שדרת מוזיאונים ומלחמה ב-Airbnb: הצצה לתל אביב של 2030

עיריית תל אביב השיקה תכנית אב במטרה לעודד את התיירות ולהרחיבה לשכונות נוספות. בתפריט: שדרת מוזיאונים, אלפי חדרים חדשים ועוד

תיירים בתל אביב (צילום: Sebastian Kopp / EyeEm, Getty Images)
תיירים בתל אביב (צילום: Sebastian Kopp / EyeEm, Getty Images)

היום (ב') הוצגה תכנית האב לתיירות לעשור הקרוב תחת הכותרת "תל אביב-יפו 2030". התכנית הוצגה על ידי ראש העיר רון חולדאי, מהנדס העיר אודי כרמלי ומנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות איתן שורץ, וכללה כמה פרויקטים שעתידים לשנות את פני העיר בעשור הקרוב. הבשורות החשובות הן התכנית להכפיל את חדרי המלון בעיר (כנגד התפשטות דירות האיירבנב ולטובת הוזלת המחירים), יצירת אטרקציה תיירותית חדשה מדי שנה, מידע תחבורתי זמין באנגלית (כפי שהונהג כבר בשבוע האירוויזיון) והרחבת מפת התיירות לשכונות דרום העיר, מזרח העיר ויפו. כמו כן, בהשראת ערים מרכזיות בעולם, הציר המזרחי של אוניברסיטת תל אביב צפוי להיות מתוכנן וממותג כשדרת מוזיאונים.

על פי נתוני המחקר, בשנת 2018 ביקרו בתל אביב-יפו כ-2,200,000 תיירים. ההכנסות לכלכלת העיר מעסקי המלונאות הייתה כ-1.6 מיליארד דולר וההוצאה הממוצעת לתייר עמדה על סך של 5,140 ש"ח. על מנת לשמר את מעמדה של העיר כיעד פופולרי, תכנית האב מתמקדת במספר מישורים עיקריים:  מיתוג ושיווק (לרבות פרסום ייעודי לקהל הסיני והנגשת התיירות לגמלאים), אטרקציות חדשות ופיתוח מלונאות (הגדלת ההיצע והרחבתו לשכונות דרומיות בעיר, בהן עג'מי וצפון יפו). עוד במסגרת פיתוח המלונאות, העירייה תעודד את הסבתם של  4,000 – 6,000 משרדים למלונאות, בניית מלונות חדשים שיוספו עוד כ-3000 חדרים והסדרת שוק דירות האירבנב.

רון חולדאי אמר בהשקה: "בשנים האחרונות נהנית העיר שלנו מפריחה תיירותית יוצאת דופן: מעיר קטנה שמעטים מאוד מבקרים בה, הפכה תל אביב-יפו לעיר שמידותיה עדיין קטנות, אך רבים מאוד רוצים להנות ממנה ולחוות אותה. הדבר הזה לא קרה מעצמו. בעשרים השנים האחרונות הקדשנו מאמצים רבים לשדרוג כלל מוקדי התיירות, התרבות, המורשת וההיסטוריה בעיר. אבל לא לעולם חוסן: כפי שערים רבות בעולם חוות בימים אלו, כאשר התיירות מתנהלת מעצמה ולא מנוהלת בצורה מסודרת- היא עלולה להוליד גם תופעות שליליות. תל אביב-יפו אמנם רחוקה ממצב זה, אבל כבר היום ניתן לזהות אתגרים שחובה להתייחס אליהם בשוק התיירות שלנו. תכנית האב נועדה לשמר את הפריחה התיירותית-  וגם לנהל אותה בחכמה, ולתכננה נכון לעתיד".