"פמת"א" רחוקה מהאפיל של סדרות המשפט בארה"ב, אבל היא לא רעה

סדרת הדרמה המקורית הראשונה של כאן 11 בסך הכל מנבאת טובות לעתיד הערוץ. עוד קצת מקוריות והעזה – בביקורת על מערכת המשפט הישראלית ובליהוק, לדוגמא - ויהיה בסדר

פמת"א (צילום: משה נחומוביץ)
פמת"א (צילום: משה נחומוביץ)
17 בדצמבר 2018

מערכת המשפט בארצות הברית תמיד היוותה חומר בערה לטלוויזיה האמריקאית – מהסדרות המתוסרטות (בהן "חוק וסדר", "האישה הטובה" ו"סמוך על סול") ועד לסדרות הדוקו (למשל "לעשות רוצח" ו"המדרגות"). זה קורה בגלל שיש אופל סמיך בדרך העקומה אל הצדק, או אל הצדק לכאורה. האופל הזה טמון בקונספירציה, וככל שהיא יותר סבוכה כך המתח הטלוויזיוני מתפקע. היוצרים האמריקאים הצליחו להפוך קונספירציות של גופים בירוקרטיים לדינמיטים, וכך כבשו תחום שנתפש פקידותי ומנוכר. "פמת"א" (ראשי תיבות של פרקליטות מחוז תל אביב), סדרת הדרמה המקורית הראשונה של כאן 11, שנכתבה על ידי נעה רוטמן ואסתר נמדר־תמאם, מנסה להעתיק את האפיל של סדרות המשפט האמריקאיות לסדרת פרקליטות מקומית בהובלתה של חן אמסלם. התוצאה אמנם לא מפעימה, אבל גם לא רעה בכלל.

הרשות השופטת בישראל עברה בשנים האחרונות טלטלה דו כיוונית: מצדה האחד ישנה שרת משפטים אקטיבית וכוחנית, ומצדה השני ישנו ציבור שלם שאמונו בה נסדק, ובגלל שכך מעדיף את נוסחי הדוקו פשע מאשר את פסקי הדין. המציאות סיפקה לרוטמן ולנמדר תשתית חלומית ליצירת סדרה על מוסדות חוק רעועים. הן ללא ספק ידעו זאת כשכתבו את "פמת"א", שלא נהנית רק מההשראות מממערב אלא גם מאלה מבית.

חן אמסלם ב"פמת"א" (צילום: יח"צ כאן)
חן אמסלם ב"פמת"א" (צילום: יח"צ כאן)

עוד כתבות מעניינות:
מה למדנו מעונת הזוגות של "בואו לאכול איתי"
"עיר מקלט" צוללת לתוך פצע פתוח שהפך למותחן מצוין
כבר הבנתם שהשידור הציבורי עובד מעולה?

הסדרה עוקבת אחרי עו"ד מרסל בן-דוד (אמסלם), אינדיבידואליסטית חרוצה שעוזבת יחידת חקירות משטרתית ומצטרפת לצוות שעוסק בתיק הונאה גדול בפרקליטות מחוז תל אביב. הקונספירציה הרבודה מתחילה במעילת ענק, מתפתחת לחשד לפשע מאורגן ומתקדמת אל עבר קורבנות של פרקליטות נגועה ושל עבריינים אלמונים. עו"ד בן-דוד היא היחידה, לפחות על פי שני הפרקים הראשונים, שלא משתתפת במשחק הזדוני של אכיפת החוק. האינטרסים שלה נאיביים, בעוד שכל השאר מתנהלים כמו נבלים מקצועיים. פרקליטת המחוז מרי נחמיאס (שרה פון שוורצה) היא בוסית אכזרית שקיבלה את בן דוד על תקן "פרצוף יפה לתקשורת"; הפרקליט המוביל את התיק, עו"ד אלישע בר-און (אורי פפר), הוא רודף שמלות וכוח; וכן הלאה. כך מוצגות הדמויות תחילה, אך קל לנחש שרוטמן ונמדר עתידות לפרק את תמת "הרעים והטובים" ולהוסיף לה עניין ומורכבות, כפי שנעשה בכל סדרת דרמה ששואפת למהימנות.

הפתיחה של "פמת"א" מושכת לכל כיוון אבל עדיין קוהרנטית. ברור למדי שבשלב כלשהו יצטלבו דרכיהם של עורכי הדין (שחלקם ודאי יעבור את הטרנספורמציה הצפויה, מנבל לגיבור) והעבריינים, ושהקונספירציה תישאר קשה לפיצוח עד הרגע האחרון. עם זאת, אין חדש תחת השמש. הסדרה מעוצבת כמו כל סדרת דרמה ישראלית: יש לה נטייה לדרמטיזציה והביקורת על הרשות השופטת, שהיא ככל הנראה הטריגר לכל, לא נמתחת בצורה מקורית או מרגשת. "פמת"א" היא רקיחה מגובשת אבל גם מיושנת של הרבה סדרות מתח אחרות עם אקטואליה ישראלית.

גם הליהוק הוא בעוכריה. אמנם אמסלם מצוינת בתפקיד הראשי, אך עודף השחקנים שרוב הזמן עובדים בלהיות סלבריטאים (אושרי כהן, דר זוזובסקי, רוסלנה רודינה) – ואף לא שחקן משמעותי חדש – הופך אותה לרשלנית. ברור מאוד מדוע כאן 11 נזקקו לשמות הללו בהפקת דרמה רצינית ראשונה, אך ב"פמת"א" יש עומס מחניק ותמוה שכדאי היה לדלל מכל הסיבות הברורות מאליהן.

"פמת"א" היא לא טלוויזיה ישראלית מופתית, לא דרמה עוצרת נשימה ולא פצצת תוכן טלוויזיונית, אבל היא בהחלט סדרה ראויה ומושקעת שיכולה להעיד על עתידו של הערוץ שכבר עכשיו מצליח למלא את תפקידו כאלטרנטיבה. עם עוד קצת תעוזה יהיה באמת כיף.

← פמת"א, ימי ראשון ב-21:00, כאן 11

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד