קצה הקרחון: 6 דברים שלמדתי ממעורבותי במהפכת המי טו בקהילה

עומרי פיינשטיין נואם בעצרת ברחבת המוזיאון ב-13 בחודש. צילום: סהר לוי
עומרי פיינשטיין נואם בעצרת ברחבת המוזיאון ב-13 בחודש. צילום: סהר לוי

עומרי פיינשטיין, שעומד מאחורי "תורנו" והתחקיר החשוב על גל אוחובסקי, התפנה לכתוב לנו לקחים מ-3 שבועות סוערים במיוחד. האם המתירנות תתחלף בשמרנות? ומה אומרות דמויות מסוימות בחדרי חדרים?

22 בנובמבר 2021

בחודש יוני האחרון הקמתי את מיזם ״תורנו״, עמוד אינסטגרם שנועד להציף את נושא האלימות המינית בקהילה הגאה. המיזם הוביל להשתתפותי בעריכת התחקיר על גל אוחובסקי יחד עם מיכל רבינוביץ׳ ששודר בתחילת החודש בכאן 11. התפוצצות הפרשה הובילה למה שמכונה כעת ״המי טו של הקהילה הגאה״. היום, כשלושה שבועות לאחר שידור התחקיר, החלטתי לשתף כמה דברים שכבר הספקתי ללמוד.

1. זו מעולם לא הייתה שאלה של אם, אלא של מתי

אחת התגובות הכי שכיחות שאני מקבל מאז פתחתי את העמוד של ״תורנו״ היא ״סופסוף זה קורה״. נושא האלימות המינית בקהילה בעבע במהלך השנים האחרונות אצל רבות ורבים וכבר במשך תקופה ארוכה הורגש שהוא עומד להתפוצץ. להט״בים רק חיכו שהשיח יתחיל, ״תורנו״ רק נתן את שריקת הפתיחה החדה והברורה.

2. קיימים קולות המתנגדים לשינוי, אך הם מעטים מאוד 

בזמן שעבדתי על תחקיר אוחובסקי ששודר בכאן 11 נערכתי להתמודדות עם קולות שיתקפו ויתנגדו. ידעתי שהנושא יגרור שיח שקורא לשינויים מהותיים וגם ידעתי שבשורה התחתונה אנשים לא אוהבים שמזיזים את הגבינה שלהם. נשמעו ונשמעים עדיין קולות המתנגדים לשיח אך הם פחותים בהרבה ממה שציפיתי. הקהילה הגאה ברובה בשלה לשיח ומבינה שהוא מוביל לעתיד טוב ובטוח יותר.

גל אוחובסקי. צילום: ניר פקין
גל אוחובסקי. צילום: ניר פקין

3. חשוב להבהיר שהקריאה למרחב בטוח היא לא קריאה לשמרנות

זה לא סוד שחלקים גדולים מהקהילה הגאה מאופיינים בתרבות מתירנית וגישה חיובית לסקס. כאמור, אנשים לא אוהבים שמזיזים את הגבינה שלהם ולכן חוששים שהשיח יוביל לתרבות שמרנית יותר. השיח על גבולות לא בא על חשבון חופש מיני, אלא לצידו. החופש המיני יכול וצריך להמשיך להתקיים, אך הוא גם יכול להתקיים בצורה בטוחה יותר וטובה יותר.

4. התקשורת חשובה לשיח אך חשוב לדאוג שתתמקד בעיקר ככל שניתן

השיח לא היה מגיע לממדים אליו הגיע לולא התקשורת, זו עובדה. ההתעסקות הנרחבת של התקשורת בנושא האלימות המינית בקהילה הגאה בשבועות האחרונים תרמה רבות לשינוי העתיד לבוא. עם זאת, האינטרסים של התקשורת לפעמים קצת שונים. התקשורת רעבה לחשוף את השמות הגדולים הבאים בגלל הרייטינג, אך יש לזכור שהעיקר הוא הנפגעות והנפגעים ולא הפוגעים. רק לאחרונה פרסם תומר מיכלזון ב״המקום הכי חם בגיהנום״ כי עדות על איתי פנקס פורסמה לכאורה בניגוד לרצונו של הנפגע. גם התקשורת צריכה להבין שלא זה לא.

איתי פנקס ארד (צילום: נוי דקל)
איתי פנקס ארד (צילום: נוי דקל)

5. ההתרחשות האמיתית קורית מתחת לפני השטח

מה שאתם רואים בפיד שלכם לא משקף את הלך הרוח האמיתי. השינוי קורה בחדרי חדרים ואצל אנשים עם עצמם. נפגעות ונפגעים משלימים ומעכלים את חוויותיהם בעוד אחרים עושים חשבון נפש ומנסים להבין האם והיכן הם שגו לאורך הדרך. הדמויות המוכרות יותר ששותקות ומגמגמות בפלטפורמות הציבוריות מדברות אחרת לגמרי בארבע עיניים ומבינות גם הן מהו הצד הנכון להיות בו. הודעות התמיכה שאני מקבל באופן אישי הן אסטרונומיות ונותנות כוח עצום להמשך.

6. זהו רק קצה הקרחון

רבים טועים לחשוב שהתקופה הנוכחית היא שיא השיח אך אין ספק שזוהי רק ההתחלה. הדרך הולכת להיות ארוכה מאוד וככל הנראה אף פעם לא באמת תסתיים. יש עוד נושאים כל כך רבים לגשת אליהם, כמו זנות בקהילה הגאה או אלימות מינית בקרב לסביות, טרנסיות וטרנסים. אנחנו רק בפתחה של תקופה, אבל לראשונה מזה שנים – אנחנו בכיוון הנכון.