זרעים ואמנות לחימה: מהי התרופה הכי טובה בעיר לצינון שלכם?

זרעי מניפנית, מרתח אסטרגלס ואפילו אמנות לחימה מן המזרח: כל בעל עסק שני בתל אביב מתיימר לדעת כיצד לטפל בצינון החורף שלכם. חרשנו את העיר כדי למצוא את התרופות המקוריות ביותר

מיכל לוי ממכולת טבע בפלורנטין (צילום: שלומי יוסף)
מיכל לוי ממכולת טבע בפלורנטין (צילום: שלומי יוסף)
2 בינואר 2019

 

הנסיך הפרסי: חנות הטבע חוביאן

בחנות הטבע הקטנה חוביאן השוכנת בלב שוק לוינסקי אפשר לקנות צמחי מרפא ממקור פרסי ממאיר חוביאן שלו שייכת החנות, וגם לקבל המלצות עליהן. "אנשים נכנסים לכאן להתעניין, לשאול ולהתייעץ לגבי בריאות, מספרים לי על הבעיות שלהם ואני מרגיש שאני מצליח לעזור להם. לחורף אני קודם כל ממליץ על זרעי הבלנגו (מניפנית) – שמים אותם במים חמים למשך הלילה ושותים במקרים של שיעול וליחה – ועל פרח לשון הפר שמרגיע את הגוף. חוץ מזה אני מוכר סוכריות זנגביל, כלומר ג'ינג'ר, שמחממות את הגוף ומתאימות לגרון, וגם ממליץ לשתות מים חמים עם קינמון, דבש וזנגביל".

20 ש"ח ל-100 זרעי מניפנית. לוינסקי 38 תל אביב

חנות הטבע של מאיר חוביאן (צילום: שלומי יוסף)
חנות הטבע של מאיר חוביאן (צילום: שלומי יוסף)

 

לחרוך את הגרון: היפים והמיצים

לקראת דוכן המיצים היפים והמיצים ברחוב שינקין משתרך רוב השנה תור ארוך, בייחוד בקיץ. מעטים יודעים שגם בחורף יש למקום מה להציע למי שאינו מעוניין במשקה מרענן, אלא במשהו מחזק ומבריא – שוט ששורף את הגרון ומכיל ג'ינג'ר ולימון עם אופציה לחיזוק של שורש כורכום לאמיצים בלבד, שעליו גאים להמליץ עובדי המקום (20 ש"ח).

"זה ישר מרפא את האנשים. כששותים זה שורף בפנים, בחזה, אבל למחרת קמים ומרגישים טוב, כמו חדשים. הלימון מנקה ומרפא, הג'ינג'ר מחמם והכורכום הוא אנטי דלקתי. זו תרופה שתמיד עובדת, יש לנו קהל לקוחות שמגיע לכאן במיוחד בשביל זה. יש גם מי שמגיעים לפה ומספרים לנו איך הם מרגישים, ואנחנו מכינים להם שייק שמתאים להם, מכינים להם תרופה".

שינקין 7, תל אביב

 

דוכן המיצים
דוכן המיצים

בשבחי החולינג'ן: האחים כוחלני

הסופרמרקט הלטיני שנמצא בסמטאות שוק הכרמל שייך לאחים כוחלני שלהם ותק ארוך בתחום התבלינים וצמחי המרפא. "אני דור שלישי בחנות שקיימת זה 70 שנה. אצלנו האיכות היא מעל הכל ולקוחות מזהים את זה", מתגאה יובל כוחלני, מבעלי המקום. "תבלינים וצמחים איכותיים הם כמו זהב. בכרמל אי אפשר לקנות בכל מקום, ומי שנכנס אלינו לא עוזב. יש לקוחות שמגיעים להתייעץ איתי בחורף לגבי תה, אני ממליץ במיוחד על ציפורן, על קינמון שממריץ את הדם, קמומיל,  מרווה שמסייעת לצינון ולשיעול וכמובן ג'ינג'ר טרי. גם לחילבה יש סגולות אבל הוא לא קשור למחלות החורף, אלא לטיפול בסוכרת. כדי לשמור על עצמי בחורף אני שותה תה ממרווה, שיבא ולואיזה. עוד צמח שיש כאן ויכול לעזור למי שחולה בחורף הוא חולינג'ן, ג'ינג'ר ממקור סודני, שטוב לכאבי גרון".

10 ש"ח ל-100 גרם חולינג'ן. יום טוב 21 תל אביב

 

האחים כחלני (צילום: שלומי יוסף)
האחים כחלני (צילום: שלומי יוסף)

השיטה הפלורנטינאית: מכולת טבע

במרכזו של רחוב פלורנטין נמצאת מכולת טבע, בית טבע אורגני המחזיק מלאי גדול של צמחי ושמני מרפא. מיכל לוי, בעלת המקום, מספרת שהטיפול בצמחי מרפא, בניגוד לנהוג ברפואה המערבית, אינו מתבסס על דיכוי של סימפטומים, אלא להפך. "אם הגוף הגיע למצב כזה, סימן שהוא צריך להוציא משהו. הגוף יודע לרפא את עצמו לבד, אבל צריך לתמוך בו, לגייס את הגוף להשתמש בידע שלו באמצעות הצמחים. אחד הצמחים הכי אפקטיביים לחיזוק המערכת החיסונית הוא האוניה דה גאטו, ציפורן החתול שמגיע מהאמזונס ויש לו תכונות אנטי בקטריאליות (120 ש"ח לתמצית). כל צמח והסגולות שלו, למשל הלבנדר שמרגיע סטרס ועוזר לדלקות בגרון. הכל אצלנו 100 אחוז טבעי. מי שמגיע אלינו גם חוזר, אנשים מבינים היום כמה כוח יש לטבע, למה שקראו לו פעם תרופת סבתא".

פלורנטין 36 תל אביב

מיכל לוי ממכולת טבע בפלורנטין (צילום: שלומי יוסף)
מיכל לוי ממכולת טבע בפלורנטין (צילום: שלומי יוסף)

על אש קטנה: הרבליזם קליני

סמוך לשוק הכרמל מתגוררת ומטפלת תמר שלאין, הרבליסטית קלינית אשר ממליצה על צריכת צמחי מרפא שאת רובם ניתן להשיג בכל חנות טבע בעיר. "כהכנה לחורף כדאי לצרוך את שורש צמח האסטרגלוס (קדד קרומי) שנמצא בשימוש במשך מאות שנים ברפואה הסינית. הוא מווסת את מערכת החיסון ומסייע במניעה של מחלות. אפשר להוסיף אותו למרק או להכין ממנו מרתח, שמשחרר את החומרים הפעילים. הצמח מתאים רק כהכנה לחורף ולא לטיפול במהלך מחלה כי הוא עלול להחמיר את הסימפטומים של המחלה". לטיפול נקודתי במחלות החורף ממליצה שלאין על צמח האכינצאה. "האכינצאה מוכרת לרוב האנשים, ובכל זאת כדאי לדעת שיש לה כמה זנים, שניים מהם באמת עובדים: אנגוסטיפוליה ופורפוראה. הזן השלישי, פלידה, נמצא לעתים בתוספי מזון אבל אין לו את אותה השפעה. האכינצאה מתאימה לזיהומים ולדלקות במערכת הנשימה העליונה והתחתונה. לעצמי אני מכינה במהלך החורף מרתח של שורש כורכום, גרגירים שלמים של פלפל שחור, ג'ינג'ר, מקלות קינמון ותימין. אני מרתיחה ואז מבשלת לפחות 20 דקות על אש קטנה, מחכה שיתקרר ומוסיפה לימון, דבש ומים חמים. חשוב לדעת שלצמחים יש השפעה פוטנטית ולמרות היותם טבעיים, הם יכולים להזיק במקרים מסוימים ולכן מי שסובל מאלרגיות או נוטל תרופות מחויב בהתייעצות עם רופא". כך או כך, יש לציין כי מומלץ להתייעץ לפני כל שימוש עם רופאה, הרבליסטית או נטורופתית.

לשחרר את היואן צ'י שבכם: טיפול בצ'י קונג

יונתן סבג מפלורנטין מטפל ברפואה סינית בתחום המגע ומורה לצ'י קונג. "כשהתחלתי ללמוד, התחלתי לגלות על עצמי דברים. התפתחה אצלי מודעות לגוף, לתזונה ולדפוסי התנהגות שלי ולכן התחלתי לשנות את אורח החיים והתזונה שלי בצורה דרסטית. השינוי משפיע נפשית ופיזית", מספר סבג. "אם מגיע אלי מישהו ומתאר סימפטומים של צינון, של קור, אמליץ לו לאחר הטיפול על פעילות גופנית ועל תזונה מחממת, להוסיף לתפריט מרקים, ג'ינג'ר, קינמון ולהימנע מג'אנק פוד וממאכלים קרים ולחים כמו למשל מזון מטוגן או בורקס. הקור נתקע בגוף וללא טיפול הוא יכול להפוך לחום של מחלה".

לפני כמה שנים החל סבג להתעניין באמנויות לחימה מזרחיות וכיום הוא גם מורה לצ'י קונג. "בצ'י קונג יש דגש קודם כל על נשימה ואז על תנועה. הנשימה מגבירה את האנרגיה, הצ'י, בגוף. התרגילים קשורים למרידיאנים, שמקשרים בין הגפיים ובין האיברים הפנימיים. התנועות הרחבות של הצ'י קונג משפרות את ההרמוניה בגוף, משחררות חסימות ומניעות את היואן צ'י, האנרגיה שנמצאת מתחת לעור, מה שמחזק את המערכת החיסונית שלנו".

יונתן סבג, טיפול בצ'י קונג (צילום: שלומי יוסף)
יונתן סבג, טיפול בצ'י קונג (צילום: שלומי יוסף)