Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

בר הגאולה

כתבות
אירועים
עסקאות
נתגעגע לקלילות שלך. סנתה קטרינה. (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם santa.katarina)

שנה לתוך המלחמה: המסעדות של תל אביב נסגרות על ימין ועל שמאל

שנה לתוך המלחמה: המסעדות של תל אביב נסגרות על ימין ועל שמאל

נתגעגע לקלילות שלך. סנתה קטרינה. (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם santa.katarina)
נתגעגע לקלילות שלך. סנתה קטרינה. (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם santa.katarina)

קשה לספור את כמות עסקי האוכל שספגו נזק בעקבות המלחמה, אבל אנחנו בכל זאת ננסה - יותר מ-50 עסקי אוכל נסגרו רק בתל אביב במהלך שנת המלחמה, ונתגעגע לכולן. אלו המסעדות שלא הצליחו להחזיק מעמד בהישרדות שהיא החיים בישראל

13 באוקטובר 2024

אין אדם או עסק שלא הושפע מהמלחמה הזו, שמתמשכת כבר מעל לשנה ללא אופק ברור. אך שוק האוכל הישראלי, שגם ככה נאבק גם בשגרה כדי להחזיק מעמד, חטף מכה לא קלה בענף. על הנזק שספגו עסקי אוכל בצפון ובדרום אין מה להרחיב, כי אנחנו מקווים שועדת חקירה ממלכתית עוד תגיב. אבל על זה שספגו עסקי האוכל תל אביבים, כאן זה מקומנו. יותר מ-50 עסקי אוכל מרכזיים בעיר נסגרו השנה, שזה בערך עסק אחד לשבוע. אלו 48 העסקים שנתגעגע אליהם יותר מכולם.
מקומות המסומנים באדום נסגרו במהלך החודש האחרון.

>>מלחמה על כל שקל: 10 מגמות במסע להצלת המסעדנות בתל אביב

מסעדות

סנטה קתרינה
מסעדת השף המבריקה-אך-פשוטה של תומר אגאי הגיעה לקיצה, והיה לנוקצת שובר לב להיפרד ממנהומהטאבון.

תומר אגאי נפרד מהבשר. צילום: שרון בן דוד
תומר אגאי נפרד מהבשר. צילום: שרון בן דוד

אלגריה
המעדניה/מסעדה הטבעונית – זו שהחזיקה מעמד בראש פסגת הדירוגים של וולט במשך תקופה ארוכה, המקום בו טבעונים קנו תחליפי ביצים, גבינות ומנות שהיו גורמות להם לפקפק לרגע קל אם במקרה שמו במנה בשר (לא, זה פטריות) – תסגור את שעריה בסוף החודש, פלוס מינוס שבוע. טבעונות בעיר כבר לא תהיה אותו הדבר.

המבורגר של אלגריה (צילום: Wolt)
המבורגר של אלגריה (צילום: Wolt)

הונג קונג דים סאם
שנים אחרי שהיו במרכזו של הקרב על הכיסונים של רחוב בן יהודה מסעדת הדאמפלינג האותנטית בעיר נסגרת. הם ניצחו, אגב, כי מסעדת פוראמה נסגרה לפניהם, אבל מספר שנים לאחר מותו של אחד מהשפים ועזיבתו של השני, השריד האחרון – גברת הו, אלמנתו של השף המקורי – חוזרת להונג קונג ומשאירה אותנו ללא כיסונים.

אנימאר
המסעדות הטובות ביותר בתל אביב סוגרת את שעריה, "בעקבות חוסר היציבות והמצב במדינה". אנימאר, שנפתחה ב-2019 בחלל המיתולוגי של מסעדת רפאל, הפכה תוך שנים ספורות למסעדת פיין דיינינג שישרה קו עם הטופ הקולינרי העולמי. השף הלל תוקוולי הוביל אותה להישגים מרשימים והפך לאחד מבכירי השפים בארץ, ומדובר באובדן קולינרי משמעותי ומבאס במיוחד.

השף הלל תוקוולי עם הצוות לפני סרוויס, אנימאר (צילום: אוהד קב)
השף הלל תוקוולי עם הצוות לפני סרוויס, אנימאר (צילום: אוהד קב)

פיפי'ז
האסיאתית האהובה משוק לוינסקי עשתה הכל כדי להיאחז ברגעים אחרונים של הנודל, אבל לבסוף השפית יפעת תבואה באמת סגרה את הדלתות באופן סופי. מהבישול היא עדיין לא נפרדת, ועד סוף החורף תמצאו אותה מבשלת בבית אריאלה.

דלידה
רקוויאם לברולה פלפלים ופיתה קבב: המסעדה הוותיקה שנסגרה עם פרוץ המלחמה לא הצליחה להיפתח שוב, ובכך נסתם הגולל על אחד מעוגני האוכל החזקים ביותר שוק לוינסקי. במקומה נפתחה מסעדה הודית חדשה מבית "מה פאו" בנחלת בנימין.

מוותיקות שוק לוינסקי. דלידה (צילום נועם פריסמן)
מוותיקות שוק לוינסקי. דלידה (צילום נועם פריסמן)

וינה
ביום הראשון למלחמה ספג הבניין שבו פעלה מסעדת וינה פגיעה ישירה. הבעלים, נכדם של מייסדי המסעדה, תכנן לשפץ ולפתוח מחדש אך לבסוף החליט לסגור לצמיתות. כך באו לקיצן 75 שנים של עסק משפחתי ותל אביב איבדה אבן דרך קולינרית היסטורית.

ל'אפוק
ביצה ב-320 ש"ח לא בבית ספרנו: מסעדת ל'אפוק מבית רובישון, שנפתחה במלון הבוטיק אלקונין ברעש רב, נכשלה במבחן הכניסה לישראל ונסגרה אחרי שנה, לא דקה מוקדם מדי.

ברוט
המסעדה־גסטרו בר בנחלת בנימין החזיקה מעמד עשור לפני שהניחה את המפתחות בגלל המלחמה. שפים, מבקרים וחובבי אוכל ויין אנינים יתגעגעו למטבח הלא מתפשר, שדיבר מקומיות אותנטית ללא גרם חנופה.

הפעם זו באמת מכה קשה. ברוט (צילום: נועם רון)
הפעם זו באמת מכה קשה. ברוט (צילום: נועם רון)

גן השקמים
לפני שנה הודיעה השפית דנה לי ברמן שהיא סוף סוף פותחת מסעדה, והעיר כולה התרגשה איתה. תפריט אקלקטי ומקורי עם נטייה צפון איטלקית ולוקיישן רומנטי הבטיחו גדולות ונצורות, אלא שחודשים ספורים לאחר מכן ילשה ברמן את בתה הבכורה והודיעה על פרישה. מאז נפתח באותו מקום "קרוט" של החבר'ה הגאונים מפרא, שמגשים את כל הציפיות.

פורטונה דל מאר
21 שנות פעילות לא הספיקו להחזיק בחיים את המסעדה עם הנוף לים, שנסגרה לצמיתות והשאירה חור בלב באי המרינה.

NG
"אחרי 20 שנים של סטייקים הכי טובים בארץ המסעדה שלנו בנווה צדק לא תשוב לפעילות – מלחמה אחת יותר מדי", עולה הבאנר העצוב באתר של NG. את ההמבורגרים המעולים ומעט מהסטייקים אפשר למצוא בלוקיישן שאליו עברה המסעדה בצומת הפיל.

ברגר
בדיוק שנה, זה הזמן שהחזיקה ההמבורגריה מבית זוריק, שהתגאתה בקציצות מבשר פרימיום מחוות בוטיק בצפון. ברמת אביב גימ"ל ייאלצו להסתפק במקדונלד'ס ובוולט.

