האם השכונה החדשה שתוקם על שדה דב תהיה מפגע סביבתי?

לפי ארגונים סביבתיים, הרובע החדש יפלוט זיהום אוויר בסדר גודל של פליטה תעשייתית. התנגדות רשמית הוגשה לעירייה

הדמייה של תכנית העירייה של שדה דב (בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)
הדמייה של תכנית העירייה של שדה דב (בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים)

אחד הנושאים הבוערים והמדוברים של השבועות האחרונות הוא סגירת נמל התעופה שדה דב. הטיסה האחרונה מהשדה המריאה בתחילת השבוע ובעיריית תל אביב-יפו כבר מתכננים את השימוש העתידי בשטח. תוכנית המתאר העתידית מדברת על רובע חדש שיכלול בנייני מגורים, בהם מגדלים של 34-45 קומות מחד ודירות המיועדות לדיור בר השגה מאידך. אופיו של הרובע החדש עוד ידובר רבות בעתיד, אך כבר עכשיו יש מי שמזהים בעיות אפשריות בתוכנית המונחת על שולחן הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. עמותת אדם טבע ודין הגישה התנגדות לתוכנית, בין היתר כיוון שהיא מאפשרת לדיירים בשכונה החדשה להקים תחנות כוח גזיות, דבר שלדברי העמותה "צפוי לפלוט רמות זיהום אוויר בדומה למפעל תעשייתי גדול וזה על חשבון קידום אנרגיות מתחדשות".

על פי הנתונים שכוללת ההתנגדות לתוכנית, במידה ויוקמו ברובע החדש 7 יחידות ייצור "קטנות" של MW5 כל אחת, הפליטה השנתית הכוללת מרובע שדה דב תהיה בסדר גודל של פליטה תעשייתית. יחידות כאלה צפויות לפלוט 157.6 טון של תחמוצות חנקן בשנה. לשם ההשוואה, המפעל של חברת חיפה כימקלים באזור התעשייה מישור רותם פולט 70.2 טון בשנה. דוגמה נוספת היא פליטת הפחמן דו חמצני, שצפויה לעלות על 130 טון בשנה, בהשוואה לאסדת תמר של נובל אנרג'י הפולטת כ-57.9 טון בשנה.

העמותה אף מתנגדת לבניית מבני מגורים בקו הבינוי הראשון לים ולבינוי המתוכנן בפארק החופי הסמוך. על פי התוכנית יוקמו 10 מוקדים מסחריים בתוך שטח הפארק החופי, השטח הגדול והפתוח היחיד באזור. מתוך ההתנגדות: "אישור שימוש למגורים בקו הבינוי הראשון לים פוגע באופייו הציבורי של קו הבינוי הראשון בפרט ושל הסביבה החופית בכלל, שכן הוא יוצר מגורי יוקרה אקסקלוסיביים ומטיל מגבלות על שימושים ציבוריים ומסחריים מסביבו".

עו"ד לי-היא גולדנברג, ראש תחום כלכלה, סביבה ומשאבי טבע באדם טבע ודין, מסרה: "לא ייתכן שבזמן שמדינת ישראל פועלת להוציא את הזיהום ממרכזי הערים עיריית תל אביב בוחרת לקדם תכנית אשר תחזיר את הזיהום לגובה האף של תושביה. לאור התחייבויות המדינה להסכם פריז והמאמצים לעבור לכלכלת דלת פחמן, תמוה שעיריית תל אביב מקדמת שכונה חדשה שתוזן מתחנות כוח המונעות מגז טבעי על חשבון התבססות על אנרגיות מתחדשות ובפרט פאנלים סולאריים כמקור אנרגיה נקי בשכונות אלו. תושבי שכונת שדה דב העתידית יהוו שפני ניסיונות של טכנולוגיה זו, אשר לא נבחנה עד הסוף עד כה".

להתנגדותה של אדם טבע ודין מצורפת חוות דעת של ד"ר אריה וגנר, ראש תחום איכות אוויר ואנרגיה בעמותה. בין היתר נכתב בה: "תוספת של יחידות ייצור חשמל משריפת דלקים מנוגדת למדיניות הלאומית של הפחתת פליטות גזי חממה. היא מוסיפה פליטות במקום להוריד אותן, ובפרט כאשר ממשלת ישראל טרם עומדת ביעדי האנרגיות המתחדשות וההתייעלות האנרגטית. פרט לשאלה הלאומית, על פי התרשמותי גם ברובע שדה דב עצמו לא מוצה כל הפוטנציאל של אנרגיות מתחדשות והתייעלות אנרגטית. מדוע לייצר חשמל באמצעות שריפת דלקים פוסיליים במרכזה של שכונה חדשה ומתקדמת עוד בטרם מוצה בה הפוטנציאל הסולארי".