תל אביב עושה לנו פריחה: שישה עצים בעיר שכדאי לראות עכשיו

פריחת עצים בשדרות רוטשילד. צילום: shutterstock
פריחת עצים בשדרות רוטשילד. צילום: shutterstock

המדינה קורסת אבל הטבע כמנהגו נוהג, ותתפלאו: יש ממנו גם בתוך העיר. יצאנו לסיבוב בין פריחות העצים בתל אביב, כך שבפעם הבאה שחברים יציעו לכם לבוא איתם לראות פריחות בגליל או בערבה תוכלו להגיד: "אני? עושה פריחות רק עד שדרות רוקח"

5 באפריל 2023

לא מעט סערות התחוללו לאחרונה, כאלה קלאסיות של מזג האוויר וגם באופן כללי, אתם יודעים. למרות זאת, כנראה שהטבע כהרגלו נוהג ופסח מביא איתו – גם השנה – את האביב. בשבילי האביב מסמל את התעוררות העצים מתרדמת החורף, תחילת הלבלוב, ויותר מהכל את הפריחות הנפלאות שהעצים מפרגנים לנו.

אם אתם רוצים לקחת רק שורה אחת מהכתבה, בבקשה שהיא תהיה זו: צאו מהעיר וטיילו בטבע. ולמרות השורה הזאת, יש מספר לא מבוטל של טבע עירוני שאפשר להנות ממנו בתוך העיר, ופריחות מרשימות שאפשר להירגע באמצעותן בימים לא רגועים אלה. יצאתי לסיבוב בעיר כדי לשתף איתכם את העצים שמהם כולנו יכולים להנות בשבועות ובחודשים הקרובים (אלא אם אתם אלרגיים לפריחות, ואז כנראה תהנו פחות), ואלה האהובים ביותר עליי. 

כותנה אדומה – Bombax Ceiba

עץ הכותנה האדומה, הידוע גם בשמו הלועזי "בומבקס הודי" הוא עץ נשיר וגבוה מאוד שיכול להגיע עד לגובה של 40 מטרים. העץ מגיע במקור מדרום ודרום מזרח אסיה ובמזרח משתמשים בו לריפוי של מספר מחלות (כמו בכל צמח או עץ במזרח). תל אביב, כמו מדינות המקור, גם היא עיר חמה ולחה במשך מספר חודשים בשנה, ועל כן העץ התאקלם כאן יפה.

פריחת עץ הכותנה האדומה מתרחשת בסוף החורף ותחילת האביב ואנחנו ממש נמצאים בסופה. פרחי העץ הם אדומים, גדולים ובשרניים והפירות שלו שמגיעים אחרי הפריחה מכילים סיבים דמויי כותנה (ומכאן שמו).

איפה רואים? בדרך נמיר, כיכר רבין ומקומות נוספים בעיר, אבל עץ הכותנה האדומה הכי יפה בעיני נמצא בכיכר מילאנו (שכרגע מוסתר למחצה בגלל בניות הרכבת הקלה).

אם מתאמצים אפשר לאתר אותה בכיכר מילאנו. כותנה אדומה. צילום: shutterstock
אם מתאמצים אפשר לאתר אותה בכיכר מילאנו. כותנה אדומה. צילום: shutterstock

צאלון נאה – Royal Poinciana

עץ הצאלון הנאה מגיע במקור ממדגסקר ולתל אביב הוא הגיע עם הטמפלרים. למרבה ההפתעה, בארץ המקור שלו הוא זן נכחד, אבל בשאר העולם הוא משגשג ומשמש כעץ נוי באקלימים חמים כמו צפון אפריקה, דרום ארה"ב ומרכז אמריקה, וכמובן ארצות הים התיכון. לצאלון יש פריחה אדומה וצפופה שמתחילה סביב חודש מאי ויכולה להימשך גם עד יולי.

איפה רואים? בכל רחבי העיר – מתחם שרונה, מוזיאון ארץ ישראל, שדרות רוטשילד ועוד. אל תגלו לאף אחד, אבל הפריחה הכי יפה של עצי הצאלון נמצאת ברחבה המרכזית של אוניברסיטת תל אביב, מול בניין גילמן.

חפשו אותו גם בגילמן. צאלון נאה בשדרות רוטשילד. צילום: shutterstock
חפשו אותו גם בגילמן. צאלון נאה בשדרות רוטשילד. צילום: shutterstock

בוהיניה מגוונת – Orchid Tree

עצי הבוהיניה המגוונת מגיעים אלינו גם הם מדרום מזרח אסיה. על אף שמם באנגלית (Orchid Tree), הם לא שייכים למשפחת הסחלבים (אבל יש דמיון מסוים בין הפרחים של השניים – ועל כן השם). הפריחה של עצי הבוהיניה היא בצבעים שונים, אבל סגול, ורוד ולבן הם הנפוצים ביותר בתל אביב. הבוהיניה פורחת בשיאה בסוף החורף ותחילת האביב, ולפרחים יש ריח מהפנט (זכרו רק להריח ולא לקטוף).