טופולופומפו
11 שנים וכמה וכמה שערוריות עסיסיות הן מה שנותר מהמורשת של טופולופומפו, המסעדה הפאן אסיאתית של אבי קונפורטי שלא הצליחה להתאושש מהקורונה והמלחמה. המסעדה שנסגרה בפברואר האחרון הייתה מפוארת, יקרה ומעוררת מחלוקת כמעט כמו השף שבנה אותה.

לאן הפאר הזה ילך? טופולופומפו. צילום: יח"צ
לאן הפאר הזה ילך? טופולופומפו. צילום: יח"צ

יאקימונו
את מה שעשתה הקורונה לסניף רוטשילד עשתה המלחמה לסניף הילטון. המותג "יאקימונו" יישאר כזיכרון לסושי פנומנלי ומנות יפניות עוצרות נשימה.

היווני
כשהחליט שהבר השמח כבר לא המתאים למצב, מחק אשר חביבי את "היווני" מהמפה והפך אותו ל"בית לחם 3". באנקרים יווניים עדיין נוכחים בתפריט ומפות משובצות בכחול לבן מכסות את השולחנות, אך גבולות הגזרה הורחבו והאווירה מעט יותר סולידית.

חג' כחיל
המסעדה בכיכר השעון נסגרה, הלילה התל אביבי כבר לא יהיה אותו הדבר, וזה כל מה שיש לנו לומר בנושא.

השווארמה של חג' כחיל (צילום: יחסי ציבור)
השווארמה של חג' כחיל (צילום: יחסי ציבור)

לה רפובליקה (רונימוטי)
החזקנו לה אצבעות אבל בסוף זה לא קרה: בחודש מרץ השנה נסגרה האיטלקייה הוותיקה והמוקפדת סופית, לאחר שלא נפתחה מאז השבעה באוקטובר. כך מגיעות לקיצן 20 שנה של מסעדנות אולד סקול, שכנראה כבר אין לה מקום כיום.

OLÉ
שלושה חודשי מילואים הספיקו לאורן אסידו להניח את המגבת במסעדת אולה, שהתחילה כהבטחה מרוקאית־אנדלוסית ובשלב מסוים קיבלה סיבוב כשר. מאז מצא השף המוכשר בית במסעדת Flame במלון קרלטון והוא מנסה להתניע משם את הקריירה שנעצרה בגלל המלחמה.

אבן עזרא
בתקופת חייה הקצרה הביאה אבן עזרא לשוק לוינסקי את האוכל של עזורה הנהדרת מירושלים והעלתה אותו לדרגת מסעדת שף. המלחמה חיסלה גם את היוזמה המשובחת הזו, אךפיתה ברודשטייןשנפתחה באותו חלל היא חלופה משובחת לא פחות.

DePi
לבר הקולינרי שהבטיח טובות פשוט לא היה מזל – הוא נפתח תוך כדי הקורונה, החליף שפים וקונספטים ולבסוף נסגר סופית. באותו מקום פעל בהצלחה ענקית WABI, פופ אפ פאסט פוד יפני של שף דין שושני, שצפוי מתישהו לחזור לאחר פגרת קיץ.

חסרים לנו. DePi (צילום: איתמר גינזבורג)
חסרים לנו. DePi (צילום: איתמר גינזבורג)

לה סיטה
שף אבישי בן הרוש גויס למילואים עד חודש מרץ 2024 והמסעדה שזכתה לביקורות מפרגנות נסגרה. בחלל שבו היא פעלה נפתחבבר, בר יין שמסתמן כאחד המקומות החמודים והטעימים בכרמל.

ארטל פורמל
מלחמה היא אנטיתזה למפות לבנות ולמנות מתוחכמות בצלחות פורצלן, וארטל פורמל החזיקה מעמד חודשים ספורים לפני שנכנעה למצב. עוד מסמר בארון הקבורה שהמציאות מזמנת לפיין דיינינג, גם כשהוא בתחפושת מסעדת פועלים.

צ'נטרו
הסנדוויצ'יה שהפכה למסעדת רחוב קטנה ומוקפדת בלב שוק לוינסקי נסגרה. במקומה פתח השף והבעלים אלון ליסי על הגג חלל אירועים וארוחות פרטיות.

416
השנים האחרונות היו לא פשוטות עבור הבר־מסעדה הטבעוני – קורונה, שריפה, רילוקיישן, מחאות ולבסוף המלחמה. "עשינו כל שביכולתנו לשמור על המסעדה פתוחה, אך הגענו לסוף הדרך", כתבו הבעלים בן ואל רחמני, והלב נשבר יחד אתם.

השומר
ספוט האוכל השמח בשוק נסגר לתמיד. נתגעגע מאוד לאוכל השוק הפרוע, ולחלות האלו הגם.

ביס שכבר חסר לנו. השומר 1 ( צילום: רן בירן)
ביס שכבר חסר לנו. השומר 1 ( צילום: רן בירן)

אוכל רחוב

חומוס משאוושה
אחרי 22 שנות חומוס גלילי, הגרגר האחרון נטחן והניגוב נגמר. בדצמבר 23 עברה משאוושה מפינסקר לרחוב הרכבת בעקבות הריסת הבניין, אבל משולש הברמודה של משבר כלכלי-מלחמה-מעבר יצר סיטואציה לא הגיונית, שאילצה את הבעלים עמוס בר לסיים את דרכה של החומוסיה הוותיקה.

הבן של הסורי
לפני כעשור, כשהסורי נסגר בהפתעה, התרגשנו לראות שבנו ממשיך את דרכו עם פחות או יותר אותו חומוס-פול אייקוני שהפך למנת הבית של המוני תל אביבים. אבל גם הוא לא עמד מול המלחמה, ונאלץ לסגור את השריד האחרון לחומוס המיתולוגי.

ציור אימפרסיוניסטי מתפרק. הבן של הסורי. צילום: יולי גורודינסקי
ציור אימפרסיוניסטי מתפרק. הבן של הסורי. צילום: יולי גורודינסקי

מוזס סניף רוטשילד
תרגעו תרגעו, רשת מוזס עדיין עומדת יציבה, אבל הסניף המיתולוגי ביותר של מזללת ההמבורגרים נסגר אחרי שנים בהם היה מרכז ארוחת הלייט נייט של רוטשילד, ותודה לכם על שהרגעתם בטן של אינספור שיכורים. מוזס ימשיכו יפעול בת"א עם סניפי מוזס שופ במידטאון ומוזס ברמת החייל, ומה עם החור שנפער ברוטשילד? התמלא מהר על ידי קפה פטיט, בראסרי חדש. השיירה עוברת, הכלבים נובחים. רגע, בעצם אולי זה חתול בלוגו?

ג'ירף (סניף אבן גבירול)
כן, עוד סניף מיתולוגי שנסגר. המקום אליו נשפכו כל השבורים של הלילה לפני שהיתה תרבות אכילה מאוחרת, נקודת מפגש משמעותית באזור שרק הכיר את הבראסרי ומנה חריפה אחת שנאלץ להרחיק עד לרמת החייל כדי לטעום (או חלילה, עד פתח תקווה). אבל זה לא הסוף – במקומו ייפתח בקרוב סניף משודרג במתחם "לנדמרק" החדש, בין שרונה מרקט לרחוב קפלן.

מיאזאקי
מזלת הראמן של יובל בן נריה ליוותה אותנו עוד מרמת החייל ועד לשרונה מרקט, שם התמקמה כסניף שהתמקד בעיקר משלוחים, וסיפק גם את אחד מכריכי העוף המטוגן היותר מעניינים בעיר. במקומה קמה גרסה כשרה ל"קפה טאיזו", והמיתוג הישן מתפוגג כלא היה.

