מצאנו מלוכה: קינג ג'ורג' שוב לוהט. והנה המקומות השווים

קינג ג'ורג' (צילום: דין אהרוני רולנד)
קינג ג'ורג' (צילום: דין אהרוני רולנד)

הוא נקרא על שם המלך ג'ורג' החמישי אבל אין שני לו: הרחוב שנוגע גם בשוק הכרמל, גם בדיזנגוף סנטר וכמעט בכיכר רבין הוא ההתגלמות של תל אביב, אז יצאנו למפות אותו לאורכו ו... טוב, בעיקר לאורכו. והפעם: משוק הכרמל ועד הסנטר. חלק א'

18 בנובמבר 2022

זה הא החלק הראשון מפרויקט בן שני חלקים. לקריאת החלק השני

קינג ג'ורג' הוא אחד הרחובות המרתקים של תל אביב. הוא ראשי ביותר, סואן ביותר, רובנו ממש לא היינו רוצים לגור עליו, אבל הוא גם טומן בחובו קסם אמיתי והיסטוריה מרתקת – וגם כמה מהמקומות הכי טעימים בתל אביב. הוא נפרש בין כיכר מסריק הצפונית ועד לכיכר מגן דוד שממנה מתחיל שוק הכרמל, וכמובן שבמרכז שלו נמצא דיזנגוף סנטר, המהווה חוצץ בין הצפון לדרום. חלקו הצפוני של הרחוב מאופיין במראה נקי, מסודר ו(מעט) ירוק יותר ביחס לחלקו הדרומי אליו כבר מזדחלת אווירת השוק המחוספסת, ולאורכו משובצים מבנים היסטוריים מיוחדים במינם, סמטאות סודיות, גן מאיר האהוב, ובעצם כל דבר שתעלו על דעתכם – מטמבוריות ועד חנויות לברווזי פלסטיק. המיפוי שלנו יתחיל מתחילתו של הרחוב, בדרום, לו מוקדש הפרק הזה, וימשיך בחלק הבא שיוקדש לחלקו הצפוני.

קונדיטוריה וייס

העולם מתחלק לשני סוגים של אנשים – אלה שאוהבים פרג ואלה שלא יכולים לסבול אותו (אם כי שעורקים עם הזמן ממחנה השונאים לאוהבים, הודות לקסמו של הטעם הנרכש). במידה שכבר רכשתם את חיבתכם לפרג – זה המקום עבורכם. כבר 66 שנה שמספקת הקונדיטוריה את פרסבורגר הפרג הכי טעים בתל אביב (אם לא בכל מחוז מרכז).
קינג ג'ורג' 4

קונדיטוריה וייס. צילום: נועם רון
קונדיטוריה וייס. צילום: נועם רון

Lilies

מחובבי הפרג לחובבי הבוהו: חנות קטנה אך כל כך יפה, שקשה לפספס אותה. שירן מעצבת בעצמה קימונואים, שמלות, חצאיות, טופים ועוד פריטים היסטריים בסגנון בוהו צבעוני וייחודי. את הבגדים היא תופרת בהודו ומשתפת בעמוד האינסטגרם של החנות את כל תהליך היצירה המרתק, שמחבר בין המפעלים במזרח הרחוק לחנות הקטנה במרכז תל אביב.
קינג ג'ורג' 10 

ליליז. צילום: נועם רון
ליליז. צילום: נועם רון

שוק בצלאל

שוק בצלאל (שהוא כבר מזמן לא מה שהיה פעם) פוגש את רחוב קינג ג'ורג' ומשתלב בתוכו היטב. לצד דוכני הבגדים הזולים, נפתחו בשנים האחרונות כמה נקודות קולינריות שעדיין משתלבות בו מוזר אבל מכניסות לו טעמים אחרים וטובים: גלידת פרדיסו, מאפיית השואורום, היווני וגם חומוס בצלאל – כשכל אחד מהם מעולה בתחומו.

שוק בצלאל. צילום: שאטרסטוק
שוק בצלאל. צילום: שאטרסטוק

המסדרון

כבר שנים על גבי שנים שנערות צעירות מכל קצוות הארץ מגיעות עד לחנות הוורודה כדי לרכוש את הג'ינסים הגזורים של ליוויס, שאיכשהו לעולם לא יוצאים מהאופנה. ערימות של כל גווני הכחול מסודרים לפי מידות, בכל אורך, גזרה וגובה אפשריים. קצרים ב-150 שקלים, ארוכים ב-220. אם לא תאכלו יותר מדי פלאפל – הם ישרתו אתכן לכל החיים.
קינג ג'ורג' 15

