים לא יישנו עם אטמי אוזניים בגלל רעש המטוסים", היא אמרה בדיון לאחר שקראה לשר התחבורה לשנות את החלטתו בדבר הנחיתות בלילה ולהטיל הגבלות בנושא.

לאחרונה אף הותקנה על ידי המשרד להגנת הסביבה מערכת ניטור בכפר שלם והיא נמצאת שם קרוב לחודש. תפקידה הוא לבחון את מידות הרעש, ותוצאותיה יינתנו רק בעוד כשבוע. בעקבות דיוני ועדת הפנים, משרד הפנים עתיד לתת התייחסות לכל נושא תיקון התמ"א ולבדוק אופציות נחיתה נוספות.

בינתיים עיריית תל אביב, שבתחילת הדרך לא ראתה לנכון להתערב בנושא, מגייסת מומחי תעופה, עורכי דין ויועצי איכות סביבה כדי לייצג את התושבים אל מול הממשלה. העירייה מתכוונת להצטרף לעתירה בדרישה להסטה של 40 אחוז מכלל הטיסות אל המסלול הצפוני החדש שייפתח בסוף חודש מאי, וכן שוקדת על עתירה משל עצמה שבעיקרה דורשת לחלק את הנטל גם בנחיתות הליליות שלא אמורות היו להתבצע במסלול הצפוני.