איפה רואים? בכל רחבי העיר מצפון ועד דרום. הפריחות הכי יפות בעיניי נמצאות בשדרות המעפילים ביד אליהו.

רק להריח, בלי לקטוף. עצי בוהיניה לבנים וורודים בשדרות המעפילים. צילום: עמית הפנר
רק להריח, בלי לקטוף. עצי בוהיניה לבנים וורודים בשדרות המעפילים. צילום: עמית הפנר

טטבויה איפה – Pink Lapacho

שמו המוזר של העץ מגיע משם המין לשעבר – Tabebuia ipe. מקורו הוא במרכז ודרום אמריקה, והוא גם העץ הרשמי של פרגוואי. גזע העץ ניחן בסגולות מרפא עוד מימי אימפריית האינקה, וממנו מכינים תה בשם Lapacho. סגולת מרפא נוספת בעץ, לפחות עבורי, היא  אשכולות הפריחה הוורודים והגדולים שלו שמופיעים בתחילת האביב, ולפעמים גם בפריחה שנייה בחודשי הקיץ.

איפה רואים? בחצרות בתים בורגניים במרכז תל אביב, אבל שווה להספיק לראות את הפריחה בשדרות נורדאו שממש בקרוב תעלם.

מהר מהר לפני שייגמר. טטבויה איפה בשדרות נורדאו. צילום: עמית הפנר
מהר מהר לפני שייגמר. טטבויה איפה בשדרות נורדאו. צילום: עמית הפנר

כליל החורש – Judas tree

קצת גאווה מקומית: כליל החורש הוא עץ שאפשר לראות בטבע בצפון הארץ. האגדה מספרת שכשיהודה איש קריות בגד בישו, הוא נמלא אשמה ותלה את עצמו על עץ כליל החורש, ועל כן שמו באנגלית. בערבית שמו של העץ "ערוס אל-ע'אבה" שפירושו "כלת החורש/היער", ובעברית על שם כליל (יופי/נצר) וחורש (בית הגידול). את הפריחות הוורדות שמתרחשות בתחילת האביב קשה לפספס, ובונוס – הפרחים שלו גם אכילים.  

איפה רואים? באופן יחסית ספורדי בגינות בנייני העיר. מי שרוצה לראות מחזה פריחה ייחודי צריך להרחיק עד צפון פארק הירקון – באזור הספורטק וסמוך לשדרות רוקח, שם הם פורחים במלוא תפארתם.

שווה להרחיק. תחילת הפריחה של כליל החורש בשדרות רוקח. צילום: עמית הפנר
שווה להרחיק. תחילת הפריחה של כליל החורש בשדרות רוקח. צילום: עמית הפנר

פלומריה ריחנית (פיטנה) – Plumeria

צמח שכל תל אביבי חובב צמחים מכיר. הפלומריה, או בשמה העממי פיטנה, מגיעה במקור ממרכז אמריקה ומשגשגת בשפלת הארץ ותל אביב מפאת האקלים החם והלח. פריחת הפיטנה מתחילה בסיום האביב ותחילת הקיץ, במגוון צבעים כמו ורוד,צהוב ולבן (הפריחה הנפוצה ביותר). את פרחי הפיטנה שווה במיוחד להריח, שכן יש להם ריח ארומטי ומשכר. בנוסף, אפשר לייחר אותם די בקלות – ועכשיו זה הזמן בשנה להתחיל. קחו בחשבון שלוקח מספר חודשים עד שהיא תתחיל לגדול כמו שצריך

איפה רואים? ברחבי העיר. הפריחה עוד לא ממש התחילה אז נכון לעכשיו אין לי לוקיישן מועדף.

פיטנה שמתעוררת משנת החורף. עוד חודש חודשיים תתחיל גם לפרוח. צילום: עמית הפנר
פיטנה שמתעוררת משנת החורף. עוד חודש חודשיים תתחיל גם לפרוח. צילום: עמית הפנר

אז למי שלא בורח מהמדינה בחג ורוצה למצוא קצת הפוגה ומנוחה בעיר, נצלו את הפריחות היפות כדי להרגע קצת מהסטרס, וגם לפרגן לעצמכם ריחות טובים על הדרך.