יאללה דיזנגוף מלחמה: זוזו הצדה הפועל ומכבי, יש לנו אהבה חדשה

אולטראס נווה אביבים. צילום: יהונתן גבעון
אולטראס נווה אביבים. צילום: יהונתן גבעון

שתי קבוצות כדורגל חדשות שהוקמו בעיר בחודשים האחרונים מייצרות לא מעט עניין בברנז'ה ובשכונות שבהן קמו. מי עומד מאחורי הקבוצות, מה התכניות שלהן לעתיד ואיך גיא לרר קשור לעניין? יצאנו לבדוק

6 ביוני 2022

פתאום קם אדם ומחליט שבא לו להקים קבוצת כדורגל. ואז קם אדם אחר ומחליט גם הוא. כך יצא ששתי קבוצות כדורגל חדשות הוקמו בעיר בחודשים האחרונים, שתיהן כפועל של התארגנויות פרטיות שקמו בהפרש של חודש זו מזו ומונעות על ידי תשוקה למשחק. אמנם שתיהן שונות מאוד זו מזו באופיין – אבל שתיהן חולקות אותו יסוד: העיר או לפחות השכונה כמרקחה בגללן; יש סביבן באז רציני.

משטח סינתטי, אבל נחיה עם זה. כדורגל בכיכר דיזנגוף. צילום: עופר ברקן
משטח סינתטי, אבל נחיה עם זה. כדורגל בכיכר דיזנגוף. צילום: עופר ברקן

בזמן שמכבי העירונית היתה רחוקה העונה מאליפות למרות תקציבי ענק, הפועל המקומית הולכת לאבדון תחת ניהול כושל ולקראת חרם מנויים מצד האוהדים ובני יהודה מדשדשת בליגה הלאומית בניגוד לציפיות – מה, מה כבר נותר לאוהדי הכדורגל בעיר? אולי התארגנויות קטנות ואותנטיות כאלה.

יצאנו לברר את כל הפרטים החשובים: מי עומד מאחורי הקבוצות, מה התכניות שלהן לעתיד, איך גיא לרר קשור לעניין ומה לעזאזל גורם לאנשים שפויים ונורמליים (לכאורה) להחליט להקים קבוצה.

קיץ של כדורגל: טוטנהאם ורומא מגיעות לחיפה ואתם נכנסים בהטבה
הסדרה שגורמת להאמין שהכל אפשרי בליגות הנמוכות

1. מועדון כדורגל ״תמר״ נווה אביבים

הקמה: פברואר 2022
חושבים על זה: ומאז ומתמיד

נווה אביבים לרוב נתפסת כמעוז פנסיונרים, והנה נפל בה דבר: התארגנות חברים בשכונה הייחודית הבשילה לכדי קבוצה של ממש. דור המייסדים של המועדון כולל את הבעלים דן ״איוור״ איווניר, את מנהל הסושיאל מדיה יונתן גבעון, המאמן לי דרור והקפטן רועי ״קיקו״ דבש, כולם צעירים בשנות העשרים של חייהם, חברי ילדות ששיחקו יחד בגולבול – מתחם מגרשים קטנים שנמצא בשכונה.

״דיברנו על זה שנים״, מספר איווניר, ״זה היה איפשהו בין דחקה טובה לחזון. יום אחד פשוט החלטנו שדי. היה משחק ששיחקנו בשכונה, אני ישבתי פצוע בצד, דיברנו, הקמתי קבוצת ווטסאפ, שלחתי הזמנות לאנשים ויצאנו לדרך. חודש מהרגע שהקמנו את הקבוצה כבר היה משחק ראשון״. גם הקפטן קיקו זוכר את המשחק הזה: ״שיחקתי בגולבול, הבקעתי 3-4 גולים, משחק לפנתיאון. בסיומו איוור אמר לי – 'אתה קולט שהורדת את הקבוצה השניה בעצבים? אנחנו חייבים לעשות את זה' – ועשינו״.

נווה אביבים רשומה כרגע בליגת החובבים, המטרה הרחוקה היא להעפיל בסופו של דבר לליגה ג׳ ולהתחיל להתקדם בליגות המקצועניות. כרגע המטרה מוגדרת כחלום, אבל יש להם תכנית: איווניר חושב למשל על גיוס המונים בשכונה, אבל אף אחד מהמעורבים בדבר לא ממש בלחץ, נראה שהם מעוניינים לבנות את זה בקצב הנכון. ״אנחנו מתייחסים למועדון באופן מאוד רציני, מהרגע הראשון זה כבר לא סתם חבר׳ה שמשחקים בשכונה, כולל לא לצאת בשישי לפני משחק, לקום בשעות נורמליות ולאכול בריא״ מספר גיבעון, התחלנו לעבוד על גלופה של המדים, יש לנו ספונסר שכונתי וקהל״.

הדבר הבולט ביותר אצל אנשי נווה אביבים הוא החיבור העצמתי לשכונה. לקבוצה יש אפילו ארגון אוהדים(!) בשם ״הכבשים השחורות״ שצמח מהשטח. ״מדובר בחבר׳ה שפחות מתחברים למשחק עצמו אולי – אבל השכונה זורמת להם בעורקים והם רוצים להשתתף״, אומר איווניר, ״המאמן לי דרור הוא דמות איקונית ומוכרת בשכונה, יש פה הרבה לבבות שמחוברים לא רק למשחק אלא לנווה אביבים עצמה״. גם הקפטן קיקו מדבר על הקסם הייחודי שהשכונה משרה על מי שגדל בה: ״צריך להבין ששחקן של כדורגל שכונתי זה ספורט בפני עצמו עם מנטליות בפני עצמה. תני לשחקן כזה מדים ולשחק מול קהל – וזה בין החלומות הכי גדולים שלו. תני לי לשחק בשכונה שלנו שאני והאחרים מחוברים אליה בשורשים וזה כבר חזון״.

״בשנים האחרונות מרגישים את השינויים בשכונה״, מודה גבעון, ״אבל היא עדיין ייחודית מאוד בנוף התל אביבי, בסוף כולנו הלכנו לאותו בית ספר, כולנו יושבים בסופי שבוע באותו בית קפה, כולנו שותים באותו בר וכולנו אוהבים כדורגל ואת הקבוצה. זה מתנקז לסופי שבוע ולמשחקים ואף סניף של גולדה לא יכול להרוס את זה״.

״מקבלים כאן אנשים שלא מקבלים במקומות אחרים״, אומר קיקו, ״גדלנו באווירה של אין חוקים וקהילתיות בהיבט הטוב שלה. אנשים כאן לא עפים על עצמם וזה גם מאוד מבטא את ערכי הקבוצה – האדם לפני השחקן תמיד, אנחנו מחוברים לשכונה בשורשים, היא בדי-אנ-איי שלנו״.
לפרטים נוספים: הטוויטר הרשמי | האינסטגרם 

 2. מועדון כדורגל דיזנגוף תל אביב

הקמה: מרץ 2022
חושבים על זה: קצת לפני

מועדון כדורגל דיזנגוף תל אביב שהוקם גם הוא ממש לאחרונה הוא סיפור מעט אחר. מנהלים אותו כמו חברת הייטק מתוקתקת, אבל גם כאן מתלהבים מהמשחק כמו ילדים. אם נווה אביבים הוקמה על ידי חברים שהלכו יחד מאז ומתמיד, דיזנגוף תל אביב מנוהלת על ידי מנוע אחד משמעותי – עופר ברקן. ביום בעלים של חברת דיגיטל, בשאר הזמן בעלים של מועדון כדורגל חדש בעיר. ״גם על חשבון העבודה והחיים הפרטיים״ הוא צוחק. ״להקים מועדון כדורגל זה שואב״.

