הגיע הזמן להודות: עידן הריאליטי בישראל הסתיים

הרווחיות הגדולה של הריאליטי היא הסיבה העיקרית להישרדותו, אך היא כבר לא קיימת: הרייטינג נמוך וביצי הזהב הפכו לחרא טהור. רק העצלנות של מקבלי ההחלטות משאירה אותו על המסך

הריאליטי בקרשים (לוגו: "האח הגדול". אילוסטרציה)
הריאליטי בקרשים (לוגו: "האח הגדול". אילוסטרציה)

ולפעמים החגיגה נגמרת. שקט משתרר, אורות נדלקים, המוזיקה משתתקת. ואז מגיע הרגע המביך הזה שבו איזה אידיוט ממשיך לחגוג כאילו כלום. שתה יותר מדי, בלע יותר מדי, לא שם לב שכולם הלכו הביתה. עכשיו צריך לדחוף אותו בעדינות בכיוון הדלת ולקוות שלא יקיא, יתעלף או יטריד עוברי אורח תמימים. מכירים את זה? אז ז'אנר הריאליטי.

חלפו כמעט 12 שנים מאז עלתה "הישרדות" על המסך העברי, כמעט 11 שנים מאז הצטרף אליה "האח הגדול", יותר מעשור של הרעלה תרבותית אלימה וקשה שהשחיתה את לוח המשדרים ולא הותירה מקום לשום דבר אחר.

ועכשיו הגיע הרגע שבו צריכים גופי השידור המסחרי בישראל לנשום עמוק, למחות דמעה ולבעוט בישבנו המדושן של הז'אנר שהטיל להם ביצי זהב. איך לנסח את זה בעדינות? זה כבר לא זהב מה שיוצא משם.

עוד כתבות מעניינות:
תעשיית הטלוויזיה המקומית במשבר חסר תקדים
איך הולכת להיראות הטלוויזיה של העתיד?
למה יש כל כך הרבה נשים מתות בטלוויזיה?

הביצועים הירודים של "האח הגדול VIP" (פחות מ-20 אחוזי צפייה לתוכנית הגמר וממוצע עונתי של כ-17 אחוז, על סף הפיכת ההפקה להפסדית) לצד הפלופ המתמשך של "2025" המגלומנית, אמורים לייצר רגע של הארה שאחריו הכל משתנה, רגע שבו מוציאים את המגה-פורמטים של הריאליטי לחופשת התאווררות של כמה שנים טובות ומפנים את האנרגיות ואת תקציבי הענק לאפיקים טלוויזיוניים אחרים.

אל תעצרו את נשימתכם: זה לא יקרה. נכון, הסיבה המרכזית – אם לא היחידה – לכל הטראש הזה ששפכו לנו הערוצים המסחריים מדי ערב בסלון לאורך העשור, היא רווחיותו הנאה של הז'אנר והיכולת לפרוש את התוכנית על פני שעות שידור ארוכות ושבועות ארוכים. במספרים הנוכחיים (11-14 אחוז ל"2025", פחות מ-10 אחוז ל"גוט טאלנט") אין הצדקה לקיומן של התוכניות הללו. רק עצלנותם המחשבתית של מקבלי ההחלטות בגופי השידור משאירה אותן על המסך, יחד עם כוחה מעורר הפיהוק של האינרציה.

הטלוויזיה המסחרית בישראל שבויה בקונספציה לפיה ז'אנר הריאליטי הוא היחיד שמביא את המספרים שמאפשרים את קיומה, לא רק במצעדי המדרוג אלא בעיקר בתזרים המזומנים מהמפרסמים. היא נאחזת בקונספציה הזאת גם לאחר קריסתה, כשהעובדות מורידות אותה מתחת לקו האדום, עם עונות חדשות של "הישרדות", "המרוץ למיליון", "מאסטר שף" ו"המטבח המנצח" בשלבי הפקה מתקדמים או סופיים. אין להם רעיונות אחרים.

אחרי פשיטת הרגל הערכית לאורך העשור האחרון ועל רקע המשבר החריף בענף הטלוויזיה, מגיעה כעת אל הערוצים המסחריים גם פשיטת רגל רעיונית, בדרך הבטוחה לפשיטת רגל עסקית. ואף משדר הדחה לא יציל אותם.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד