שבוע הספר 2017: תור הזהב של הספרים המוקלטים

"אייקאסט" הכפילה את מספר הכותרים, סטיבן קינג מקליט לפני שהוא מדפיס ושחקנים מפנטזים על השתלבות בתעשיית ההקלטות. אז את החדש של מאיר שלו כבר שמעתם?

הנתח הרווחי ביותר בתעשיית הספרות. "ההיסטוריה של המחר" בגרסת אייקאסט
הנתח הרווחי ביותר בתעשיית הספרות. "ההיסטוריה של המחר" בגרסת אייקאסט
7 ביוני 2017

בזמן שכותבים שונים מסתננים לסטימצקי ומעבירים בחשאי את ספריהם לדלפק בולט יותר, ייתכן שהמאבק על החשיפה צריך לעבור לזירה אחרת: המיקום בפלטפורמת הספרים המוקלטים 'אייקאסט'. הספרים המוקלטים ממצבים את מעמדם זו השנה השלישית כפלח השוק בעל הצמיחה הגבוהה ביותר בתעשיית הספרים. סטיבן קינג הוציא לאחרונה סיפור מוקלט ארבעה חודשים לפני שהודפס בספר, ובארץ פרסם הסופר גד שמרון את "הותירו חותם" – הספר הראשון בישראל שיצא בגרסה מוקלטת בלבד. בתי ספר למשחק מעמידים את הסטודנטים שלהם במבחני הקראות ספרים לקראת השתלבות בתעשייה המשגשגת, שמגלגלת מיליארדים בשנה. מכירות הספרים המוקלטים קפצו ב-2016 בכ-30 אחוז לעומת 2015, ואנשי התעשייה צופים שהגידול ימשיך גם ב-2017.

בגזרה הישראלית, 'אייקאסט' הכפילה בשנה האחרונה את מספר הספרים המוקלטים מדי שנה (350 ספרים השנה, לעומת 170 בשנה הקודמת). בנוסף, נתוני ההאזנה של 'אייקאסט' מלמדים על עלייה של למעלה מ-50 אחוז במספר המאזינים לספרים מוקלטים בארץ.

"ניתן לראות שבקרב קוראי הספרים חל לאט לאט תהליך של שינוי גישה, והבנה שהקשבה לספרים היא דרך נוספת לצרוך ספרות", מסביר מוטי ליפמן, מנכ"ל 'אייקאסט'. "יותר משתמשים נחשפו לאפליקציה והצטרפו אלינו, הספרים המוקלטים מוצעים כעת בקרוב ל-200 ספריות בהן ניתן להשאיל אותם בחינם. אנחנו ממשיכים להגדיל את ההיצע, ועמו באים צרכנים נוספים שרוצים להפוך זמן 'מת' לזמן קריאה – באמצעות האזנה".

האתר והאפליקציה של 'אייקאסט' מונים למעלה מ-1,000 ספרים על המדף הוירטואלי, ביניהם רבי מכר וכותרים חדשים של סופרים כמאיר שלו, דויד גרוסמן, דורית רביניאן ואחרים. אחת המשתמשות הנלהבות של 'אייקאסט' היא הסופרת והאמנית תמי בצלאלי, שהקליטה בקולה את ספרה "תישארי".

"יש לי המון חברים מתחומי האמנות שמקשיבים לספרים תוך כדי העבודה בסטודיו. אני 'קוראת' המון ספרים תוך כדי ציור, עם אוזניות", צוחקת בצלאלי. "זה נפלא, אני מרגישה ככה שחייתי בשני עולמות במקביל. היה לי נורא חשוב להקריא בעצמי את הספר שלי", היא מוסיפה. "האדם שכתב את הספר בהכרח יקרא אותו הכי נכון, למרות הטעויות והפאלטות האפשריות. יש לי חברה ממש טובה שעברה ניתוח בראש ולא יכלה לקרוא, ובכל פעם שהלכתי לאולפן להקליט הרגשתי שאני מקריאה לה את הספר שלי. זה אקט של קרבה, הזדמנות להיות אינטימית עם החברות שלי".

"אקט של קרבה". אתר אייקאסט
"אקט של קרבה". אתר אייקאסט

מעבר לאפשרות להוסיף קמצוץ עניין לנסיעה משמימה בקו אוטובוס, הספרים המוקלטים משרתים אנשים עם לקויות פיזיות שונות. "הספריה המרכזית לעיוורים ובעלי לקויות קריאה" משגרת ללקוחותיה ספרים על-גבי תקליטורים כבר 61 שנה. לפני שנה וחצי עלתה לאוויר מערכת חדשה שמאפשרת האזנה אונליין והורדה של ספרים מוקלטים, והיקף הפעילות קפץ במאות אחוזים. אם לפני עליית המערכת הוזמנו מהספריה 3,700 כותרים בחודש, ב-2016 המספר כבר קפץ כמעט ל-5,600, כשב-2017 שטרם נסתיימה הוזמנו כבר 13,000 ספרים וקטעי עיתונות מוקלטים.

"אני נולדתי עיוור, ואין מצב שיכולתי להנות מהעושר הספרותי הזה אם לא הייתה הספריה", מחייך מנכ"ל הספריה, עמוס באר. "כמה כבר אשתי יכולה להקריא לי ספרים? אני מנוי על הספריה כבר 50 שנה, וזה עולם אחר. כיום יש מודעות הרבה יותר גדולה לעניין לקויות הראייה והלמידה", הוא מוסיף. "תמיד היה צורך, והיום פתאום יודעים שהוא יכול לקבל תשובה. תלמיד עם דיסלקציה יכול להקשיב לספר, להרגיש שהוא כמו כולם ולא להתמודד עם קריאה, שהיא משהו שבעצם אין לו יכולת להתמודד איתו".

מקומם של הספרים המוקלטים לא נפקד השנה גם מירידי שבוע הספר. מבקרי הדוכנים בכיכר רבין יוכלו להתנסות בהאזנה לספרים מוקלטים של אייקאסט, וביריד הספרים הבינלאומי בירושלים יפעל אולפן שקוף ובו סופרים יקליטו מספריהם החדשים לפני קהל.