בוא נדבר תכל'ס: המיזם שמספק למשפחות יחידניות מעט אוויר

אורית פריסט ורוני קציר הקימו בימי הקורונה מיזם שמשדך בין מתנדבים למשפחות יחידניות בעיר במטרה לסייע להן. עשרות משפחות ומתנדבים כבר נרשמו, ועוד בדרך

הגלויה שלנו. צילום: רוני קציר
הגלויה שלנו. צילום: רוני קציר
11 בפברואר 2021

כמו רוב הדברים היפים באמת, גם המיזם שלנו התחיל בפגישה מקרית. לפני שמונה חודשים אורית פריסט (63) רכבה לה בפארק הירקון ונתקלה בי', אם יחידנית שעבדה אתה לפני עשור. י' שיתפה את אורית בכל הקשיים שהיא חווה. קורונה, תינוקת בת ארבעה חודשים שהיא מגדלת לבד, ההורים רחוקים ואין לה דקה לעצמה, שלא לדבר על ללכת לשירותים לפעמים, פעולה חיונית לכל הדעות. אורית העלתה הצעה מעניינת ומאז כל יום רביעי י' מקבלת מרווח נשימה לכמה שעות. אורית לוקחת את ה' הקטנה לפארק או נמצאת אתה בביתן, משחקת אתה ולוקחת אותה מהגן.

אורית, החברה הכי טובה של אמא שלי, הגיעה אלי עם הסיפור הזה ועם הברקה: למה שלא נהפוך את העניין הזה למיזם קהילתי-עירוני? כמה זה טבעי והגיוני בסך הכל. בטח כשמחיר שעת בייביסיטר בת"א הוא בערך 50-60 ש"ח לשעה. אחרי לא מעט פגישות תכנון ומחשבה יצאנו לדרך, כשאורית, עו"סית גמלאית של משרד הביטחון עם 35 שנות ניסיון, אחראית על הפן המקצועי ואני, מנהלת תוכן וסושיאל מדיה – אחראית על התכנים, האדמיניסטרציה והפרסום.

רוני ואורית. צילום: גל דה לנגה
רוני ואורית. צילום: גל דה לנגה

קראנו לזה "תכל'ס". המטרה הראשית היא באמת הכי תכל'סית שיש: לאפשר מרווח נשימה למשפחות יחידניות בתל אביב, שאין להן עזרה ממשפחה או חברים ואין יכולת כלכלית לממן עזרה כזו, על ידי שידוך של מתנדב או מתנדבת מהקהילה שישמרו על הילד בזמן קבוע בשבוע. בעזרתו של האנימטור אורי קליין הכנו פוסטרים וגלויות לתלייה וחלוקה ברחבי העיר ופרסמנו בקבוצות הפייסבוק הרלוונטיות. כל פרסום שכזה גרר תגובות מחממות לב, עוד ועוד משפחות יחידניות הצטרפו לפרויקט ואט אט החלו לזרום גם המתנדבות והמתנדבים, מכל קשת הגילאים והמקצועות.

אז איך זה עובד בעצם? במסגרת ההיכרות הצוות המקצועי עורך ביקורי בית אצל ההורים והמתנדבים, והמתנדבים עוברים ראיונות עומק מקצועיים וחותמים על הצהרת בריאות. אחרי ההיכרות אנחנו משדכות בין משפחה יחידנית למתנדב קבוע, לפי הצרכים והאילוצים של המתנדבים וההורים וגם על בסיס מקום מגורים וקרבה מקסימלית. המטרה היא לבחור יום קבוע בשבוע בו המתנדב ישחרר את ההורה למשימות שונות ויהיה עם הילד. ההורים והמתנדבים מלווים על ידינו בשיחות עדכון דו שבועיות. תוך כדי הסגר האחרון התגבשה יוזמה נוספת ואנחנו מציעות גם שירות התייעצות והדרכת הורים טלפוני באמצעות מתנדבת במיזם, גננת ומדריכת הורים מוסמכת. כל המתנדבים במיזם מבוטחים על ידי עיריית תל-אביב-יפו.

מופעי קפסולה לילדים. צילום: אילן ספירא
מופעי קפסולה לילדים. צילום: אילן ספירא

המיזם פעיל כחצי שנה ובצל הקורונה נרשמו אליו כבר כ-35 משפחות יחידניות וכ-30 מתנדבים, מתוכם כ-20 שידוכים פעילים ומוצלחים המתקיימים כרגע, לצד רשימת המתנה למשפחות יחידניות הממתינות לשידוך. עשרה מתנדבים בגילאי 60-70 ייחלו להתנדב בקרוב לאחר שיתחסנו. בשלב זה המיזם במימון פרטי ופועל בתל אביב בלבד אך בעקבות הפרסומים השונים קיבלנו פניות מנשים מכל רחבי הארץ בבקשה להפעילו גם באזוריהן, ולהיות שותפות בהפעלתו.

בימים אלה אנחנו עובדות על הקמת ארגון או עמותה שיפעילו את הפרויקט בכל רחבי הארץ עם צוות מקצועי ואדמיניסטרטיבי אזורי תחת פיקוחינו. התכנון הוא להתפתח גם לתחומי תוכן נוספים: מערך קבוע של הדרכות והרצאות העשרה למתנדבים ולמשפחות היחידניות, וגם אתר אינטרנט מסודר שיכלול את כל המידע וקהילה פעילה בפייסבוק.

"אני יושבת על ספסל עם שמש חורפית ושותה קפה. אני מרגישה כמו אסיר משוחרר שיצא לחופשי. תודה!", כתבה לנו י' השבוע וגילמה במשפט את תמצית המיזם.

מתנדבים.ות ומשפחות יחידניות מוזמנים לפנות אלינו במייל:

katzironi@gmail.com | oritfrist@gmail.com

אורית: 050-5291718  | רוני: 054-6281225