מחול, היפ הופ ואקרובטיקה: היוצרת הגדולה בסין הגיעה לישראל

יוצרת המחול המפורסמת ביותר בסין, יאנג ליפינג, מגיעה לישראל עם מופע וירטואוזי שמשלב מחול מודרני עם אקרובטיקה, אומנויות לחימה מסורתיות והיפ הופ. ריאיון

יאנג ליפינג (צילום: ענבל כהן חמו)
יאנג ליפינג (צילום: ענבל כהן חמו)
3 באפריל 2018

יש רגע אחד ב"תחת מצור", יצירתה של הכוריאוגרפית הסינית יאנג ליפינג שעולה לראשונה בישראל החודש, שהוא מכמיר לב במיוחד: אל מרכז הבמה עולה רקדן מרהיב, דק גזרה, כמעט עירום, ומתחיל לרקוד. הריקוד הקצר הזה חושני ומפתה ושזור בנואשות שאותה אי אפשר לפספס. שווה לחכות לרגע הזה ואז גם לגלות את מה שרק מרומז בתחילת הסצנה הזאת. במופת של כוריאוגרפיה ובימוי חזותי מצליחה ליפינג לחשוף ברגעים בודדים מנעד רחב של רגשות ומצבים אנושיים – תשוקה ואהבה, בדידות ואובדן וגם יופי כואב שמועלים בהקשר של מממלכות עתיקות ומלחמות עקובות מדם.

ליפינג, מיוצרות המחול המפורסמות והמעוטרות בסין, נולדה במחוז יונאן כבת למיעוט אתני. היא התחילה לרקוד בגיל צעיר והתבלטה מיד בכישרונה יוצא הדופן. היא רקדה במסגרות שונות בסין, הופיעה גם במקומות נידחים ביבשת ואף שמעולם לא הוכשרה באופן מקצועי קצרה הצלחה רבה, ובאמצע שנות ה־80 התחילה גם ליצור. הרזומה שלה כולל אלפי הופעות בסין וברחבי העולם והיא אחת הנציגות הבולטות של התרבות הסינית העכשווית. כיום היא אף משמשת כשופטת בריאליטי מחול בסין.

יאנג ליפינג. כן, היא בת 60 וזאת תמונה עדכנית (צילום: ענבל כהן חמו)
יאנג ליפינג. כן, היא בת 60 וזאת תמונה עדכנית (צילום: ענבל כהן חמו)

עוד כתבות מעניינות:
פסטיבל ישראל 2018: כל המופעים שאסור לפספס
אושרי כהן חוזר לבמה ומסרב להיות פוליטי
וויל פרל וג'ואל מקהייל אומרים מה שכולם חושבים על אמנות עכשווית

מופע הסולו הראשון שיצרה ושאותו גם רקדה, "רוחו של הטווס", עולה בשיחה בזכות ציפורניה של ליפינג – הן ארוכות במיוחד, חייתיות ממש, והיו נחוצות לה לדבריה כשרקדה את מחול הטווס גם עם אצבעותיה. בשלב זה היא מסבירה ומדגימה את תנועת האצבעות האלגנטית. הציפורניים הללו הן רק חלק מדמות שלובשת היוצרת בפגישותיה בעולם. הפעם היא לובשת שמלת משי אדומה וארוכה, את גב כפות ידיה מכסים אריגים רקומים, שערה הארוך מאוד אסוף ומעליו כומתה אדומה שגדילים יוצאים ממנה לצידי פניה הקטנים, המתוחים ומאופרים למשעי מתחת למשקפיה האופנתיים. אתנחתה קומית נרשמת כשהיא מספרת ששאלו אותה איך בגילה הצעיר הצליחה ליצור מופע מורכב כל כך; ליפינג היא בת 60 ויש לה ניסיון בימתי של 45 שנים.

את "תחת מצור" יצרה ליפינג לפני שנתיים בהשראת פרק מרכזי בהיסטוריה של סין ובמרכזו מלחמה קשה שנמשכה מאות שנים בין שתי שושלות סיניות – האן וצ'ו – על השליטה במדינה. לתוך הסיפור המדמם הזה על הכוח ומגבלותיו היא שזרה סיפור אהבה הטרגי כדי להגיע אל האוניברסלי. "ירדתי לעומקו של העבר והעמקתי בהווה כדי למצוא את החיבור בין בני האדם ואת החיבור בין נשמתו של האדם לעולם", היא אומרת. "המצור הגדול שאליו הגעתי הוא המצור הנובע מטבעו של האדם, הצל המעיב על חיינו".

מתוך "תחת מצור" של יאנג ליפינג (צילום: DING Yi Jie)
מתוך "תחת מצור" של יאנג ליפינג (צילום: DING Yi Jie)

את הצל הזה, המרחף מעל האנושות אז והיום, שימרה ליפינג לאורך כל המופע האנרגטי ושיבצה אותו בתמהיל המיוחד שרקחה: מחול מודרני עכשווי, אקרובטיקה, אמנויות לחימה מסורתיות והיפ הופ שמבוצעים לצלילי פס קול שגם הוא תערובת של מוזיקה סינית עתיקה המבוצעת לייב בכלים מסורתיים ומוזיקה עכשווית. לכל אלה מצטרף הקצב המטורף של ההתרחשות, והספקטקל הזה פושט ולובש צורה בתנופה שמרעידה את אמות הבמה. 15 הרקדנים והמוזיקאים שפורצים אליה באנרגיות סוערות מלווים בתפאורה, תלבושות, אביזרי במה, אמנית המתמחה במגזרות נייר – עוד אמנות סינית מסורתית – ומעל הכל אלפי זוגות מספריים במחול, מיצב דינמי שכמו מסמן מלמעלה משהו מסתורי, אולי אכזר. לבימוי החזותי, שהוא אולי המפעים ביותר ב"תחת מצור", רתמה ליפינג את טים ייפ, אמן המוכר בזכות פעילותו בעיצוב תלבושות ותפאורה, שעבד עם אמנים רבים ובהם הכוריאוגרף והרקדן הבריטי אקרם קאן וזכה בפרסים רבים, כולל באוסקר על עיצוב התלבושות לסרטו של אנג לי "נמר/דרקון". באמצעות כל זה המופע מנסה להראות שבמין חוק טבע הולכת ההיסטוריה קדימה, אבל שבהתקדמות הזו המלחמות הן בלתי נמנעות.

← "תחת מצור", האופרה הישראלית, שד' שאול המלך 19 תל אביב, חמישי (26.4) 20:00, שישי (27.4) 13:00 ושבת (28.4) 12:00 ו־20:00, 219־369 ש"ח