נתגעגע במיוחד לקריספי צ'יקן המופרע במיאזקי. צילום: איליה מילניקוב
נתגעגע במיוחד לקריספי צ'יקן המופרע במיאזקי. צילום: איליה מילניקוב

ניקו
מרגע לידתה הייתה ההמבורגרייה של מסעדת שילה גאג בעל אורך חיים מוגבל. בינתיים החזיר שף שרון כהן את בר היין ג'אנגו שפעל כאן קודם וגם זאת לתקופה מוגבלת, עד למעבר ללוקיישן החדש במונטיפיורי, בספטמבר אם תרצה השם.

קוסינה פרנקו אנד לילי
הדוכן הצרפתי-ארגנטיני באבן גבירול סיקרן עם אמפנדס וביף בורגניון כרקע לסיפור של זוג עולים חדשים חדורי אמביציה. למרבה הצער כל זה לא הספיק והמקום נסגר תוך זמן קצר.

פיקניק סנדוויץ' קלאב
לאחר שסגר את המסעדה הקטנה והחמודה שלו ברחוב ירמיהו פתח שף יוסי שטרית (לא ההוא, השני) באותו לוקיישן את "פיקניק סנדוויץ' קלאב", ספוט כריכים סקסיים באווירת פיקניק. אלא שמה לעשות והחיים בתקופה האחרונה הם הכי רחוק מפיקניק שאפשר? שטרית סגר את הסנדוויצ'יה ועבר לצפון, ותל אביב הפסידה שף מוכשר.

כריך של שף. פיקניק סנדוויץ' קלאב (צילום: יוסי שטרית)
כריך של שף. פיקניק סנדוויץ' קלאב (צילום: יוסי שטרית)

כרמל
דוכן על האש שהיה ממוקם – טוב, אתם בטח יכולים לנחש איפה – שגרם לנו להתאהב בפיתה עם שיפוד פרגית וליה, שעכשיו נשאר לנו רק לחלום עליה, ועם טעם הגריל גחלים הזה.

טקסים
קשה להאמין שרק לפני שנה קראנו למאבק האגו בין ענקי הדונר טקסים וגרטי משוק הכרמל "מלחמה". בינתיים גרטי הפציע לפני כחודש לפופ אפ קצרצר אך טקסים נסגר סופית, למגינת לבן של קהילות השווארמה.

דוכן לחם
לאחר ארבע שנים הודיע האופה יונתן (ג'וני) הלר על סגירת מאפיית הבוטיק בפלורנטין בדרכו להרפתקה הבאה. געגועים לקווין אמאן הכי מפתיע בעיר.

פונטו פיצה
הפיצרייה של אלון פלד (לוקאל בורגר) בפלורנטין הבטיחה רבות אך לא הספיקה לקיים: היא פעלה בקושי שלושה חודשים ונסגרה שלא על מנת להיפתח שוב.

ומה יאכל הכלב? פיצה פונטו. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם punto.pizzatlv
ומה יאכל הכלב? פיצה פונטו. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם punto.pizzatlv

צ'ופ צ'ופ
אולי בגלל המלחמה, אולי בגלל עבודות החפירה הבלתי נגמרות באבן גבירול – ספוט הסטריט פוד האסיאתי סגר את הדלתות שלא על מנת לחזור.

ברים ובתי קפה

HOC סניף פלורנטין (והמאפייה)
בית הקפה הטרנדי ניסה לתפוס את המכורים של שוק לוינסקי, אבל פתח בטיימינג מזעזע של רגע לפני המלחמה. למרבה הצער, גם המאפייה של בית הקפה ממוקמת שם, כך שנכון לעכשיו אין מאפי HOC באף אחד מהסניפים, עד להודעה חדשה.

דמיינו את זה עם נוף לים. קפה HOC. צילום: Tamuna Djanashvili
דמיינו את זה עם נוף לים. קפה HOC. צילום: Tamuna Djanashvili

השפגאט
הבר הלהטב"קי הבכיר בעיר הודיעה כי לאחר 13 שנים של הרמות, מישהו צריך להוריד. מראשוני המתמקמים בנחלת בנימין, אינספור מסיבות, ערבי תרבות וקליפ אחד של נועה קירל ואילן פלד. המקום יפעל עד סוף ספטמבר עם ליינים מוכרים ואהובים, אבל יסיים את דרכו – לפחות בנקודה הזו – עם טעם מתוק של נוסטלגיה בפה.

הספוטניק
בר, קלאב, מרכז תרבות ומה לא – החללית של הספוטניק ריחפה בחיי הלילה התל אביביים במשך עשור, ונכנעה לבסוף לרצונו של בעל הבניין לשפץ, אבל ברור לכולם שהפגיעה הניכרת בחיי הלילה המקומיים תרמה לא מעט לעניין.

מייקר'ס
קיר העציצים האייקוני של בית הקפה-משתלה הזו הפך לאימיג' מוכר ברחבי העיר והאינטרנט, לא מעט בזכות "סוקלנט סשנז", אך גם בזכות הקהילה שהתגבשה סביבו. עכשיו יהיו לנו רק זכרונות ממנו. כנראה שנאלץ לראות את ההופעה של מרגי בפעם ה-2,983,746.

ליזלוטה
בפוסט אינסטגרם שובר לב הודיעו לקראת סוף יולי בעלות בית הקפה האהוב מריינס שהן יסגרו את שעריו, כי הן "שבורות. פיזית ונפשית (וכספית). ופשוט אין לנו ברירה אחרת", ועכשיו אינספור מרכז-תל-אביבים יחפשו קפה חדש לצהריי שישי ובוקר שבת.

פופ אנד פופ בייקרי
אחד מהבייקרי האהובים בעיר, והמקום שלימד אותנו שקרואסון יכול להיות ממולא ומצופה, סוגר את שעריו אחרי 3 שנים בעקבות מצוקת כח אדם שנובעת מהמלחמה. אבל אל דאגה, את המאפים המוגזמים של השף קונדיטור עופר בן נתן תוכלו למצוא באגף הקינוחים של מסעדת פופ אנד פופ, שממשיכה כרגיל.

נורמן בר
אחרי 20 שנה של בירה ותרבות, ובעקבות תנופת הבנייה שעוברת על הכרמל והכרם, מפנה המוסד הוותיק את מקומו לעוד מלון בוטיק או בניין דירות. כך חולפת תהילת עולם.

בר הגאולה
עוד מוסד ותיק שהתפייד אמנם לפני המלחמה, אך חסרונו מורגש במיוחד – מקום ששמר על גחלת הברים מפעם והציע תפריט של קלאסיקות מהמטבח האשכנזי והבלקני ובירה צוננת. נחפש גאולה במקום אחר.

היו ימים היו פה דרינקים. גאולה. צילום: נמרוד סונדרס
היו ימים היו פה דרינקים. גאולה. צילום: נמרוד סונדרס

Beanz20
לא עזרו אשכי העץ שיצרה הילה אלפרט, ובית הקפה החמוד בכרמל נסגר. אם הגעתם והרחתם קפה אל תתפלאו, כי במקומו נפתח בית קפה חדש.

וספרר
בית הקפה/בר שרשת נורדיניו הפעילה בבניין חברת Fiverr נסגר. במקומו התמקמו בחלל המשופץ פיצות דקות ומנות פסטה סקסיות מבית היוצר של בנצי ארבל (כפרה מיו, קלבריה). שימו את טברנה רומאנה בווייז ותודו לנו אחר כך.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

קשה לספור את כמות עסקי האוכל שספגו נזק בעקבות המלחמה, אבל אנחנו בכל זאת ננסה - יותר מ-50 עסקי אוכל נסגרו...

מאתשרון בן-דוד13 באוקטובר 2024
הימים העמוסים של פעם. שפגאט, שבוע הגאווה 2022 (צילום: יובל וייצן)

הסעודה האחרונה: 42 מסעדות, ברים ובתי קפה שנסגרו בגלל המלחמה

הסעודה האחרונה: 42 מסעדות, ברים ובתי קפה שנסגרו בגלל המלחמה

הימים העמוסים של פעם. שפגאט, שבוע הגאווה 2022 (צילום: יובל וייצן)
הימים העמוסים של פעם. שפגאט, שבוע הגאווה 2022 (צילום: יובל וייצן)

למלחמה הזו ישנם גם מחיר כלכלי כבד, ומאז חודש אוקטובר אנחנו חווים גל סגירות שלא נראה מאז הקורונה. אלו 42 העסקים תל אביביים שלא הצליחו לחזור ולעמוד על הרגליים בגלל המלחמה. נתגעגע לאכול אצל כולן, אבל להרמות שבתמונה הראשית נתגעגע במיוחד

27 באוגוסט 2024

אגפי הקולינריה מרגישים בכל הכובד את משקל המלחמה לא פחות מאף תחום אחר, ואולי אפילו יותר מהרוב – שילוב הגורמים המזוויע של מלחמה, משבר כלכלי וזנב ההתאוששות הארוך מהקורונה הפיל מסעדות, דוכני אוכל רחוב ובתי קפה רבים. חלקם ותיקים, חלקם טריים, חלקם פשוט לא הצליחו לפתוח שוב מאז ה-7 באוקטובר, חלק סגרו לאחר ניסיון התאוששות. חלקן עוד עשויות לחזור בצורה כזו או אחרת, וחלקן אבדו לעד. אלו כל מקומות האוכל שאנחנו לא יכולים יותר לאכול בהם בעקבות המלחמה.
מקומות המסומנים באדום נסגרו במהלך החודש האחרון.

>>מלחמה על כל שקל: 10 מגמות במסע להצלת המסעדנות בתל אביב

מסעדות

הונג קונג דים סאם
שנים אחרי שהיו במרכזו של הקרב על הכיסונים של רחוב בן יהודה מסעדת הדאמפלינג האותנטית בעיר נסגרת. הם ניצחו, אגב, כי מסעדת פוראמה נסגרה לפניהם, אבל מספר שנים לאחר מותו של אחד מהשפים ועזיבתו של השני, השריד האחרון – גברת הו, אלמנתו של השף המקורי – חוזרת להונג קונג ומשאירה אותנו ללא כיסונים.

אנימאר
המסעדות הטובות ביותר בתל אביב סוגרת את שעריה, "בעקבות חוסר היציבות והמצב במדינה". אנימאר, שנפתחה ב-2019 בחלל המיתולוגי של מסעדת רפאל, הפכה תוך שנים ספורות למסעדת פיין דיינינג שישרה קו עם הטופ הקולינרי העולמי. השף הלל תוקוולי הוביל אותה להישגים מרשימים והפך לאחד מבכירי השפים בארץ, ומדובר באובדן קולינרי משמעותי ומבאס במיוחד.

השף הלל תוקוולי עם הצוות לפני סרוויס, אנימאר (צילום: אוהד קב)
השף הלל תוקוולי עם הצוות לפני סרוויס, אנימאר (צילום: אוהד קב)

פיפי'ז
האסיאתית האהובה משוק לוינסקי עשתה הכל כדי להיאחז ברגעים אחרונים של הנודל, אבל השפית יפעת תבואה הבטיחה שהפעם היא באמת סוגרת סופית את המקום, עם קובץ. אנחנו עדיין קצת מפקפקים עקב דיווחים כוזבים בעברה, אבל אם זו האמת, זה באמת מבאס.

דלידה
רקוויאם לברולה פלפלים ופיתה קבב: המסעדה הוותיקה שנסגרה עם פרוץ המלחמה לא הצליחה להיפתח שוב, ובכך נסתם הגולל על אחד מעוגני האוכל החזקים ביותר שוק לוינסקי. במקומה תיפתח מסעדה הודית חדשה מבית "מה פאו" בנחלת בנימין – כל הפרטים בקרוב.

מוותיקות שוק לוינסקי. דלידה (צילום נועם פריסמן)
מוותיקות שוק לוינסקי. דלידה (צילום נועם פריסמן)

וינה
ביום הראשון למלחמה ספג הבניין שבו פעלה מסעדת וינה פגיעה ישירה. הבעלים, נכדם של מייסדי המסעדה, תכנן לשפץ ולפתוח מחדש אך לבסוף החליט לסגור לצמיתות. כך באו לקיצן 75 שנים של עסק משפחתי ותל אביב איבדה אבן דרך קולינרית היסטורית.

ל'אפוק
ביצה ב-320 ש"ח לא בבית ספרנו: מסעדת ל'אפוק מבית רובישון, שנפתחה במלון הבוטיק אלקונין ברעש רב, נכשלה במבחן הכניסה לישראל ונסגרה אחרי שנה, לא דקה מוקדם מדי.

ברוט
המסעדה־גסטרו בר בנחלת בנימין החזיקה מעמד עשור לפני שהניחה את המפתחות בגלל המלחמה. שפים, מבקרים וחובבי אוכל ויין אנינים יתגעגעו למטבח הלא מתפשר, שדיבר מקומיות אותנטית ללא גרם חנופה.

הפעם זו באמת מכה קשה. ברוט (צילום: נועם רון)
הפעם זו באמת מכה קשה. ברוט (צילום: נועם רון)

גן השקמים
לפני שנה הודיעה השפית דנה לי ברמן שהיא סוף סוף פותחת מסעדה, והעיר כולה התרגשה איתה. תפריט אקלקטי ומקורי עם נטייה צפון איטלקית ולוקיישן רומנטי הבטיחו גדולות ונצורות, אלא שחודשים ספורים לאחר מכן ילשה ברמן את בתה הבכורה והודיעה על פרישה. מאז נפתח באותו מקום "קרוט" של החבר'ה הגאונים מפרא, שמגשים את כל הציפיות.

פורטונה דל מאר
21 שנות פעילות לא הספיקו להחזיק בחיים את המסעדה עם הנוף לים, ולפני כשלושה חודשים הדלתות נסגרו לצמיתות.

NG
"אחרי 20 שנים של סטייקים הכי טובים בארץ המסעדה שלנו בנווה צדק לא תשוב לפעילות – מלחמה אחת יותר מדי", עולה הבאנר העצוב באתר של NG. את ההמבורגרים המעולים ומעט מהסטייקים אפשר למצוא בלוקיישן שאליו עברה המסעדה בצומת הפיל.

ברגר
בדיוק שנה, זה הזמן שהחזיקה ההמבורגריה מבית זוריק, שהתגאתה בקציצות מבשר פרימיום מחוות בוטיק בצפון. ברמת אביב גימ"ל ייאלצו להסתפק במקדונלד'ס ובוולט.

טופולופומפו
11 שנים וכמה וכמה שערוריות עסיסיות הן מה שנותר מהמורשת של טופולופומפו, המסעדה הפאן אסיאתית של אבי קונפורטי שלא הצליחה להתאושש מהקורונה והמלחמה. המסעדה שנסגרה בפברואר האחרון הייתה מפוארת, יקרה ומעוררת מחלוקת כמעט כמו השף שבנה אותה.

לאן הפאר הזה ילך? טופולופומפו. צילום: יח"צ
לאן הפאר הזה ילך? טופולופומפו. צילום: יח"צ

יאקימונו
את מה שעשתה הקורונה לסניף רוטשילד עשתה המלחמה לסניף הילטון. המותג "יאקימונו" יישאר כזיכרון לסושי פנומנלי ומנות יפניות עוצרות נשימה.

היווני
כשהחליט שהבר השמח כבר לא המתאים למצב, מחק אשר חביבי את "היווני" מהמפה והפך אותו ל"בית לחם 3". באנקרים יווניים עדיין נוכחים בתפריט ומפות משובצות בכחול לבן מכסות את השולחנות, אך גבולות הגזרה הורחבו והאווירה מעט יותר סולידית.

