פיליפ רות, מגדולי הסופרים בני זמננו, מת בגיל 85

רות הוא הסופר המעוטר ביותר בתקופתנו, ונחשב לאחד מאבות המזון של התרבות האמריקאית. ביצירתו עסק רבות בשאלות של זהות אמריקאית-יהודית ובקיום בעולם האמריקאי בכלל

פיליפ רות. צילום: Getty Images
פיליפ רות. צילום: Getty Images

פיליפ רות, מגדולי הסופרים של תקופתנו, שנחשב לאחד מאבות המזון של התרבות האמריקאית, מת אתמול (שלישי) בגיל 85. הוא נפטר בבית חולים במנהטן מאי ספיקת לב.

רות נולד ב-1933 בניו ג'רזי להורים יהודים שהיגרו לארצות הברית מגליציה. ספרו הראשון, "היה שלום, קולומבוס", יצא ב-1960 וזכה להכרה מסוימת, ובו רות עסק בזהות של אמריקאים-יהודים בני המעמד הבינוני, בהמשך לתמה של הספרות היהודית לאורך הדורות שעסקה בשאלות של זהות והתמודדות עם הקרע בין העולם הישן לחדש, אולם תוך פריצה קדימה לעולם האמריקאי. רק עם פרסום ספרו השלישי ב-1969, "מה מעיק על פורטנוי", שנחשב עם צאתו לשערורייתי בשל התיאורים המיניים והגופניים שבו, הוא קיבל הכרה בקנה מידה רציני והחל ליהנות מהצלחה מסחרית.

בשנות התשעים החל לפרסם רומנים מצליחים מאוד, שעסקו רבות בתרבות האמריקאית כמו גם במשבר הקיומי שבא עם הגיל, ונחשבו במידה רבה לתור הזהב של רות. על הרומן "פסטורלה אמריקאית" מ-1997 הוא זכה בפרס פוליצר, ב-2001 זכה בפרס פרנץ קפקא, וב-2011 זכה במאן בוקר. עם זאת, בפרס נובל לספרות מעולם לא זכה, על אף שהוזכר מדי שנה כמי שראוי לקבל את הפרס.

ב"ניו יורק טיימס" הכתירו אותו הבוקר ל"אחרון הגברים הלבנים הגדולים" – תיאור שכולל ביקורת בתוך המחמאה. הוא הואשם לא פעם, בעיקר בשנים האחרונות, בסקסיזם, וב-2011, לאחר שהוכרז על זכייתו במאן בוקר, פרשה אחת השופטות מהוועדה במחאה.

הביוגרף שלו, בליק ביילי, כתב בטוויטר שרות נפטר כשהוא מוקף בחבריו הטובים.