עופר ברקן, מייסד מועדון הכדורגל דיזנגוף. באדיבות המצולם
עופר ברקן, מייסד מועדון הכדורגל דיזנגוף. באדיבות המצולם

לברקן הייתה תשוקה עזה לכדורגל מאז ומתמיד אבל את הרעיון הוא קיבל כשישב עם חבר, מבעלי קבוצת המכתש גבעתיים. ״דיברנו וזה עשה לי חשק, החלטתי ללכת על זה. ברגע שהשם דיזנגוף תל אביב עלה לי על השפתיים כבר היה קשה להכיל את ההתרגשות. אני רוצה שהמועדון ייצג את שכונות מרכז העיר כמו שבני יהודה מייצגת את התקווה, אבל ברור לי שיש לנו עוד דרך ארוכה״.

דרך ארוכה או לא, ברקן מנהל את הקבוצה במפגן מרשים של מקצוענות והיא כבר החתימה שני ספונסרים שמדגימים יפה את אופן החשיבה והלך הרוח של המועדון – אחד מהם הוא דיזנגוף סנטר – אייקון מרכז תל אביבי בפני עצמו ועם זאת מרכז שכונתי, אפילו קהילתי יש שיאמרו. ספונסנר נוסף הוא חברת ההייטק פיקסלוט המתמחה בניתוח אנליטי של משחקי ספורט והסטרמתם לרשת. ואכן, החל ממשחקי הגביע בספטמבר, המשחקים של הקבוצה הרשומה בהתאחדות ומתחילה את פעילותה בליגה ג׳, ישודרו באופן ישיר ברשת.

דיזנגוף סנטר (צילום: shutterstock)
דיזנגוף סנטר (צילום: shutterstock)

אספקט נוסף המבטא את המחויבות למקצוענות שהמועדון שואף אליו מתבטא בשחקנים שהוחתמו. בינתיים הכריזו שם על שלוש החתמות ראשונות – הבלם אבי צבאג, שחקן הפועל רעננה לשעבר מהליגה הלאומית, ששיחק גם במספר קבוצות בליגה א׳; השוער רום אילוז, בעברו בהפועל עכו ועירוני ק״ש ושם מפתיע שיצר סביבם הרבה עניין – החלוץ גיא לרר, איש הצינור, שכבר שיחק והיה חלק מעלייתה של המכתש גבעתיים לליגה ב׳.

באופן לא מפתיע, סביב דיזנגוף יש באז תקשורתי שחוצה את השכונה, אבל חשוב לציין שיש סביבה גם באז מקומי לא קטן ובמפתיע כבר צמחה לה קבוצת אוהדים – ״אולטראס דיזנגוף״ – עוד לפני ששיחקה משחק אחד. מדובר בהתארגנות אוהדים צעירה, ספונטנית ומשמחת לחלוטין.

״עד עכשיו עסקנו בהרבה פרוצדורות״, מספר ברקן, ״להקים עמותה, קבוצה חדשה ולרשום אותה בהתאחדות זה מאתגר, יש הרבה חסמים. עשינו את זה במקביל לגיוס ספונסרים ושחקנים. הרבה מאוד אנשים רוצים לקחת חלק ועוזרים וזה אדיר. עכשיו אנחנו מתמקדים בפן המקצועי, ביולי נקיים מבחנים, ואנחנו מחפשים מאמן. המטרה היא להתחיל משחקי הכנה לעונה כדי להיות מוכנים למשחקי הגביע בספטמבר. בדרך יהיו הרבה הפתעות כולל שחקנים ידועים שאנחנו כבר יודעים שיוחתמו ולא רק״.

במקביל לניהול המהודק של הקבוצה, במועדון משתדלים לערב את קהל האוהדים בהחלטות. לאחרונה העלו לסקר אופציות שונות לסמל המועדון.

תמלאו את בלומפילד?
״לאט, לאט״, אומר ברקן, ״אנחנו כאן לטווח הארוך״.
לפרטים נוספים: הטוויטר הרשמי | האינסטגרם