בפעם הראשונה: תרומת דם תתקיים בכנס של הקהילה הגאה בתל אביב

אחרי 40 שנות אפליה התירו משרד הבריאות ומד"א לגברים גאים לתרום דם, גם אם בנוהל מסורבל ומדכא שנועד לוודא שהדם "נקי". יריד התרמה במרכז הגאה ינסה לרתום את הקהילה לעניין

תרומת דם במד"א (צילום: שאטרסטוק)
תרומת דם במד"א (צילום: שאטרסטוק)
23 במאי 2018

 

אירועי הגאווה השנה שעומדים בסימן "הקהילה עושה היסטוריה", נועדו לסמל את ההתקדמות שעשתה הקהילה הגאה במאבקה לשוויון זכויות לאורך השנים, בעיקר מאז מצעד הגאווה הראשון שנערך בעיר לפני 20 שנה. אירוע אחד שיתרחש ביום חמישי הקרוב הופך זאת מססמה למציאות: בשעות 14:00־9:00 ייערך יריד התרמת דם ראשון מסוגו בכנס של הקהילה הגאה במרכז הגאה בגן מאיר. בכך יושלם המהלך ההיסטורי שמאפשר גם להומואים לתרום דם ואף יקרא להם לעשות כן.

>> כל הפרטים על מצעד הגאווה 2018

מדובר בהמשך ישיר למהלך שהתחיל לפני שנה, אז הודיע משרד הבריאות כי יאפשר לגברים ששוכבים עם גברים לתרום דם – 40 שנה לאחר שנאסר עליהם לעשות כן מתוך החשש כי הדם שלהם עלול להעביר מחלות ולסכן את הנתרמים והצוות הרפואי. אלא שגם במהלך ההוא הוטלה הגבלה על גייז – עליהם היה להצהיר שלא קיימו יחסי מין עם גברים ב־12 החודשים שקדמו למועד התרומה. בינואר האחרון, ביוזמת מד"א שמנהל את בנק הדם, עודכנו שוב ההנחיות וגובש נוהל שיאפשר גם להומואים לתרום דם, אם כי מדובר בנוהל מסורבל.

לוגו מצעד הגאווה 2018
לוגו מצעד הגאווה 2018

לפי ההליך החדש הגברים נדרשים לתרום דם פעמיים כדי לאפשר בדיקות מקיפות לדם לפני שיועברו לחולים (ובמילים אחרות – לבדוק באופן מובהק אם התורם נשא HIV). בפעם הראשונה מועברות המנות לקירור ושם נשמרות ארבעה חודשים. אם הבדיקות למחלות זיהומיות שיכולות לעבור בעירוי יחזרו שליליות כולן, יוכל התורם לתרום מדמו בפעם השנייה, והמנות מהפעם הראשונה יועברו לטיפול בחולים.

תנאי הבטיחות הכפולים אמנם מקשים ועדיין מקטלגים את הקהילה, אך מאידך לפחות מאפשרים לתרום דם וליהנות בהתאם מביטוח דם (ביטוח המבטיח שאם יידרש התורם למנת דם, יקבל אותה גם במקרה של מחסור) בלי שהתורמים יידרשו לשקר בשאלונים בנוגע לנטייתם המינית. עד כה הנוהל החדש לא משכנע את אנשי הקהילה הגאה, ורק 20 מנות דם התקבלו בזכותו מאז הוחל. "בגדול זה שינוי חיובי, ובהחלט עדיף על האיסור המוחלט", אומר עמית אלכסנדר לב־ברינקר (35), תושב העיר ופעיל בקהילה. "אני יודע שנדרשה עבודה קשה כדי להביא שינוי הדרגתי, אבל אני חושב שזה לא מספיק – השינוי הזה עדיין לא מתייחס לעובדה שיש גברים ונשים שלא משתמשים בקונדום ביחסי מין ולא נבדקים באופן סדיר, ולכן מראש השאלה בשאלון צריכה להיות אם קיימתם יחסי מין לא מוגנים בשנה האחרונה – ללא קשר למין ולמגדר".

נוסף לתרומות הדם בכנס יועברו סדנאות להורים מהקהילה הלהט"בית, הרצאות על בריאות המשפחה וסדנת מיניות לנשים בכל הגילים, וכן יתקיים דיון בטיפול מונע ל־HIV.