"איש משפחה" הפכה לסדרה ממורמרת ולא רלוונטית

חתכה ימינה, תפסה את עמדת הגבר הלבן ומתחננת להכרה מהתעשייה – "איש משפחה" הפכה לכר פורה למרמור של סת' מקפרלן שהיה בטוח שהעולם בכיס שלו

"איש משפחה"
"איש משפחה"
28 במאי 2018

אם הייתם תופסים את סת' מקפרלן, היוצר המוכשר של "איש משפחה" ומי שמדבב את הקולות המרכזיים בה, באזור חג המולד 2012 ומספרים לו שגם בעוד חמש שנים הוא יהיה עסוק בלהקליט פאנצ'ים של סטואי ובריאן, רוב הסיכויים שהיה שולף את החיוך הכי צבוע שלו ומבקש בנימוס ממאבטח להרחיק אתכם ממתחם ה-VIP. "טד", סרטו הראשון כבמאי, זה עם מארק וולברג והדובי, בדיוק הכניס 500 מיליון דולר; הג'וב הנחשק של מנחה טקס האוסקר היה בכיס שלו; והנערה שלזרועו הייתה לא אחרת מאשר הפנטזיה האולטימטיבית של כל גיק אי פעם: מלכת הדרקונים, דאינריז טארגאריין, חאליסי בכבודה ובעצמה – אמיליה קאלרק. אלא שהרומן ביניהם נגמר מהר (הוא עדיין רווק), האוסקר היה נפילה, והקריירה שלו בקולנוע נתקעה אחרי "מיליון דרכים להתפגר" (2014) שדי התפגר בקופות.

מפה לשם, "איש משפחה" – סדרת האנימציה הקומית הפרועה שעונתה ה־16 עולה עכשיו ב-yes – שידרה את הפרק ה־300 שלה. מקפרלן עדיין נכנס מדי בוקר לאחד מעשרות רכבי היוקרה הדושיים שבבעלותו ונוסע לאולפני פוקס, לחדר סאונד עם קירות ספוג וטכנאי משועמם, שם מחכים לו דפים עם בדיחות על הקרדשיאנס וטראמפ ומדע בדיוני מהסבנטיז.

"איש משפחה"
"איש משפחה"

עוד כתבות מעניינות:
הסדרות הכי טובות שאולי לא ראיתם
המצוירת של נטפליקס מסתירה אמיתות כואבות מאחורי החמידות
הפרק הביזארי של "ריק ומורטי" שיגע את המעריצים

מיד בפתיחת העונה אפשר להרגיש את המרמור: הפרק הראשון נקרא "פרק זוכה אמי", ובו פיטר, אב המשפחה הנרגן, מנסה לייצר פרק שיזכה באמי על ידי אימוץ אלמנטים "חמים" ו"נכונים" מסדרות אחרות: אבא שהופך לאמא כמו ב"טרנספרנט", גיוון אתני מאולץ ודמויות להט"ביות מעוררות השראה. צוות הכותבים תחת מקפרלן קורץ ועוקץ כל סדרה עטורת שבחים ופרסים – מ"שובר שורות" ועד "הומלנד", תוך תחנונים חצי ציניים ש"גם לנו מגיע".

משהו מעניין קורה ב"איש משפחה", שעסקה תמיד בנושאים פוליטיים וחיפשה לעשות פרובוקציות (קצת יותר מהאמא הרוחנית "משפחת סימפסון", אבל קצת פחות מ"סאות' פארק" שמשודרת בכבלים ומאפשרת ניבולי פה קשים ביותר): היא זזה ימינה. מקפרלן פעיל מאוד פוליטית ועמוק בצד הליברלי. הוא תורם למפלגה הדמוקרטית והריץ את ברני סנדרס לנשיאות, הוא לוחם למען זכויות הקהילה הגאה והיה מהראשונים לחשוף פושעי מין כוחניים כמו הארווי וויינסטין. אבל פתאום הסדרה שלו לוקחת את עמדת הגבר הלבן שיושב על המרפסת עם השוטגאן ולא מבין איך כל ההומואים והשחורים והמהגרים השתלטו לו על המסך.

זה לא לגמרי חדש. יש משהו שמרני ב־DNA של הסדרה, ששיר הפתיחה שלה מתחיל כך: "נראה שהיום רק רואים / אלימות בסרטים וסקס בטלוויזיה / אבל איפה הערכים הישנים שנשענו עליהם?". אם בעונותיה הראשונות היה נדמה שמדובר בסדרה שלועגת לשמרנות של הפיטר גריפינים של העולם, היום נראה שמרוב פוליטקלי קורקט מתנשא וצדקנות שמאלנית הם כבר באמת מתגעגעים לתקופה פשוטה יותר, ולא בציניות. ההומור של מקפרלן התעצב בשנות ה־70־80, עידן הנשיא רייגן. אז הממסד שנגדו היה כיף למרוד היה ימני ושמרני. אבל בהומור האמריקני של 2018 מי שרוצה להיות שובב ופרובוקטור יכוון את הבדיחות שלו דווקא נגד המיינסטרים הפרוגרסיבי, צדקני הטוויטר, משטרת הפוליטיקלי קורקט.

תמיד יהיה פיטר גריפין

בעונות האחרונות מעמדה של "איש משפחה" ירד מעט, אבל היא עדיין מושכת מיליוני צופים בארצות הברית, וגם בישראל היא עדיין סדרה אהובה. איך זה קורה? איזו פונקציה היא ממלאת בחיינו? קצב הבדיחות המהיר זה דבר אחד: בסדרה הזאת שורות המחץ מגיעות בקצב של מכונת ירייה, זה לא הומור היחסים האטי והמהורהר מאסכולת ג'אד אפטאו. אף אחת לא מתקרבת אליה בכמויות נטו של אזכורי תרבות ופופ – אפשר לרחם על המתרגמים שוודאי נאלצים כל שתי מילים לפתוח טאב חדש של ויקיפדיה כדי להבין על מה קוואגמייר ומג מדברים. זו בעיה כשהעונה מגיעה לישראל באיחור והבדיחות האקטואליות התיישנו (לואי סי.קיי מבליח בפרק ששודר חודש לפני פיצוץ פרשיית ההטרדות המיניות שלו).

הפורמט הזה, של סיטקום משפחתי באנימציה שנראה כמו משהו לילדים אבל בעצם פונה למבוגרים (וסטלנים), הומצא כאמור על ידי "משפחת סימפסון". אחרי השכלול של "איש משפחה" הוא הגיע היום לנקודה די מגניבה באבולוציה שלו: תנו מבט, למשל, באגף הזה של נטפליקס, עם "משפחת מרפי" האישית מאוד של הקומיקאי ביל בר; "פה גדול" שלוקחת את גיל ההתבגרות למקומות הקיצוניים שרק אנימציה יכולה; ואפילו "בוג'אק הורסמן" עם הדמות המורכבת והמשפחה האלטרנטיבית שבמרכזה.

סת' מקפלרן, הליצן הגיק עם החיוך והקולות, לא יגיע לעולם לעומקים כאלה או לקולנס כזה. הוא יעדיף להמשיך להסתובב בהוליווד עם תחושה שלא מספיק מעריכים אותו ואת תרומתו לז'אנר, וזה נכון (קומדיית המדע הבדיוני בכיכובו, "The Orville", חוטפת עלבונות ממבקרים למרות רייטינג לא רע יחסית). בשביל להוציא כעסים יהיה לו תמיד פיטר גריפין ומיקרופון בחדר הסאונד.

← "איש משפחה" עונה 16, yes Comedy ו־yes VOD, שבת (26.5) 18:40

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד