מה קורה עם הייצוג הביסקסואלי ב"כתום זה השחור החדש"?

"כתום זה השחור החדש" נהנית מלא מעט שבחים, אבל גם חוטפת בגלל הזווית הביסקסואלית בסדרה. לכבוד העונה השלישית, מיכל ישראלי מנסה לבחור צד

מתוך "כתום זה השחור החדש"
מתוך "כתום זה השחור החדש"
9 ביוני 2015

כש"כתום זה השחור החדש" עלתה לאוויר, היא לוותה בניחוח של שינוי עבור הקהילה הביסקסואלית. פייפר קרמן, האישה שעל ספרה מבוססת הסדרה וכן הדמות הראשית (פייפר צ'פמן), היא ביסקסואלית שניהלה בעבר מערכות יחסים עם נשים עד שנישאה ללארי סמית', שעליו מבוססת דמותו של ג'ייסון ביגס.

בסדרה, פייפר – יאפית ניו יורקית שקונה מזון אורגני, מייצרת סבונים ובאופן כללי חיה חיים פינטרסטיים (במילים אחרות – דומה מאוד לצופה התל אביבי הממוצע ובכל זאת מתויגת כבלתי נסבלת) – נכנסת לכלא בעקבות פשע שביצעה עשר שנים לפני כן. הבלונדה העבירה מזוודה מלאה בכסף עבור בת זוגה אלכס כחלק מעסקת סמים, ולבסוף אלכס עצמה מסגירה אותה. השתיים נפגשות שוב בכלא, והפגישה המחודשת מציתה רגשות שליליים לצד מתח מיני וזיכרונות של אהבה לוהטת.

פייפר הפיקטיבית, כמו האמיתית, היא ללא ספק ביסקסואלית. היא מאוהבת בלארי ובאלכס בו זמנית, מדברת ביותר ממקרה אחד על עברה עם נשים וגברים ועל משיכתה לשני המינים. למעשה מלבד לגרום לה לומר "אני ביסקסואלית", הסדרה עושה כל מאמץ להבהיר שזו נטייתה המינית.

ובכל זאת, קהילת הביסקסואלים העולמית זועמת על חוסר התיוג הברור, ומאשימה את "כתום זה השחור החדש" ב־Bisexual Erasure (מחיקת הביסקסואליות). לא מעט אנשים חוטאים במחיקה הזאת, ולא רק בקרב סטרייטים – גם בתוך הקהילה הגאה יש מי שמכחיש את קיומה של הנטייה הזאת. רבים מייחסים ביסקסואליות לבלבול או לחוסר החלטיות, אחרים טוענים שמדובר בגרידיות, אבל השורה התחתונה זהה – לביסקסואליות יצא שם של עניין חולף.

העובדה שפייפר לא משתמשת במילה עצמה מעוררת ביקורות רבות, בעיקר כשאת הקונטרה נותן לה לארי, שלא ממש מצליח להפנים את הקונספט ואף שואל: "מה, היא לסבית עכשיו, או בי? אני אפילו לא יודע". אפשר להבין מדוע הציטוט צורם לאלו שמזדהים כביסקסואלים, כי לארי בהחלט מודע להיסטוריה שלה עם אלכס ועם נשים אחרות, ובכל זאת מעמיד פני מבולבל כשהיא מתאחדת עם אהובתה לשעבר.

אבל על היעדר התיוג אפשר להסתכל גם אחרת. כשפייפר לא מכריזה על עצמה כביסקסואלית, היא בעצם מציגה נורמליזציה של הזהות. העובדה שמדובר בילדת הפוסטר להטרו־נורמטיביות לבנה ממעמד הביניים רק הופכת את האמירה לחזקה יותר. הרי סטרייטים במעמדה לא מכריזים על עצמם כסטרייטים, אז למה שהיא תצהיר על עצמה כביסקסואלית? אפשר רק להניח או לקוות שאם פייפר הייתה נדרשת לתשובה ברורה על השאלה, היא הייתה עונה בחיוב.

גם אפיון הדמויות בסביבתה של פייפר מחזק את הטענה. לא כל מי שכלואה בבית הסוהר בסדרה מצהירה על נטייתה המינית, ובכל זאת היא ברורה לצופים. בכלא מתפתחות מערכות יחסים בעלות טיב רומנטי או מיני בין נשים שמחוץ לכותלי בית הסוהר לא מחשיבות עצמן כלסביות או כביסקסואליות. ממש כמו בבתי סוהר השמורים לגברים (או לפחות מה שאנחנו יודעים עליהם מצפייה אינטנסיבית ב"אוז"), לפעמים האסירים רק רוצים מגע אנושי, ולמעשה – לא נעים לומר – מתפשרים על מה שיש. ב"כתום זה השחור החדש" יש סטרייטיות, לסביות וגם דמויות שזורמות עם מה שיש. אבל בעוד ברור לצופים שחלקן לא היו פונות לזרועותיה של אישה בעולם שמחוץ לסורגים, פייפר היא מקרה אחר. למי שעוד איכשהו היה לו ספק, הפלאשבקים המלווים את סיפור אהבתה עם אלכס מבהירים זאת היטב.

אם מעמידים את "כתום זה השחור החדש" במבחן המטרה הפוליטית – היא נכשלת. לא להגדיר את פייפר באופן ברור כביסקסואלית הוא פספוס משמעותי, שכן מי שאשם במחיקה ביסקסואלית בחיי היומיום יכול בקלות לפספס את העובדה שמדובר בדוגמה מוצהרת לכך, והצהרה שכזאת יכולה ללא ספק לקדם את המאבק. אבל עבור ביסקסואלים שרק מחפשים דמות להזדהות איתה, יש משהו מרענן בנונשלנטיות שבה הנושא מתואר בסדרה, ויש גם סוג של ניצחון באגביות שבה פייפר מתנהלת. רק דמיינו לכם עולם שבו אף נטייה מינית לא תעורר צורך בסימון, הצהרה או הסברה. נשמע לא רע.

כל העונה החדשה של "כתום זה השחור החדש" תעלה בשבת ל־HOT VOD