עצמאות בימי הקורונה: במקום זיקוקים – תרומה לנזקקים

(צילום: גטי אימג'ס)
(צילום: גטי אימג'ס)

מסתמן: העירייה תבטל את מופע הזיקוקים של יום העצמאות. מתי ליבליך, מארגנת העצומה נגד הזיקוקים שהחתימה 4000 איש ביום, קוראת לעשות שימוש חברתי בכסף הזה ולחגוג את הערבות ההדדית

הקורונה פגעה בכל אחת מאיתנו. למעלה ממיליון ישראלים איבדו את עבודתם. הקולות מהשטח מדברים על מצוקה אדירה. הרי אין בינינו אדם שלא מכיר מישהו שקורס. גם העמותה החינוכית שייסדתי עם קולגות נפגעה. נדרשנו לתהליכים מואצים של כתיבת תכנים ויצירת הצעות לתמיכה לצוותים רפואיים ולכל מיני פרויקטים ממשלתיים. כל העבודה התנדבותית, לכן מי שקיבל תשלום עבור עבודתו בעמותה נאלץ להפסיק את עבודתו. אבל, אנחנו אנשים שמנסים להרבות טוב בעולם, אז נרתמים, כותבים, מעבירים פגישות בזום, משדרים חוסן. עד ששלשום בלילה נשברתי.

נשברתי לא מול סיפור קשה נוסף על עצמאים שהעסק שלהם לא יחזור לפעילות או על קשישים מבודדים. נשברתי כשראיתי את התכנון של עיריית תל אביב לחגיגות יום העצמאות. קראתי בתמיהה איך יהיו לנו משאיות עם מוסיקה ברחובות, זיקוקים שיעופו בשמיים, מסיבות ועוד ועוד. לא האמנתי לניתוק שראיתי.

הכעס הזה לא היה רק שלי. במקום לשבת ולבכות פתחתי עצומה באתר "זזים", בתקווה שנגיע לרון חולדאי בקריאה "במקום זיקוקים תרומה לנזקקים!"; לשמחתי הקריאה שלי נגעה בתושבים רבים, ובתוך פחות מ-48 שעות נאספו למעלה מ-4000 חתימות. אשמח שתצטרפו גם אתם כי בעצומה יש קריאה כפולה: לא לזיקוקים וכן להפניית המשאבים לרווחה.

כבוד על ביטול הזיקוקים המסתמן. ראש העיר רון חולדאי (צילום: גיא יחיאלי)
כבוד על ביטול הזיקוקים המסתמן. ראש העיר רון חולדאי (צילום: גיא יחיאלי)

הבוקר הסתמן שהעירייה תחליט לבטל את הזיקוקים. אפשר לחגוג ואפשר לשמוח ולשמח, אבל לא הזיקוקים ולא ביטולם ישמחו אף אחד כשהוא רעב, דואג וחש חוסר ודאות בנוגע לעתיד.

העירייה לא יכולה לעשות הכל ולא אחראית על הכל, אבל היא יכולה לעשות הרבה עם הכסף הזה. ראש העיר חולדאי, אתה תזכר שנים רבות גם בלי הזיקוקים האלה. קח את התקציב וחלק אותו לעמותות. חלק אותו למי שמאכיל את הנזקקים בדרום העיר, חלק אותו לעוד חודש הנחה בארנונה לעסקים שקורסים, חלק אותו לאנה ההומלסית שהולכת ברחובות מרכז העיר ובוכה מאז הקורונה בצווחות "תעזרו לי" עד שמישהו מעז לצאת מהבית ולתת לה משהו לאכול. 

אם משאיות זה מה שאתה ממש רוצה לעשות, בכיף. שהמשאיות יסעו עם מוזיקה ויחלקו את התקציב בתור תלושי מזון. אני לא באמת מדמיינת שזה מה שיקרה, אבל בטוחה שאפשר למצוא דרך בה השמחה תהיה שמחה של ערבות הדדית ולא של נהנתנות מנותקת. צריך מנהיגות ערכית. כל הכבוד על הביטול. עכשיו, בבקשה, הציבור רוצה שקיפות ולראות שהתקציבים מופנים למקום שמיטיב עם מי שנזקק. ולכם, תושבים יקרים: כל כך משמח לראות את ההתגייסות המהירה לטוב. זאת תזכורת נהדרת לכך שיש לנו כוח לשנות.

>> הכותבת היא ממקימות העמותה לחינוך קשוב ואכפתי ופעילה בארגון "זזים – קהילה פועלת"