הכתבות של מתן חודורוב בערוץ 10 נדירות מעצם היותן

סדרת הכתבות על שוק הדיור של מתן חודורוב נותנת באופן נדיר קול לשוכרי הדירות בתקשורת הממוסדת, שמיועדת מטבעה לדור ההורים המנומנם שלא מבין מה הבעיה עם מחירי השוק

מתן חודורוב
מתן חודורוב
7 בפברואר 2017

בשבוע שעבר, בשיא הפריים טיים של ערב חמישי, שודר בערוץ 2 סרט תחקיר של "רשת" על חיידקים. הקדימון התחזה בטעות לפרסומת למוצרי ניקוי, והעמיד במרכזו עקרת בית נאמנה המשתוממת לנוכח ממצאי המעבדה שגילו חיידקים מסוכנים בספוג שטיפת הכלים שלה. בתחקיר הגדילו לעשות והפריכו את חוק שלוש השניות, כאשר השוו את מספר החיידקים על פרוסת גבינה צהובה ששהתה מספר שניות על הרצפה לפרוסה דומה שהונחה על קרש חיתוך. כותרת הקליק בייט כבר הייתה יכולה לכתוב עצמה מראש: "לא תאמינו איזו פרוסה התגלתה כמזוהמת יותר".

במקביל, גם בחדשות 10 לא חפים מהטרנד הדומסטי החולש על תכניות התחקירים. בכל יום שני משודרת בערוץ התכנית "עושות חשבון", שעם תחקיריה החשובים ניתן למנות את מבחן ההמבורגרים הגדול, מבחן הסלטים המוכנים ומבחן הדגים המכילים מתכות רעילות. צופי "עושות חשבון" הנאמנים התרגלו לפתוח את דלת המקרר בכוננות חירום, מחשש לנקמה התורנית מצידו של מוצר תעשייתי משומר.

בחלל הזה מפציעה סדרת התחקירים הנוכחית של מתן חודורוב על שוק הדיור – "בעל הבית השתגע" – המשודרת במסגרת המהדורה המרכזית של חדשות 10. סדרת הכתבות של חודורוב מרעננת מעצם היותה: לא עוד תחקיר העוסק בפיצויים הניתנים מביטוח לאומי בעבור בית שנשרף, אלא דיון עקרוני בעצם האפשרות לקורת גג בישראל. לא מרתון שידורים החוגג את פינויה הצפוי של עמונה, אלא שיח על אודות הזכות לדיור הוגן בגבולות הקו הירוק.

מדוע בישראל מניחים לג'ונגל לנהל את עצמו? (צילום: איליה מלניקוב)
מדוע בישראל מניחים לג'ונגל לנהל את עצמו? (צילום: איליה מלניקוב)

חודורוב מדלג בין ניו יורק, אמסטרדם ותל אביב כדי להבין היכן הצליחו לרסן את בעלי הדירות החמדנים מטבעם (מסתבר), ולברר מדוע בישראל מניחים לג'ונגל לנהל את עצמו. זהו תחקיר שבאמת "כל אזרח ישראלי צריך לראות", אם נרשה לעצמנו לשאול את אוצר המילים הבומבסטי מתחקירי החיידקים למיניהם.

לא בכדי, עם זאת, הכתבות של חודורוב לא מרוויחות בעצמן פרומואים מעוררי פלצות (או לכל הפחות רותמות לטובתן את קול הבס האימתני של אלון בן דוד). בכלל, נקודת המבט של שוכרי הדירות נעדרת באופן עקבי מכתבות הנדל"ן המשודרות בערוצים המסחריים חדשות לבקרים, שהרי אלה מתמקדות בכשלי בנייה ותזוזות מחירים שאמורים לעניין רוכשים פוטנציאליים (כלומר, לא אנחנו) או כאלה שדירה אחת לפחות כבר נמצאת בבעלותם (לבטח לא אנחנו).

חודורוב מספק באופן חטוף וחד פעמי קול לשוכרי הדירות בתקשורת הממוסדת, הנשענת על תשתית טכנולוגית מיושנת ומיועדת מטבעה לדור ההורים המנומנם: דור שיש לו את הפריבילגיה להיחרד מסלטים רעילים או דגים עם עופרת, ולא מחשבון החשמל שעתיד לנסוק בחודש הבא בעקבות השימוש בתנורי החימום.

מעבר לכשלים במדיניות הכלכלית של רצף הממשלות האחרונות, שהתירו לצעירי המדינה לממן בלמעלה מחצי משכרם החודשי את תענוגות הפנסיה של משכירי הדירות, סדרת הכתבות של חודורוב מבליטה בנוכחותה גם את היעדרם של השוכרים מתכניות הפריים טיים; חלל שמשרת את חזירותם של בעלי הדירות, שמצוקת הצעירים והסטודנטים נסתרת מעיניהם. עכשיו, בפעם הבאה שבה ידקלמו לנו בטלפון את הנאום על "מחירי השוק" בטרם חידוש החוזה, לפחות יהיו להם פנים מול העיניים.