האם בעקבות הרכבת הקלה תנותק יפו ממרכז תל אביב?

העבודות על הרכבת הקלה מגיעות לשדרות ירושלים, ותושבי יפו חוששים שבמהלך העבודות – וגם כשיסתיימו – יתנתק הקשר ביניהם לבין מרכז העיר

הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)
הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)
18 בינואר 2018

 

השבוע יצאו לדרך העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה ביפו. עד כה הצליחו תושבי האזור להתחמק מכאב הראש של העבודות על הקו שיחל לפעול ב־ 2021 ויחבר את שדרות ירושלים למרכז תל אביב, וממנה לרמת גן ולפתח תקווה. העבודות בשדרה שיימשכו כשנה יאפשרו אמנם נסיעה של תחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים בשני הכיוונים, אבל נתיבים מסוימים יצומצמו לסירוגין. בעוד תושבי חלקיה האחרים של העיר בולעים בלית ברירה את השפעת העבודות על התחבורה בינתיים, ומפנטזים על הרכבת ביום שאחרי, יש בין תושבי יפו שחוששים שלא רק שיסבלו בינתיים, אלא שגם כאשר תושלם הרכבת ייגדע הקשר התחבורתי ביניהם לבין מרכז העיר.

>> לא הגיע הזמן שבכל קווי האוטובוס נעלה מאחורה?

לפי חזון נת"ע והעירייה, שדרות ירושלים יהפכו עם סיום העבודות לרחוב שישלב מדרחוב להולכי רגל, שבילי אופניים ורכבת – בלי קווי האוטובוס החשובים שחוצים היום את השדרה, בהם 18 , 25 , 11 , 10 ו־ 1. לאחרונה נפגשו התושבים המודאגים עם נציגי נת"ע אבל לא זכו לבשורות. "אני ועוד עשרות תושבים השתתפנו בפגישה והעלינו את הטענות שלנו", מספרת נטלי קוסוי (52), תושבת יפו. "אני חושבת שהרכבת היא דבר מבורך, אבל עשו כאן טעות גדולה בתכנון". לדבריה, בנת"ע אמרו שייתכן שחלק מהקווים שעוברים בשדרה יבוטלו בזמן העבודות וגם לאחר השלמתן.

הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)
הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)
פגישת תושבי יפו עם חברת נת"ע (באדיבות 15 דקות)
פגישת תושבי יפו עם חברת נת"ע (באדיבות 15 דקות)

"צריך לזכור שבשדרה עוברים קווים חשובים שמחברים את יפו לשוק הכרמל, לדיזנגוף סנטר, לאיכילוב ולאוניברסיטה. אם יבטלו אותם, איך אנחנו אמורים להגיע למקומות האלה? התשובה שלהם היא שכשהרכבת תפעל, כל העיר תהיה מרושתת. גם אם זה נכון – מה נעשה עד 2021? לא נגיע לאוניברסיטה? לא נלך לבית החולים?". ויש אוכלוסיה שתשלם מחיר כבד במיוחד. "יש הרבה הליכים רפואיים שמתבצעים רק באיכילוב והרבה מבוגרים נאלצים לנסוע לשם כמעט מדי יום", חוששת קוסוי. "כנראה שמתושבי ביפו קל להתעלם", היא מסכמת.

הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)
הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)

גם בארגון 15 דקות שפועל לשיפור התחבורה הציבורית מסכימים שהקו האדום לא בהכרח יהיה בשורה לתושבי יפו. "הקו האדום חשוב מאוד אבל הוא לא ישרת יעדים רבים", אומר גיל יעקב, מנכ"ל הארגון. "משמעות התכנון היא לא שתהיה תחבורה ציבורית ישירה ומהירה לאזורי תעסוקה רבים והנוסעים ייאלצו לבצע חילופים בין הרכבת לאוטובוס, וזמני הנסיעה יתארכו באופן משמעותי. חשוב לנו כבר עכשיו להבטיח שלתושבי יפו ובת ים יהיה שירות ישיר של תחבורה ציבורית".

הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)
הדמיה של שדרות ירושלים אחרי העבודות (באדיבות נת"ע)

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "הקו האדום ישדרג את הנוף העירוני בשדרות ירושלים לרמה המוכרת מהערים היפות בעולם ויביא לשיפור באיכות הסביבה ובאיכות החיים לאורך השדרה, גם לתושבים וגם לעסקים".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "העירייה מייחסת חשיבות רבה לחיבור כל קצוות העיר באמצעות הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית בכלל. קווי האוטובוס שפועלים בשדרה לא יופסקו אלא יוסטו ממסלולם ויהיו השלמה לרכבת. בעת הפעלת הקו האדום קווי האוטובוס ימשיכו לנסוע בחלקה הדרומי של השדרה וייתנו שירות לשאר חלקי העיר, כך שלא ייווצר נתק. בימים אלה שוקד משרד התחבורה בשיתוף העירייה על תוכנית מפורטת לקווי אוטובוס משלימים לרכבת, שייתנו שירות משופר לתושבי יפו".