המסדרון. צילום: נועם רון
המסדרון. צילום: נועם רון

פלאפל רצון

לעומת זאת, אם כן תרצו לאכול יותר מדי פלאפל ולהשלים עם הצורך לחדש מדי פעם את מלאי הג'ינסים בארון – זה המקום הנכון. מנה עולה 7 שקלים בלבד והתשלום במזומן בלבד. החל משעות הצהריים המוקדמות תאלצו לעמוד בתור שמחדש את עצמו באופן תמידי, אבל לעולם לא ייארך יותר מ-10 דקות. זה כי אין חצי מנה, אין תחכומים, אין תוספות מיותרות. רק פלאפל, סלט, בצל, חמוצים וטחינה. זהו. וזה טוב מאוד. הצהריים הכי משתלמים בעיר הזו.
קינג ג'ורג' 17 

פלאפל רצון. צילום: נועם רון
פלאפל רצון. צילום: נועם רון

הנסיך הקטן

חנות הספרים ובית הקפה המיתולוגי, בחצר הקסומה שמהווה קצת יותר מעשור את האסקפיזם הכי טוב על קינג ג'ורג'. מקום נפלא לשבת לעבוד בו עם מחשב, לקרוא בו ולאכול אוכל פשוט וטוב.
קינג ג'ורג' 19

הנסיך הקטן. צילום: יולי גורודינסקי
הנסיך הקטן. צילום: יולי גורודינסקי

וינטג' סטור

מסתבר שלא צריך לטוס לשווקים באירופה כדי להשיג מותגי על משומשים במחירים הגיוניים: קלאצ' של מיו מיו, עקבים של ג'ימי צ'ו, עגילים של ורסצ'ה ועוד שפע מציאות שוות נמצאות בחנות הקטנה של איתי גונן, שזכתה לשם הגנרי וינטג' סטור – למרות ששום דבר בה לא גנרי.
קינג ג'ורג' 21

וינטג' סטור. צילום: נועם רון
וינטג' סטור. צילום: נועם רון

פלאזמה

חנות "מעבדה" שמחזיקה במותג בית ייחודי שברשתות בטח יזכה לכינוי "פסיכדלי", לצד מותגים שווים מכל העולם. זאת החנות לרכוש בה פיס ייחודי לפסטיבל, קז'ואל ליומיום ומדי פעם אפשר למצוא בה גם שמלות מיוחדות לאירועים, במחירים שלרוב נשארים בגבול השלוש ספרות.
קינג ג'ורג' 14

פלאזמה. צילום: נועם רון
פלאזמה. צילום: נועם רון

רטרו

החנות שמזוהה עם אריחי הקרמיקה הצבעוניים שישר תופסים את העין, ובצדק. רטרו במקומה כבר יותר מ-20 שנה, באווירת סטריט בוטיקי שמשתלבת מעולה ברחוב ההומה. תמצאו בה כמה מהמותגים הכי איכותיים כמו Lee, ,Wrangler וד"ר מרטינס.
קינג ג'ורג' 16

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Retro_Tlv (@retrotlv)

פיצה שירוקו

הפיצרייה, שנפתחה ב-2004, הפכה עם השנים למוקד עלייה לרגל עבור הצעירים מדירות השותפים הסמוכות, תיכוניסטים רעבים, הורים מותשים מלווים בילדיהם ובעיקר בלייני העיר – הודות לעובדה שהיא פתוחה עד שעות הלילה המאוד מאוחרות (ואין מאנצ' טוב ממנה). זו כנראה לא הפיצה הכי טעימה בעיר, אבל היא מוכרת סלייסים דקים ושמנוניים עם טרופית ורק על החזרה לילדות שהיא מספקת לנו יש לנו פינה חמה בלב שלנו.
קינג ג'ורג' 23

פיצה שירוקו. צילום: איליה מלניקוב
פיצה שירוקו. צילום: איליה מלניקוב

סמטה פלונית וסמטה אלמונית

קשה לכתוב על רחוב קינג ג'ורג' בלי להתייחס לשתי הקסומות האלו שעכשיו נמצאות בשיפוצים. פלונית ואלמונית הן שתי סמטאות קטנות, המקבילות זו לזו, שנבנו בשנת 1922 ושמן טומן אגדה אורבנית משעשעת: מאיר דיזנגוף החליט לנקום במאיר שפירא, שביקש לכנות אותן על שם אשתו סוניה (רומנטיקן משו), ובמקום זאת דאג לאי ההנצחה המושלמת. בקצה סמטת פלונית ניצב אחד הבניינים הכי יפים של תל אביב – ששימש כבית מגורו של שפירא – והוא ממש שווה ביקור.

סמטת פלונית. צילום: shutterstock
סמטת פלונית. צילום: shutterstock

קלבריה

האחות הדרומית והחדשה לכפרה מיו הצפונית. השף בנצי ארבל מביא את דרום איטליה לדרום קינג ג'ורג' על ידי טרטוריה אמיתית, בצורתה הראויה וכנראה הקרובה ביותר למקור, עם אווירת מסעדת פועלים שמשתלבת בהמולה האנושית והתחבורתית של הרחוב. תמצאו בקלבריה הרבה אוכל מטוגן, הרבה חריף, פסטות מדהימות, פיצות, פירות ים, ועוד מטעמים  – כשאף אחד מהנ"ל לא חוצה את רף ה-80 שקלים – ולהלן ההתרשמות של מבקר האוכל שלנו.
קינג ג'ורג' 29

קלבריה. צילום: אלי ריבקין
קלבריה. צילום: אלי ריבקין

ביאטריס סלון

הביאטריס סלון הוא מיקום שלישי למיני-אימפריה ההולנדית שקמה ברחוב: גם המעדנייה ההולנדית מצפון קינג ג'ורג' וגם לסניף המעדנייה הסמוך ברש"י. מדובר בגסטרו בר שמגיש דליקטסים ואלכוהול במחיר נוח ואווירה לא פורמלית, עם מספר מאוד מצומצם של מקומות ישיבה. במקום יש האפי האור שמח ביותר והוא נפלא לכל פגישה אינטימית שהיא.
קינג ג'ורג' 22

ביאטריס סלון. צילום: הדס ירוחם
ביאטריס סלון. צילום: הדס ירוחם

למפור

עד לא מזמן שכן במקום המלוכלך של אייל שני, שכעת הוסב למסעדה אסייתית מלהיבה מבית האנוי. אוכל טוב, אווירה קלילה ומחירים סבירים – השילוש הקדוש שמאפיין כל כך את הרחוב. המסעדה כבר יצרה הד תקשורתי גדול ובכל ערב בשבוע (מלבד שישי) תמצאו סביבה המון שמתפזר בספסלי הרחוב וממתין לקארי שלו – אז תגיעו מוקדם (והנה מה שמבקר המסעדות שלנו חשב עליה).
קינג ג'ורג' 30

למפור. צילום: אריאל עפרון
למפור. צילום: אריאל עפרון

אמסטרדם פרייז

אין בעולם דבר טעים יותר מצ'יפס ולכן מקום שמגיש רק צ'יפס הוא מקום ראוי לחלוטין (והלוואי והיו עוד כאלה). הצ'יפסרייה בקינג ג'ורג' מגישה צ'יפס תפו"א או בטטה או גם וגם, בקונוס נייר כמיטב המסורת ההולנדית, לצד מגוון רטבים תמוהים יותר ופחות ביניהם צ'דר, שום, צ'יפוטלה ואפילו נוטלה. כן, נוטלה.
קינג ג'ורג' 30

אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן
אמסטרדם פרייז. צילום: דני גולן

טומי פרחים

כל רחוב צריך חנות פרחים, ורחוב כמו קינג ג'ורג' צריך אפילו כמה. בטומי יש זרים מוכנים או בהרכבה אישית, אריזה מוקפדת ויפה, כלים ואקססוריז נלווים להרכבת המתנה המושלמת, והרבה צבע שמוסיף עוד גוונים לרחוב הצבעוני גם ככה.
קינג ג'ורג' 30

טומי פרחים. צילום: נועם רון
טומי פרחים. צילום: נועם רון

גן מאיר

הגן הכי גדול של מרכז תל אביב, שמהווה מפלט נדרש בלב הג'יפה האורבנית. הבריכה קטנה, העצים הגבוהים, מגרש הכדורסל, גינת המשחקים, גינת הכלבים, ספסלי הפיקניק ואזור המתקנים – מאפשרים לכל תל אביבי באשר הוא (בתנאי שיש באמתחתו חומר נגד יתושים) למצוא בו את מקומו. תודה גן מאיר על פיסת החמצן שאתה, כן ירבו.

בריכת הדגים בגן מאיר. צילום: שלומי יוסף
בריכת הדגים בגן מאיר. צילום: שלומי יוסף

ראמה

בית ז'בוטינסקי, שנחשב לאייקון ברוטליסטי, מאכלס בתוכו את מוזיאון האצ"ל, את המטה של מפלגת הליכוד (למי שבמקרה לא הבחין בשלטי הענק) וגם בר שכונתי המגיש פיצות בוטיק כבר משנת 2016. בישיבה על המרפסת המוגבהת מהרחוב תוכלו להזמין פיצות אישיות מתוחכמות, דרינקים טובים ולהנות משעה שמחה משתלמת מאוד.
קינג ג'ורג' 38

בית ז'בוטינסקי, קינג ג'ורג'. צילום: שאטרסטוק
בית ז'בוטינסקי, קינג ג'ורג'. צילום: שאטרסטוק

גודנס

גודנס נפתחה בשנת 2017 כדי לתת מענה טבעוני לאוכל מושחת. מזללה שמשלבת בין אוכל רחוב לדיינר אמריקאי, ותמצאו בה את כל המנות המוכרות והקלאסיות בגרסתן הלא קלאסית בכלל: שווארמה, המבורגר, סלופי ג'ו, נאגטס ועוד – כולן ללא בשר וללא רגשות אשם. טוב, אולי קצת רגשות אשם, מסוג אחר – כי מטוגנים יש פה בשפע.
קינג ג'ורג' 41

פה גדול. המבורגר טבעוני בגודנס. צילום: אנטולי מיכאלו
פה גדול. המבורגר טבעוני בגודנס. צילום: אנטולי מיכאלו

וודו

הוודו יושב בצומת ההומה בין שדרות בן ציון לקינג ג'ורג', ובגלל הלוקיישן המרכזי גם כולנו מכירים אותו. איכשהו תמיד יהיה איזה חבר שיחגוג שם יומולדת ונמצא את עצמנו יושבים בחוץ, לוגמים את הקוקטייל המושלם עם האננס והרוזמרין ואז יורדים כמה מדרגות לפזז בקלאב שכל ערב מארח דיג'יי אחר.
קינג ג'ורג' 48

וודו. צילום: בן פלחוב
וודו. צילום: בן פלחוב

האוזן השלישית

מצד אחד לא באמת צריך לספר על האוזן השלישית, מצד שני מוזר לדלג עליו במדריך שכזה. המקום מכיל את כל התקליטים שבעולם, ארכיון סרטי DVD שמעלה נוסטלגיה מרגשת ובית קפה קטן עם מרפסת חמודה. תמיד כיף להסתובב בפנים, ללטף תקליטים ולהעלות זיכרונות.
קינג ג'ורג' 48

האוזן השלישית. צילום: שלומי יוסף
האוזן השלישית. צילום: שלומי יוסף

המשתלה האורבנית

המשתלה האורבנית היא לא סתם חנות צמחים קטנה שנמצאת בכל רחוב שני בעיר, אלא לגמרי משתלה. צעד אחד פנימה מהמקטע הכי עמוס של הרחוב יביא אתכם לעולם ירוק ושקט עם מגוון אדיר של צמחים, פרחים ועצים, לצד הדרכה צמודה שתתאים לכם את הזן הזה שכולנו מחפשים -זה שיצליח לגדול גם בלי שנגדל אותו.
קינג ג'ורג' 53

המשתלה האורבנית. צילום: נועם רון
המשתלה האורבנית. צילום: נועם רון

נינג

נינג התאילנדית משוק הכרמל הפכה די מהר לאופציה פופולרית בגזרת האוכל התאילנדי המהיר והזול. אורז מוקפץ עם ירקות או עוף, נודלס, פאד קפאו וסלט פפאיה – כל האהובים והמוכרים נמצאים בתפריט, מוכנים בזריזות ומוגשים בתמחור נוח, כמעט כמו בשוק בבנגקוק.
קינג ג'ורג' 52

נינג. צילום: יח"צ
נינג. צילום: יח"צ

דיזנגוף סנטר

מרכז הקניות האייקוני והוותיק ביותר של תל אביב, שעל תכנונו אחראיים האדריכלים עליזה טולדו ויצחק ישר, נפתח לציבור בשנת 1977 ומאז אין שני לו . ההתמצאות בו מאתגרת ותמיד נלך בו הרבה יותר צעדים ממה שצריך עד שנגיע למחוז חפצינו (אבל היי, מד הצעדים שלנו ישמח), וחווית השיטוט בו חזקה בהרבה מהחוויה הפונקציונלית. מעצבן? אולי לפרקים קצרים, אבל הסנטר הוא הסנטר. ואנחנו אוהבים אותו. כולנו. ואין על זה בכלל עוררין. מי שעדיין לא ביקר בשוק אוכל שמתקיים בתוכו בכל יום חמישי ושישי, או רק צריך תזכורת לקיומו, אז הנה – לכו לקנות שם קובה.

דיזינגוף סנטר. צילום: יח"צ
דיזינגוף סנטר. צילום: יח"צ

זה הא החלק הראשון מפרויקט בן שני חלקים. לקריאת החלק השני