פסטיבל הסופרים חוזר לירושלים

חגיגת הספרות שתתקיים בשבוע הבא במשכנות שאננים תארח סופרים מהארץ ומחו"ל לשלל פעילויות ומפגשים. אלה ההמלצות שלנו

ניר ברעם
ניר ברעם

פסטיבל הסופרים הבינלאומי ייצא לדרך בפעם הרביעית ביום ראשון הקרוב, במשכנות שאננים בירושלים. כבכל שנה, יתקיימו האירועים במשך שבוע ויארחו סופרים ויוצרים מהארץ ומחו"ל. השנה יתקיים במסגרת הפסטיבל יום מחווה מיוחד למשורר יהודה עמיחי, לרגל 90 שנה להולדתו. במהלך השבוע יתקיימו סדנאות כתיבה, מופעים מוזיקליים, הקרנות סרטים ומפגשים בין יוצרים. את האירועים יחתום מופע מוזיקלי משותף של שלומי שבן ואתגר קרת, אבל לפני זה כדאי להציץ בהמלצות שלנו:

יום שני, 19.5 

12:00־14:00 – פיליפ רות': ללא מסיכה 

הקרנת סרט תיעודי על חייו ופועלו של הסופר היהודי-אמריקאי. רות' קיבל פרסים חשובים על יצירותיו, ובניהם פרס פרנץ קפקא ופרס פוליצר (על "פסטורלה אמריקאית"). בנובמבר 2012 הודיע על פרישתו מכתיבה. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה (באנגלית) עם הפרופסור לספרות אמריקאית, מייקל קרמר.

17:30־18:30כותבים מכאן – כותבים משם

 מפגש של היוצר שמעון אדף והסופר השוויצרי אלכס קאפי. אדף הוא סופר, משורר ומוזיקאי ישראלי ("קילומטר ויומיים לפני השקיעה"), ויצירותיו של קאפי ("לאון ולואיז"), שנוהג לכתוב בגרמנית, תורגמו ליותר מעשר שפות. השיחה תתנהל באנגלית.

אלכס קאפי. צילום: Marco-Grob
אלכס קאפי. צילום: Marco-Grob

19:00־20:00 – אמא רעה, אמא טובה

מפגש בנושא ספרות, כתיבה ואמהות. תשתתפנה העיתונאית והסופרת ליהיא לפיד, והסופרת היהודיה-אמריקאית איילת ולדמן ("אמא רעה", שגם זיכה אותה בכמה רגעים על הספה של אופרה ווינפרי). וולדמן עוררה סערה לאחר שהכריזה כי היא אוהבת את בעלה, הסופר מייקל שייבון, יותר מאשר את ילדיה. ינחה וישתתף: פרופ' יורם יובל.

יום שלישי, 20.5

09:30־11:30 – מילים הן מדרגות

שיעור ספרות עם המשוררת אגי משעול וסדנאות לימוד וכתיבה, שיפגישו תלמידי תיכון ירושלמיים עם שירת עמיחי. בהשתתפות: אריאל לוינסון, גלעד מאירי, בכל סרלואי וחוה פנחס כהן.

17:30־18:30 – כותבים מכאן – כותבים משם

מפגש של היוצר אסף גברון והסופר האוסטרלי נאם לה (Nam Le). גברון ("הידרומניה") הוא סופר, מתרגם ומוזיקאי. לה ("הסירה") הוא סופר מצליח שעבד בעבר כפרקליט, עד שהחליט להסב את מקצועו והשלים תואר שני בכתיבה יצירתית. השיחה תתנהל באנגלית.

נאם לה. צילום: Dave Tacon Polaris
נאם לה. צילום: Dave Tacon Polaris

20:00־22:00 – כותבים ספרות, כותבים קולנוע

מפגש בנושא המעבר מכתיבה ספרותית לעיבוד קולנועי. ישתתפו בו הסופר האהוב אתגר קרת ("הקייטנה של קנלר") והתסריטאי האמריקאי מייקל קונביס. במהלך הערב יוקרן "דג זהב", סרט קצר שרקחו השניים. לאחר המפגש יוקרן סרט נוסף שכתב קונביס – "הסיפור על פי בארני", בו מככבים פול ג'יאמטי ודסטין הופמן. השיחה תתנהל באנגלית.

21:00־22:30 – דרך שתי נקודות

ברוח הפסטיבל – אירוע מחווה למשורר יהודה עמיחי, לרגל 90 שנה להולדתו. בין החברים שיעלו לשיר יהיו אסף אמדורסקי ואניה בוקשטיין. לילדיו של המשורר, שיעלו להקריא משיריו, יצטרפו בין היתר שלי יחמוביץ', רוני סומק ויהודית קציר. ינחה את הערב השחקן דרור קרן.

יום רביעי, 21.5

18:00־19:30 – לספר סיפור במאה ה-21

כתב העת המקוון "אלכסון" יארח את המפגש וינסה לענות על השאלה: כיצד תראה הכתיבה בעתיד? ינחה את הערב העיתונאי דב אלפון. ישתתפו: אלכס אפשטיין, ערן הדס, איילת ולדמן ורננה רז.

20:00־21:00 – כותבים מכאן, כותבים משם

מפגש מסקרן בין הסופר א.ב. יהושע לבין הסופרת האמריקאית ניקול קראוס ("תולדות האהבה"). קראוס החלה את דרכה בכתיבת שירה אך זנחה את הז'אנר לטובת כתיבת פרוזה, ובשנת 2002 ראה ספרה הראשון אור. ינחה את הערב העורך והעיתונאי שמואל רוזנר. המפגש יתקיים בעברית ובאנגלית, ובתרגום סימולטני.

22:00־23:30 – ציפורי לילה

מפגש מלא קסם בנושא מציאות מול דמיון וכתיבה פנטסטית. ינחו את הערב זוג סופרים ופובליציסטים – שהרה בלאו וניר ברעם. לאה איני ואופיר טושה-גפלה ידברו על כתיבה מאגית, חיים באר ירחיב על המיסטיקה היהודית ופרופ' עילם גרוס יתהה על הצד המדעי של הבלתי אפשרי.

פסטיבל הסופרים הבינלאומי, 18-23.05, משכנות שאננים, ירושלים