"עיר מקלט" צוללת לתוך פצע פתוח ותופרת ממנו מותחן ישראלי מצוין

הסדרה, המבוססת על ספר באותו השם, מתרחשת בדרום תל אביב – ביתם של רבים ממבקשי המקלט. תעלומת הרצח במרכזה עובדת היטב, עוקפת את מלכוד המושיע הלבן באלגנטיות ומעוררת את עוצמי העיניים

"עיר מקלט" (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)
"עיר מקלט" (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)
16 בדצמבר 2018

את הז'אנר הטלוויזיוני החביב על הישראלים בשנים האחרונות אפשר לכנות "מותחן אקטואלי". לא מדובר בהמצאה חדשה או יוצאת דופן, הרי יצירות רבות שואבות את העוצמות שלהן מסיפורים אמיתיים שנטועים במציאות קרובה ומדממת – "פאודה" הפכה להצלחה בינלאומית, "חטופים" הפכה ל"הומלנד" שהדביקה אליה עיניים אמריקאיות במשך שבע עונות. הצופה הישראלי אוהב לקבל את מנת המתח שלו בצירוף סיפורים שכמו נגזרו מעמודי החדשות, ואולי בכלל את עמודי החדשות מרוככים דרך פילטר דרמטי.

השבוע הצטרפה לז'אנר הזה "עיר מקלט", דרמת המתח החדשה של yes, שהטריילרים שלה מבטיחים לקחת אותנו למקום שאין בו שחור ולבן. המקום הזה הוא, במידה מסוימת, שכונת נווה שאנן ואזור התחנה המרכזית הישנה, אותו אזור המכונה "החצר האחורית של תל אביב". זוהי עירם של רבים ממבקשי המקלט שהגיעו לארץ ממדינות מוכות מלחמה באפריקה, וכאן נאלצים להתמודד עם אימת הגירוש והגזענות האינהרנטית בחברה הישראלית.

"עיר מקלט" (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)
"עיר מקלט" (צילום: נטי לוי, באדיבות yes)

עוד כתבות מעניינות:
אמאלה, קומוניסטים: התחקיר על דרור ישראל הוא בדיחה רשלנית
יכול להיות שלישראלים נמאס מריאליטי?
הדוקו הישראלי הוא הדבר הכי חם על המסך כרגע

אל הפצע הפתוח הזה נכנסים יוצרי הסדרה, התסריטאי עוזי וייל והבמאי איתן צור, שביססו אותה על רב המכר באותו שם מאת ליעד שהם. סצינת הפתיחה שלה מציגה באופן מדויק את שורש הבעיה: בלב מדבר עובר כביש, במרכזו עומד אדם. משני קצוות הכביש שלופים מולו נשקים. יילך לכאן, יירו בו. יילך לשם, יירו בו. אין לאן לברוח. על השלט כתוב "ברוכים הבאים לאריתריאה", אבל מהר מאוד ברור לצופים שגם בעיר המקלט לא יהיה לדמויות לאן לברוח.

בפרק הראשון אנו פוגשים את מיכל פולג (מלי לוי גרשון), פעילה למען מבקשי מקלט בדרום תל אביב. את הקרבות שלה היא נלחמת ללא פחד, לא מהססת מול הרשויות וגם לא מול עבריינים. הפעילות הציבורית שלה עולה לה בחייה, ובסיום אותו פרק היא נרצחת בדירתה. החשוד המיידי הוא גבריאל (שון מונגוזה), פליט אריתראי שנצפה בורח מדירתה בבוקר שאחרי הרצח. בעוד הממונים עליה להוטים לסגור את התיק, פקד ענת סיטון (חני פירסטנברג), שזו לה הפעם הראשונה בראש צוות חקירה מיוחד, לא ממהרת לטפול את האשמה על גבריאל. בעקבות מידע שקיבלה מהבוס של מיכל, איתי (דורון בן דוד), החקירה תעבור דרך ארגון פשע בראשותו של הארכי-נבל פארו (דביר בנדק), פוליטיקאי מושחת (נתי רביץ), ועורך דין שהוא גם אקס וגם פגש את מיכל באותו הלילה (אורי יניב). כל אחד חשוד, לכולם יש אינטרס, וכולם פועלים בצורה זו או אחרת עם אוכלוסיית מבקשי המקלט.

תעלומת המתח עובדת היטב. צפייה בשלושת הפרקים הראשונים משאירה את שאלת "מי עשה את זה?" פתוחה, וגם אם נסמן חשודים, אפשר לסמוך על היוצרים שהדרך לפתרון התעלומה תהיה יותר מורכבת משנדמה לנו. וייל וצור הוכיחו בעבר שהם מסוגלים לזקק את הישראליות אל תוך יצירות טלוויזיוניות משמעותיות, והפנייה שהם לקחו אל סוגת המתח מוכיחה את עצמה. אל תוך סיפור הרצח וחקירת המשטרה נשפכים אלמנטים מחיי היומיום של תושבי שכונות דרום תל אביב: אלו שמצאו בה מקלט, אלו שמרגישים שמקלטם שלהם נפרץ, ואלו שעושים הון – כלכלי או פוליטי – על גבם של חסרי האונים והכוח.

"עיר מקלט" גם מהלכת בזהירות סביב הנרטיב הלעוס והבעייתי של "המושיע הלבן", שבמרכזו גיבור צחור המגיע להציל את הלא-לבנים מעצמם ולומד על עצמו משהו בתהליך. דמותה של מיכל פולג סומנה ככזו, אך סיום הפרק הראשון טרף את כל הקלפים. בתעלומת רצח בה כל אחד יכול להיות חשוד, מפנה הסדרה אצבע מאשימה אלינו, הצופים, וכמו אומרת לנו: אתם אלו שחשבתם שצריך כאן מושיע לבן. ההשפעה של האצבע המאשימה הזו היא רובד נוסף בסדרה שבוחרת לעסוק בנושאים ודמויות שישראלים רבים – אלו שלא גרים בשכונות הדרומיות של תל אביב, כמובן – מעדיפים לעצום עיניים מולם.

חשוב גם לתת את הדעת על הרצח של מיכל פולג מזווית אחרת. הסדרה והספר עליה היא מבוססת אמנם נכתבו מזמן, אבל בשבוע בו נרצחה האישה ה-25 בשנת 2018 ושבועיים אחרי מחאת הנשים, קשה להתעלם מהמשמעויות הנוספות שבהן טעון רצח של אישה בפרק ראשון של סדרה – על אחת כמה וכמה כשאחד החשודים היה גם פרטנר רומנטי שלה. לא מדובר כאן בביקורת ישירה כלפי "עיר מקלט", בעיקר כי כרגע אנחנו לא יודעים מי באמת רצח את מיכל פולג. אבל אולי זה הזמן לחשוב מחדש על רצח נשים ביצירות נרטיביות, על השימוש בו כאמצעי להנעת העלילה, ואם וכיצד הוא מנרמל את הבעיה. אין תשובה אחת – אולי אין תשובה בכלל – אבל אלו בדיוק הימים שבהם יצירות ישראליות צריכות להיקרא גם בקונטקסט הזה.

← "עיר מקלט", ימי רביעי ב-22:00, yes EDGE וב-yes VOD

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד