התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג
התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג

במקום לסייר בגלריה עם יצירות אמנות נכנסים לבית חולים עם חדר המתנה ועמדת קבלה, לוקחים מספר ומקבלים ערכת טיפול. "בית חולים שדה X", הפרויקט של האמנית איה בן רון, שהוצג בביאנלה בוונציה, הגיע למוז"א בתל אביב ומעורר סקרנות רבה. אמנות כרפואה חברתית, האמנם?

28 בפברואר 2022

אין שם ציורים על הקיר ולא פסלים, גם לא מיצגים ויזואליים או מייצבי ענק צבעוניים. התערוכה בית חולים שדה X מזמינה את המבקרים למסע מסקרן בחלל מעוצב בדומה למתחם רפואי, סטרילי, בצבעי כחול-לבן,  עם קירות לבנים חשופים, אור בוהק, חדר המתנה עם כיסאות כחולים, ועמדת קבלה עם עלוני מידע וערכות טיפול. אלא שבית החולים הזה לא עוסק במחלות אנושיות אלא בעוולות חברתיות.

בית חולים שדה x למחלות חברתיות של האמנית איה בן רון (אוצר: אבי לובין, מפיק: מיקי גוב) הוצג בהצלחה רבה בביאנלה לאמנות האחרונה בוונציה ב-2019, ובימים אלה מוצג במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, במסגרת העונה הבינלאומית של המוזיאון. קשה להגדיר אותו כתערוכה – זהו פרויקט אמנותי ייחודי שבוחן את הדרכים שבהן אמנות יכולה לתקן ולחולל שינוי – בדיוק כמו שבבית חולים מרפאים בני אדם.

התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג
התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג

כאן כל אחד יכול לחיות חופשי

"אני לא רוצה לחשוב על זה", חוזרת ואומרת האמנית איה בן רון בסרטה No Body (2017), סרט קצר, בשילוב אנימציה, העוסק בהתעללות במשפחה (מבוסס על סיפורה האישי), ומהווה את היסוד ליצירת בית חולים שדה X. אבל מה שבן רון באמת רצתה, הוא שמישהו יקשיב לה. באמת יקשיב לה. לסיפור שלה. למה שהיא רצתה לספר ולאיך שהיא רצתה לספר.  

מתוך החוויה האישית הקשה הזו, נולד פרויקט בית חולים שדה X  למחלות חברתיות. מתוך הרצון של האמנית ליצור תנאי צפייה מתאימים ומרחב בטוח לסרט שבו היא מספרת את סיפורה לאחר שנים רבות של שתיקה, ומתוך רצון ליצור מקום שבו אנשים יוכלו לראות ולהקשיב לסיפור זה, כמו גם לסיפורים אחרים שצריכים להישמע, ועוסקים בעוולות נוספות כמו פחד מזרים, חטיפת ילדים (חטיפה מוסדית) ואלימות נגד טרנסג'נדרים.יות.

בית חולים שדה X מספק את המרחב הבטוח הזה של הקשבה והתבוננות, מקום שבו קולות מושתקים יכולים להישמע ועוולות חברתיות יכולות להיראות. מקום שבו כל אחד יכול לחיות חופשי.

התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג
התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג

בבית חולים התנהגו כמו בבית חולים

בית חולים שדה X הוא כאמור לא תערוכה רגילה. הוא מחייב את המבקרים לשנות את הקצב שבו הם רגילים לסייר בתערוכות, תוך שהם עוברים מיצירה ליצירה בכמה שניות. הוא נועד כדי לגרום להקשבה ובתוך כך הוא מתנהג אחרת.

בכניסה לתערוכה – סליחה, לבית החולים – באזור הקבלה, תקבלו מספר ותמתינו לתורכם. בזמן ההמתנה תצפו בתוכנית הטלוויזיה של בית החולים (בכיכובה של אמנית הקול ויקטוריה חנה) – עבודת וידאו שתציג בפניכם את מה שעומד לקרות ותספק מידע על המחלקות השונות ועל ערכות הטיפול (Care-Kits) המוצעות. כשיגיע תורכם, תמשיכו לאזורי הטיפול במחלקות.

תחנה ראשונה היא מחלקת תאים-בטוחים (Safe-Units) שכוללת שלושה תאים שבהם תקשיבו להדרכה קולית שתלמד אתכם לצעוק צעקה מבוקרת. אם אתם מספיק משוחררים וללא עכבות זו עשויה להיות חוויה מכוננת עבורכם.

לאחר מכן תוכלו לבחור באחד משני מסלולים אפשריים. האחד, ביקור במחלקת כיסאות-טיפול (Care-Chairs), שבה 12 כיסאות (אם תרצו כמו מושבים בטיסה או במרפאת שיניים) עם מסך אישי לצפייה אישית בערכות-הטיפול. כל ערכה כזו מורכבת בעצם מסרט קצר מאת יוצר או יוצרת שהוזמנו במיוחד על ידי בית החולים, שמספר סיפור אישי וחושף אי צדק חברתי. במוז"א יוצגו ארבע ערכות-טיפול בהן, כאמור, הסרט של איה בן רון – No Body, וסרטים של דור זליכה לוי, רועי ויקטוריה חפץ וזוהר מלינק עזרא, ועידית אברהמי.

לא תוכלו בביקור בודד לראות את כל הסרטים. את הבחירה באיזה סרט תצפו תעשו כבר במתחם הקבלה, שם יוצעו לכן נושאי הסרטים/ערכות הטיפול (התעללות במשפחה, פחד מזרים, חטיפת ילדי תימן או אלימות נגד טרנסג'נדרים.יות). תוכלו לעיין בעלונים או לבחור אינטואיטיבית בנושא שמעניין אתכם או קרוב לליבכם. הרעיון הוא להתמקד בעוולה המסוימת ולתת לה את מלוא ההקשבה. 

ובבית חולים כמו בבית חולים, בסיום הסרט תוכלו לקבל חוות דעת שנייה – תגובות קצרות של מומחים.יות מתחומי דעת שונים בין היתר פילוסופיה, משפט, רפואה, פסיכואנליזה, חינוך, אנתרופולוגיה ועוד, שדרכם תיחשפו לפרספקטיבה נוספת בנושא הסרט.

התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג
התערוכה "בית חולים שדה X" | צילום: אלעד שריג

המחלקה לבדיקה עצמית

המסלול השני הוא ביקור במחלקת ניטור-קבוצתי (Group-Monitoring) – מחלקה שמוצגת לראשונה במוז"א – ומיועדת לקבוצה של שישה מבקרים.ות שעוברים.ות חוויית צפייה משותפת שנמשכת 30 דקות. כאן תצפו בסרט חדש של בן רון – On the Right Side, העוסק בהשלכות של התעללות במשפחה על היחסים בין בני.ות המשפחה. 

ויש גם מחלקה לבדיקה עצמית (Self Check-Up), לכל מי שיתעוררו בו מחשבות אישיות בסיום הביקור, שבה, על גבי אייפדים, תוצג לכם סדרת שאלות המבקשות לעורר מודעות עצמית ביחס להתעללות ופגיעה במרחבים שונים – בית הספר, הבית, העבודה, הזוגיות. כאן תוכלו לבחון באופן אנונימי את חוויות העבר וההווה שלכם – הן מהצד הפוגע והן מהצד הנפגע.

וכאן אולי המקום לציין שהתכנים בבית חולים שדה X עלולים לעורר תגובה רגשית חזקה. המסע מחדר ההמתנה ועד לאזור הטיפול מייצר את המפגש בין המציאות והיצירה ומאפשר למבקרים להישיר מבט אל החברה שבה הם חיים, אל הרעות החולות שמצויות בה ואולי אף לנסות למצוא להן ריפוי.

בית חולים שדה X, הוא מוסד בינלאומי, דינמי ונייד היכול לנסוע בעולם. זהו ארגון שפועל כעמותה רשומה ללא כוונת רווח וחוקר את הדרכים שבהן אמנות יכולה להגיב ולפעול לנוכח רעות חולות וערכים שהושחתו בחברה. פרופ' איה בן רון, המייסדת והמנהלת של בית חולים שדה X, היא פרופסור באוניברסיטת חיפה ובמכללת הדסה, ירושלים. עבודתה כוללת פרויקטים תלויי מקום, מייצבים, עבודות וידאו וסרטים דוקומנטריים, שנעשו בשיתוף פעולה עם בתי חולים ומוסדות רפואיים בארץ ובעולם. היא זכתה בפרסים רבים, בהם פרס עידוד היצירה של משרד התרבות (2016), הציגה בין היתר בביאנלה של בוסאן, דרום קוריאה; במוזיאון ישראל, ירושלים; במוזיאון להיסטוריה רפואית, ברלין; במוזיאון לאמנות עכשווית, שנגחאי; במוזיאון לאמנות מודרנית בוורשה ובמוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. 

התערוכה תוצג עד 14.5.22. הביקור בהזמנת כרטיסים מראש בלבד – לתאריך ושעה מסוימים. כרטיס הכניסה מאפשר ביקור בתערוכות נוספות המוצגות במוזיאון.
מוז"א, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל-אביב, 03-6415244. שעות פעילות: שני ורביעי 16:00-10:00, שלישי וחמישי 20:00-10:00, שישי 14:00-10:00, שבת 18:00-10:00, ראשון – סגור.
eretzmuseum.org.il