תיאטרון גשר עלול להיסגר בגלל קשיים כלכליים

השמחה הפכה לעצב - בישיבה לציון 25 שנות פעילות לתיאטרון גשר בוועדת העלייה והקליטה בכנסת, נודע כי התיאטרון נמצא בגירעון כלכלי כבד ועלול להיסגר

השחקן הנרי דוד בדיון בוועדת העלייה והקליטה בכנסת
השחקן הנרי דוד בדיון בוועדת העלייה והקליטה בכנסת
31 במאי 2016

טלטלה בעולם התיאטרון: בישיבה חגיגית לציון 25 שנים להקמה של תיאטרון גשר נודע כי התיאטרון המוערך עלול להיסגר בשל קשיים כלכליים אליהם נקלע. "בכל יום אנו שומעים מילים טובות ובינתיים גוועים. שיהיה ברור: אנחנו לא במצב קשה – אנחנו גוססים", כך אמר יבגני אריה, המנהל האמנותי של תיאטרון גשר, בדיון שהתקיים היום (ג') בוועדת העלייה והקליטה בכנסת. לנה קריינדלין, מנכ"לית גשר, הוסיפה כי "אנו נמצאים במשבר תמידי – עד 2011 היו חסרים באופן קבוע בתקציב 2 מיליון שקלים בשנה. מ־2011, מאחר שכל השחקנים שלנו כבר 20 שנה בארץ – איבדנו את הזכאות להיכלל בקריטריון שנקרא 'איחוד לשוני', ומאז חסרים לנו בכל שנה 4 מיליון שקלים. כיום יש לנו גירעון מצטבר של 5.5 מיליון שקלים".

תיאטרון גשר הוא תיאטרון רפרטוארי דו־לשוני עברי־רוסי הפועל ביפו משנת 1991. ארסנל שחקניו מורכב ברובו מעולים מברית המועצות לשעבר, והוא מנוהל אמנותית בניצוחו של הבמאי יבגני אריה. בין שחקניו המוכרים של התיאטרון ניתן למנות סשה דמידוב ויבגניה דודינה, והוא מארח בהצגותיו מגוון רחב של שחקנים מהבולטים בארץ. גשר נחשב לאחד התיאטראות האיכותיים והמוערכים בישראל, והצגותיו מרבות לעלות גם מחוץ לגבולות המדינה.

"אנו חיים במצב תרבותי מסויים, שבו לעשות תיאטרון מהסוג שאנו עושים – קשה מאד", הוסיף אריה. "אנו עושים הצגות לעצמנו. יש לנו קהל שמגיע ומעריך, יש אנשים שחוזרים כמה פעמים לראות אותה הצגה, אבל זה לא מספיק". במידה והגירעון התקציבי לא ייסגר, ייאלץ המוסד הוותיק ומופת של קליטת עלייה, לסגור את שעריו. ההודעה על הסגירה הנראית באופק מצטרפת להודעה נוספת שהרעידה את אדמת התיאטרון הישראלי בימים האחרונים, והיא הצהרתו של נעם סמל, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, על פרישתו מהתפקיד. בהודעתו ציין כי "זו לא תקופה קלה לתיאטרון הישראלי ולתרבות בכלל. מאתגרים את קיומנו מדי יום ביומו ויש המבקשים שלא נראה את השמיים בכלל".

את הדיון בכנסת סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה, באומרו כי "שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר אמרה שהיא לא רוצה לתת פטור למשרד התרבות. הוועדה תזמן דיון עם שתי השרות ועם אנשי משרדן, ויחד נמצא את הדרך להעביר כסף ממשלתי לגשר".