חג' כחיל
המסעדה בכיכר השעון נסגרה, הלילה התל אביבי כבר לא יהיה אותו הדבר, וזה כל מה שיש לנו לומר בנושא.

השווארמה של חג' כחיל (צילום: יחסי ציבור)
השווארמה של חג' כחיל (צילום: יחסי ציבור)

לה רפובליקה (רונימוטי)
החזקנו לה אצבעות אבל בסוף זה לא קרה: בחודש מרץ השנה נסגרה האיטלקייה הוותיקה והמוקפדת סופית, לאחר שלא נפתחה מאז השבעה באוקטובר. כך מגיעות לקיצן 20 שנה של מסעדנות אולד סקול, שכנראה כבר אין לה מקום כיום.

OLÉ
שלושה חודשי מילואים הספיקו לאורן אסידו להניח את המגבת במסעדת אולה, שהתחילה כהבטחה מרוקאית־אנדלוסית ובשלב מסוים קיבלה סיבוב כשר. מאז מצא השף המוכשר בית במסעדת Flame במלון קרלטון והוא מנסה להתניע משם את הקריירה שנעצרה בגלל המלחמה.

אבן עזרא
בתקופת חייה הקצרה הביאה אבן עזרא לשוק לוינסקי את האוכל של עזורה הנהדרת מירושלים והעלתה אותו לדרגת מסעדת שף. המלחמה חיסלה גם את היוזמה המשובחת הזו, אךפיתה ברודשטייןשנפתחה באותו חלל היא חלופה משובחת לא פחות.

DePi
לבר הקולינרי שהבטיח טובות פשוט לא היה מזל – הוא נפתח תוך כדי הקורונה, החליף שפים וקונספטים ולבסוף נסגר סופית. באותו מקום פועל כעת בהצלחה ענקית WABI, פאסט פוד דיינר היפני של שף דין שושני.

חסרים לנו. DePi (צילום: איתמר גינזבורג)
חסרים לנו. DePi (צילום: איתמר גינזבורג)

לה סיטה
שף אבישי בן הרוש גויס למילואים עד חודש מרץ 2024 והמסעדה שזכתה לביקורות מפרגנות נסגרה. בחלל שבו היא פעלה נפתחבבר, בר יין שמסתמן כאחד המקומות החמודים והטעימים בכרמל.

ארטל פורמל
מלחמה היא אנטיתזה למפות לבנות ולמנות מתוחכמות בצלחות פורצלן, וארטל פורמל החזיקה מעמד חודשים ספורים לפני שנכנעה למצב. עוד מסמר בארון הקבורה שהמציאות מזמנת לפיין דיינינג, גם כשהוא בתחפושת מסעדת פועלים.

416
השנים האחרונות היו לא פשוטות עבור הבר־מסעדה הטבעוני – קורונה, שריפה, רילוקיישן, מחאות ולבסוף המלחמה. "עשינו כל שביכולתנו לשמור על המסעדה פתוחה, אך הגענו לסוף הדרך", כתבו הבעלים בן ואל רחמני, והלב נשבר יחד אתם.

השומר
ספוט האוכל השמח בשוק נסגר לתמיד. נתגעגע מאוד לאוכל השוק הפרוע, ולחלות האלו הגם.

ביס שכבר חסר לנו. השומר 1 ( צילום: רן בירן)
ביס שכבר חסר לנו. השומר 1 ( צילום: רן בירן)

אוכל רחוב

מוזס סניף רוטשילד
תרגעו תרגעו, רשת מוזס עדיין עומדת יציבה, אבל הסניף המיתולוגי ביותר של מזללת ההמבורגרים נסגר אחרי שנים בהם היה מרכז ארוחת הלייט נייט של רוטשילד, ותודה לכם על שהרגעתם בטן של אינספור שיכורים. מוזס ימשיכו יפעול בת"א עם סניפי מוזס שופ במידטאון ומוזס ברמת החייל, ומה עם החור שנפער ברוטשילד? התמלא מהר על ידי קפה פטיט, בראסרי חדש. השיירה עוברת, הכלבים נובחים. רגע, בעצם אולי זה חתול בלוגו?

מיאזאקי
מזלת הראמן של יובל בן נריה ליוותה אותנו עוד מרמת החייל ועד לשרונה מרקט, שם התמקמה כסניף שהתמקד בעיקר משלוחים, וסיפק גם את אחד מכריכי העוף המטוגן היותר מעניינים בעיר. כעת היא עוברת שיפוץ כדי להפוך ל"קפה טאיזו" כשרה, והמיתוג הישן מתפוגג כלא היה.

נתגעגע במיוחד לקריספי צ'יקן המופרע במיאזקי. צילום: איליה מילניקוב
נתגעגע במיוחד לקריספי צ'יקן המופרע במיאזקי. צילום: איליה מילניקוב

ניקו
מרגע לידתה הייתה ההמבורגרייה של מסעדת שילה גאג בעל אורך חיים מוגבל. בינתיים החזיר שף שרון כהן את בר היין ג'אנגו שפעל כאן קודם וגם זאת לתקופה מוגבלת, עד למעבר ללוקיישן החדש במונטיפיורי, בספטמבר אם תרצה השם.

קוסינה פרנקו אנד לילי
הדוכן הצרפתי-ארגנטיני באבן גבירול סיקרן עם אמפנדס וביף בורגניון כרקע לסיפור של זוג עולים חדשים חדורי אמביציה. למרבה הצער כל זה לא הספיק והמקום נסגר תוך זמן קצר.

פיקניק סנדוויץ' קלאב
לאחר שסגר את המסעדה הקטנה והחמודה שלו ברחוב ירמיהו פתח שף יוסי שטרית (לא ההוא, השני) באותו לוקיישן את "פיקניק סנדוויץ' קלאב", ספוט כריכים סקסיים באווירת פיקניק. אלא שמה לעשות והחיים בתקופה האחרונה הם הכי רחוק מפיקניק שאפשר? שטרית סגר את הסנדוויצ'יה ועבר לצפון, ותל אביב הפסידה שף מוכשר.

כריך של שף. פיקניק סנדוויץ' קלאב (צילום: יוסי שטרית)
כריך של שף. פיקניק סנדוויץ' קלאב (צילום: יוסי שטרית)

כרמל
דוכן על האש שהיה ממוקם – טוב, אתם בטח יכולים לנחש איפה – שגרם לנו להתאהב בפיתה עם שיפוד פרגית וליה, שעכשיו נשאר לנו רק לחלום עליה, ועם טעם הגריל גחלים הזה.

טקסים
קשה להאמין שרק לפני שנה קראנו למאבק האגו בין ענקי הדונר טקסים וגרטי משוק הכרמל "מלחמה". בינתיים גרטי הפציע לפני כחודש לפופ אפ קצרצר אך טקסים נסגר סופית, למגינת לבן של קהילות השווארמה.

דוכן לחם
לאחר ארבע שנים הודיע האופה יונתן (ג'וני) הלר על סגירת מאפיית הבוטיק בפלורנטין בדרכו להרפתקה הבאה. געגועים לקווין אמאן הכי מפתיע בעיר.

פונטו פיצה
הפיצרייה של אלון פלד (לוקאל בורגר) בפלורנטין הבטיחה רבות אך לא הספיקה לקיים: היא פעלה בקושי שלושה חודשים ונסגרה שלא על מנת להיפתח שוב.

ומה יאכל הכלב? פיצה פונטו. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם punto.pizzatlv
ומה יאכל הכלב? פיצה פונטו. צילום: מתוך עמוד האינסטגרם punto.pizzatlv

צ'ופ צ'ופ
אולי בגלל המלחמה, אולי בגלל עבודות החפירה הבלתי נגמרות באבן גבירול – ספוט הסטריט פוד האסיאתי סגר את הדלתות שלא על מנת לחזור.

ברים ובתי קפה

השפגאט
הבר הלהטב"קי הבכיר בעיר הודיעה כי לאחר 13 שנים של הרמות, מישהו צריך להוריד. מראשוני המתמקמים בנחלת בנימין, אינספור מסיבות, ערבי תרבות וקליפ אחד של נועה קירל ואילן פלד. המקום יפעל עד סוף ספטמבר עם ליינים מוכרים ואהובים, אבל יסיים את דרכו – לפחות בנקודה הזו – עם טעם מתוק של נוסטלגיה בפה.

הספוטניק
בר, קלאב, מרכז תרבות ומה לא – החללית של הספוטניק ריחפה בחיי הלילה התל אביביים במשך עשור, ונכנעה לבסוף לרצונו של בעל הבניין לשפץ, אבל ברור לכולם שהפגיעה הניכרת בחיי הלילה המקומיים תרמה לא מעט לעניין.

מייקר'ס
קיר העציצים האייקוני של בית הקפה-משתלה הזו הפך לאימיג' מוכר ברחבי העיר והאינטרנט, לא מעט בזכות "סוקלנט סשנז", אך גם בזכות הקהילה שהתגבשה סביבו. עכשיו יהיו לנו רק זכרונות ממנו. כנראה שנאלץ לראות את ההופעה של מרגי בפעם ה-2,983,746.

ליזלוטה
בפוסט אינסטגרם שובר לב הודיעו לקראת סוף יולי בעלות בית הקפה האהוב מריינס שהם יסגרו את שעריו, כי הן "שבורות. פיזית ונפשית (וכספית). ופשוט אין לנו ברירה אחרת", ועכשיו אינספור מרכז-תל-אביבים יחפשו קפה חדש לצהריי שישי ובוקר שבת.

פופ אנד פופ בייקרי
אחד מהבייקרי האהובים בעיר, והמקום שלימד אותנו שקרואסון יכול להיות ממולא ומצופה, סוגר את שעריו אחרי 3 שנים בעקבות מצוקת כח אדם שנובעת מהמלחמה. אבל אל דאגה, את המאפים המוגזמים של השף קונדיטור עופר בן נתן תוכלו למצוא באגף הקינוחים של מסעדת פופ אנד פופ, שממשיכה כרגיל.

נורמן בר
אחרי 20 שנה של בירה ותרבות, ובעקבות תנופת הבנייה שעוברת על הכרמל והכרם, מפנה המוסד הוותיק את מקומו לעוד מלון בוטיק או בניין דירות. כך חולפת תהילת עולם.

בר הגאולה
עוד מוסד ותיק שהתפייד אמנם לפני המלחמה, אך חסרונו מורגש במיוחד – מקום ששמר על גחלת הברים מפעם והציע תפריט של קלאסיקות מהמטבח האשכנזי והבלקני ובירה צוננת. נחפש גאולה במקום אחר.

היו ימים היו פה דרינקים. גאולה. צילום: נמרוד סונדרס
היו ימים היו פה דרינקים. גאולה. צילום: נמרוד סונדרס

Beanz20
לא עזרו אשכי העץ שיצרה הילה אלפרט, ובית הקפה החמוד בכרמל נסגר. אם הגעתם והרחתם קפה אל תתפלאו, כי במקומו נפתח בית קפה חדש.

וספרר
בית הקפה/בר שרשת נורדיניו הפעילה בבניין חברת Fiverr נסגר. במקומו התמקמו בחלל המשופץ פיצות דקות ומנות פסטה סקסיות מבית היוצר של בנצי ארבל (כפרה מיו, קלבריה). שימו את טברנה רומאנה בווייז ותודו לנו אחר כך.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

למלחמה הזו ישנם גם מחיר כלכלי כבד, ומאז חודש אוקטובר אנחנו חווים גל סגירות שלא נראה מאז הקורונה. אלו 42 העסקים...

מאתשרון בן-דוד27 באוגוסט 2024
הגאולה. צילום: נמרוד סונדרס

בליץ האכיפה הגדול: העירייה קנסה בסך 140 אלף ש', בעלי העסקים זעמו

בליץ האכיפה הגדול: העירייה קנסה בסך 140 אלף ש', בעלי העסקים זעמו

הגאולה. צילום: נמרוד סונדרס
הגאולה. צילום: נמרוד סונדרס

בשנים האחרונות יותר ויותר בעלי עסקים פותחים בערב תשעה באב בידיעה שיחטפו קנס (בסך 730 שקל השנה). אלא שאף אחד לא צפה למבצע אכיפה כ"כ מסיבי שבמהלכו נקנסו 195 בתי עסק(!!). "חופש הדת לדתיים וחופש מדת לחילוניים"

זה אמנם היה צפוי, אבל נראה שנפח הקנסות שניתן לבתי עסק שפתחו בערב ט' באב הצליח להפתיע את כולם. לפי דיווח הבוקר (א') בעיתון דה מרקר, ניתנו אמש 195 דו"חות ברחבי העיר בסכום כולל של כ-140 אלף שקל. הקנס למקום עמד על 730 שקל. כל זה קורה, נזכיר, בזמן שבתי העסק עדיין מתאוששים מנזקי שנת הקורונה.

אריאלה לאנדה (שבלי כל קשר התארחה אצלנו הבוקר במדור 'העיר שלי'), מהבר בית אריאלה, מסרה לנו שהיא "מקווה שהעירייה תשכיל לקחת את כספי הקנס ותשקיע אותם בעיר ובתשתיותיה, וגם תקדש את החיים ואת שירותי הבריאות. חופש הדת לדתיים וחופש מדת לחילוניים".

בשנים האחרונות נוספו עוד ועוד בתי עסק שהחליטו לפתוח בערב ט' באב תוך ידיעה שהם צפויים לקבל על כך קנס. כך למשל אתמול, לפני שנכנס הצום, כתב דן עציוני מבר הגאולה: "אנחנו מחכים לדו"ח – אתם באים לתמוך! עיריית תל אביב עושה דבר מבורך ומפעילה קווי אוטובוס חינם בשבתות. כל ילד יודע ששמירת השבת היא חלק מעשרת הדיברות וחשובה פי כמה וכמה מכל יום צום שהוא. עיריית תל אביב היום תתן לנו קנס על פתיחה בתשעה באב – שבעזרתו תממן תחב"צ בשבת. מבולבלים? גם אנחנו".

הוטל מונטיפיורי. היה פתוח גם כן (צילום: אנטולי מיכאלו)
הוטל מונטיפיורי. היה פתוח גם כן (צילום: אנטולי מיכאלו)

תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" מסר בתגובה על בליץ הקנסות כי "אנו עומדים מאחורי המסעדנים ומגבים אותם על פעילותם. בימים קשים אלו אין לשפוט בעלי עסקים שעושים ככל שביכולתם להתפרנס. עם זאת העמותה תמיד קוראת למסעדנים לציית ופעול על פי החוק. עיריית תל אביב היתה יכולה בימים אלה לבוא לקראת המסעדנים והברים ולהסתפק באזהרה בלבד. אנו נפעל מול העירייה לבחון ביטול של הקנסות לאור התקופה הכלכלית המורכבת".

פנינו לעירייה בכמה שאלות, בעיקר במטרה להבין מהי המדיניות שלה בנושא ומדוע החליטה לצאת למבצע אכיפה כה נרחב. בינתיים הסתפקו בתגובה כללית: "חוק העזר העירוני קובע כי בערב ט’ באב עסקי המזון יהיו סגורים מהשעה 19:00. כמדי שנה עיריית תל אביב-יפו דאגה לעדכן את העסקים על ידי חלוקת מנשרים ופרסום באתר העירוני לגבי החוק ושעות האכיפה".

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

בשנים האחרונות יותר ויותר בעלי עסקים פותחים בערב תשעה באב בידיעה שיחטפו קנס (בסך 730 שקל השנה). אלא שאף אחד לא...

מאתמערכת טיים אאוט19 ביולי 2021
קרול צבי, הגאולה. צילום: איליה מלניקוב

חיות בר: הכירו את הנשים שמנהלות לכם את חיי הלילה

חיות בר: הכירו את הנשים שמנהלות לכם את חיי הלילה

הן מחזיקות במקצוע שנחשב גברי אך מתעקשות להביא את הוויב הנשי. לכבוד יום האישה הבינלאומי יצאנו לדבר עם בעלות ברים התמודדות עם לקוחות שיכורים וספקים שמחפשים מי חותם על הצ'קים. שש נשים שמובילות את חיי הלילה מספרות איך זה להיות אישה בעולם שכולו אלכוהול

קרול צבי, הגאולה. צילום: איליה מלניקוב
קרול צבי, הגאולה. צילום: איליה מלניקוב

קרול צבי, הגאולה

ההתחלה:"אני במקצוע כבר 17 שנה. התחלתי לברמן באלי אולי בגיל 20 וקצת, גרתי שנתיים ביפן ואז חזרתי לארץ. תכננתי להיות סטייליסטית ומעצבת חלונות ראווה אבל קלטתי שאני מוציאה יותר כסף מאשר מרוויחה, והחלטתי לעשות את מה שאני יודעת הכי טוב – לברמן. עבדתי שלוש שנים בננוצ'קה, ובבר קרולה הכרתי את מי שהיה בן זוגי. פתחנו יחד את הפרדיסו ואחרי כמה שנים את הגאולה. מאז אני כאן כבר כמעט שמונה שנים".

יום שגרתי:"בברים אין באמת שגרה. הימים תמיד מלאים בפגישות עם ספקים, ביורוקרטיה ועניינים שוטפים אבל אני מסדרת לעצמי את הזמן איך שנוח לי. בבוקר אני יכולה לבלות זמן עם הבן שלי בן השבעה חודשים, ובערב כשאני הולכת לעבודה הוא כבר ישן ולא מרגיש בחסרוני".

אוהבת לא אוהבת: "בעיניי ההנאה מבילוי היא משהו שקשה להתקיים בלעדיו, ואני אוהבת את זה שאני מוכרת בילוי. כשאנשים מגיעים לבר זה הפאן טיים שלהם והם שוכחים מהצרות. ההתעסקות עם סייד אפקטס היא הצד הפחות זוהר של המקצוע, אנשים שמשתכרים ושוכחים לשלם או נעשים קולניים. אני אוהבת לאפשר לאנשים לשחרר, אבל עד גבול מסוים".

אישה בעולם גברי: "כאישה יש לי כמה יתרונות, העיקרי שבהם הוא מולטיטאסקינג. אני יודעת לעשות כמה דברים במקביל ולא מונעת מאגו. כשיש עימותים אני יודעת להרגיע את הרוחות ומצד שני אני גם יודעת להיות קשוחה כשצריך. בתפקיד שלי צריך להיות אישה מסוג מסוים".

סוף הלילה: "בדרך כלל אני מסיימת באחת־שתיים. כשצריך לשחרר את הבייביסיטר אני חותכת הביתה, אבל כשלא אני קופצת לדרינק בסקסי פיש או בג'ספר ולפעמים מושכת עד הבוקר. אם כבר לתת בראש אז עד הסוף".

דרינק מועדף: "שבלי וצ'ייסרים של קראקן, רום מתובל עם ארומה מדהימה".

הגאולה

קטיפה אדומה: עוגות הרד ולווט הכי טובות בתל אביב

יופי טופי: כך תכינו טופי מלוח מושלם

אריאלה לנדא, בית אריאלה. צילום: איליה מלניקוב
אריאלה לנדא, בית אריאלה. צילום: איליה מלניקוב

אריאלה לנדא, בית אריאלה

ההתחלה:"בגיל 15 התחלתי לעבוד במלצרות. תמיד אהבתי אלכוהול ונשאבתי למקצוע. המקום הראשון שלי היה המינרווה שפתחתי בשנת 1998 כמקום בעיקר לקהילה הלסבית, שהייתה אז ממש קטנה. המקום השני שלי, הג'ואיש פרינסס, היה אחד הברים הראשונים שהייתה בהם מוזיקה אלקטרונית כמעט כמו במסיבה כשברוב המקומות ניגנו אז רוק ופסיכדלי. כשהבניין נקנה נאלצנו לעבור ואז פתחתי את הג'ואיש 2 שהיה בו קצת מהכל. סגרתי אותו די מהר ויצאתי להפסקה של שנה וחצי, שבה היה לי ליין של מסיבות בשיתוף עם ריי הראל, חיי לילה אמנם אבל פחות בברים. את בית אריאלה פתחתי לפני שלוש שנים, קודם כל כי אהבתי את החלל עצמו: מקום שנחבא אל הכלים, לא על רחוב ראשי, וסלקציה טבעית של חבר מביא חבר. חזרתי לעשות את מה שאני מכירה ואוהבת וקל לי לשחות בחומר".

הקסם של הביזנס:"אני אוהבת את זה שכל ערב שונה מקודמו. האורחים שונים, הסיפורים שונים – הכל משתנה מערב לערב. זו עבודה רנדומלית".

יתרון נשי:"נשים מעורבות פחות באלימות. יש להן יותר יכולת להשקיט ולהרגיע אנשים שמגיעים לפעמים למצבים כאוטיים, לאו דווקא אלימים מבחינת אלכוהול אלא זקוקים למזור לנפש ולאוזן קשבת. יש הרבה אנשים שנוח להם לשפוך את הלב דווקא בפני אישה".

שיכורים וצרות אחרות:"אני מדברת איתם. מה עוד אפשר לעשות? (צוחקת). למזלי הרב בסיטואציות מפחידות נתקלתי אולי פעם או פעמיים בכל 20 השנים שאני במקצוע. לרוב זה יותר מעצבן ממפחיד".

ניהול בר כאישה: "כמו שאישה יכולה להוציא רישיון טיס ככה היא יכולה לפתוח בר. האישיו הוא יותר כלכלי מאשר מגדרי. אם יש למישהי כסף לפתוח בר, שתלך ותעשה את זה. יותר נכון לדבר על קפיטליזם ועל האפשרות לעשות מה שרוצים במסגרת היכולות הכלכליות".

סוף הלילה:"בסופי שבוע אני בדרך כלל במסיבות, בעיקר באלפאבית ולפעמים בבלוק. אני בבר עד הבוקר ואז במסיבה עד הצהריים".

דרינק מועדף:"פרנה בצ'ייסרים".

בית אריאלה

אמור דנדי, הטיארה. צילום: איליה מלניקוב
אמור דנדי, הטיארה. צילום: איליה מלניקוב

אמור דנדי, הטיארה

ההתחלה:"אני בכלל לא באה מהתחום ולומדת אותו תוך כדי תנועה. בעברי למדתי משחק, התעסקתי בתיאטרון פרינג' והתגלגלתי ליצור מיצגי רחוב שמשלבים תנועה, משחק ווידיאו ארט. אני לא אשת עסקים ממולחת אבל אני בעניין של אנשים, ורציתי לפתוח מרחב מאפשר ליוצרים ולאמנים אלטרנטיביים. הרעיונות הכי טובים תמיד עלו לי בסיעורי מוחות עם חברים ורציתי ליצור מקום כזה עם במה אלטרנטיבית, בסגנון סלון תרבות כמו בצרפת. את הטיארה פתחתי לפני שבוע ואני רואה אותו כמקום אקלקטי לציבור מעורב עם אירועים בתחומים שונים וקבלות שבת".

עולם גברי עולם נשי:"ברים הם תחום גברי מאוד אבל יש בו מקום לנשים. הגעתי לטיארה עם תקציב מוגבל והתחלתי לשפץ את המקום מאפס, כך שהמפגש היה כל הזמן עם גברים – קבלנים, שיפוצניקים, ספקים. למזלי חברים עזרו לי והגישה הגברית־אסרטיבית הייתה שם לאורך כל הדרך, אבל גיליתי שזו לא חובה. אם יוצא לי לבוא באופן רך ולהסכים לכל סוג של רגש – אני רואה בכך משהו מאוד מאפשר ומכיל, וכנראה גם נשי. יוצא שאני מקבלת עצות גבריות, למשל להיות קשוחה ולשמור את הקלפים קרוב לחזה, אבל מאחורי כל דבר עומד אדם. לכן אני לפעמים מרשה לעצמי לנהוג לפי הרגש, גם אם זה לא לטובת העסק. קשיחות היא לא אסטרטגיה מבחינתי ולא תמיד פתרון.

קשיחות רכה:"יצא לי להיתקל בלקוח אגרסיבי אבל התמודדתי איתו לא בקשיחות גברית אלא בקשיחות נשית. גבר אולי היה מאיים עליו ושם לזה סוף. אני הבאתי בקבוק אלכוהול ופשוט ישבנו ודיברנו. אני לומדת לשים גבולות ומאמינה שזה משהו שנשים יכולות לעשות, רק בצורה אחרת".

סוף הלילה:"המקום חדש ונמצא באזור לא משהו, באמצע השיפוצים של הרכבת הקלה, אז רוב האנשים שמגיעים הם חברים. אם מגיעים החברים השתיינים אני מסיימת את הערב עם כמות יפה של אלכוהול, ואם החברים הרגועים יותר אז הערב מסתיים ברגוע. בכל מקרה אני מעדיפה לסיים את הלילה בבר שלי".

דרינק מועדף:"גולדסטאר וג'נטלמן ג'ק, שלמרות שמו הוא וויסקי רך ועדין."

הטיארה, יהודה הלוי 49, תל אביב, כל יום 18:00-2:00

מיטל מועלם, אגנס. צילום: איליה מלניקוב
מיטל מועלם, אגנס. צילום: איליה מלניקוב

מיטל מועלם, אגנס

ההתחלה:"אני בתחום כבר 15 שנים יד ביד עם השותף שלי דני אשור. אנחנו חברי ילדות וזה היה החלום של שנינו. את הבר הראשון בהוד השרון פתחנו כשדני עוד היה בחופשת שחרור. התחלנו ממקום קטן, ואחרי שנה וחצי החלטנו לעבור למקום גדול יותר ולעשות את זה כמו שצריך. אגנס אבן גבירול נולד לפני שבע שנים, ולפני שמונה חודשים פתחנו את אגנס בלוינסקי. אנחנו גם מתעסקים עם מערכות מזיגה מתקדמות לבירה ובונים מערכות עבור ברים שיש להם ברזייה גדולה".

חלוקת עבודה:"בגלל המצב המשפחתי שלי אני נמצאת יותר מאחורי הקלעים. יש לנו יותר מ־40 עובדים ואני גם מנהלת את השיווק והמלאי, "עבודת יום" שצריכה להיעשות כדי שבלילה הכל יתקתק. דני מנהל את הצוותים באופן ישיר. החלוקה השתנתה לאורך השנים בהתאם לצרכים ולרצונות של שנינו. לא ויתרתי לגמרי על הלילה ושלושה־ארבעה ימים בשבוע אני עובדת בערב, אפילו שהיום שלי מתחיל בשש בבוקר וב־8:30 אני כבר במשרד. מבחינה זו השותפות שלנו קצת יוצאת דופן בעסקי הלילה".

השותף מסכים?:"לקח הרבה זמן עד שספקים, עובדים וגברים בכלל הבינו שיש לי סיי. השנים הראשונות היו מאוד מאתגרות, בייחוד כי הייתי צעירה. נתקלתי בסוכני מכירות שמחכים לראות מי באמת מקבל החלטות ואיך יכול להיות שאני חותמת על הסכמים וצ'קים. היו פגישות שבהן נאלצתי להתמודד עם שאלות אישיות, למשל אם יש לי חבר. לקח זמן עד שלמדתי לענות שזה לא רלוונטי. היום המצב כמובן שונה לגמרי משני צדי הבר. יש יותר סוכנות מכירות, יינניות וברו מאסטריות, ומצד הלקוחות החלוקה של בירה לבנים וקוקטייל לבנות כבר לא תופסת".

סוף הלילה:"מפני שיש לי משפחה אני חוזרת אחרי העבודה הביתה ומתפללת שבן הזוג שלי ער כדי להחליף איתו כמה מילים. אני משתדלת להגיע עד אחת בלילה חוץ מבימי חמישי, שאז הבנות מסודרות ואין דדליין".

דרינק מועדף:"ג'ין, בדרך כלל בומבי או הנדריקס, עם קצת קרח, קצת קמפרי ולימון".

אגנס

סיון לוי ודנה ינקילביץ'. צילום: איליה מלניקוב
סיון לוי ודנה ינקילביץ'. צילום: איליה מלניקוב

סיון לוי ודנה ינקלביץ', קיי

ההתחלה:דנה: "התחלתי לפני הרבה שנים כמארחת במישמיש והתגלגלתי לניהול. אחרי זמן לא רב קניתי עם שותף את השסק והוא החזיק שבע שנים עד שנאלצנו לסגור".
סיון: "מגיל 16 מלצרתי, ובשסק הכרתי את דנה שהייתה הבוסית שלי. לאחר שהשסק שחיינו ועבדנו בו נסגר, חיפשנו לפתוח מקום יחד. שתינו אוהבות את חיי הלילה וזה היה טבעי".

ככה זה כשיש שתיים:דנה: "אנחנו עושות הכל יחד בסוג של כוח נשי והרמוניה ומתנהלות בדרך שלנו. אין באמת חלוקת תפקידים".
סיון: "חיי לילה הם משהו גברי עם תדמית אפלה ואלימה ואצלנו יש משהו נעים".
דנה: "מי שמגיע לבר מרגיש שעומדות מולו שתי נשים. יש במקום שלנו משהו מכבד, לעומת ברים אחרים שמתנהלים קצת מתוך אגו ויחסי כוחות".

שוות ושוות יותר:דנה: "כנשים חווינו בעבר התנשאות, המעטה והקטנה בערכנו, אבל עכשיו אני לא מרגישה שמתייחסים אלינו בצורה שונה. אולי דווקא מעריכים שתי בחורות שעובדות וחיות בלילה, דבר שאינו נפוץ בנוף. היום, כשכבר מכירים אותנו, אנחנו לא צריכות להילחם ולהוכיח את עצמנו כל פעם מחדש".
סיון: "כבר קרה שביקשו מסתם אורח בבר לסגור חשבון כי חשבו שהוא המנהל (צוחקת)".

סוף הלילה:סיון: "חרתנו את הלייט נייט על דגלנו ואנחנו סוגרות בארבע־חמש בבוקר ולפעמים גם בשבע. באים אלינו ברמנים וצוותים של מקומות מהסביבה כמו הרצל 16 והברקפסט. אנחנו מקבלות אותם, משחררות, ואחר כך הולכות לנוח".
דנה: "כשאנחנו כבר סוגרות אין לאן ללכת כי הקיי הוא בין הברים האחרונים שנסגרים, אם לא האחרון שבהם. הבילוי היחיד שבא בחשבון בשעות האלו זה לעבור ב־AM:PM".

דרינק מועדף:דנה: "פינו גריג'ו עם קרח וסודה, ובימים שבא לי להתפרע סטולי רדבול".
סיון: "קוניאק הנסי נקי".

קיי

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

הן מחזיקות במקצוע שנחשב גברי אך מתעקשות להביא את הוויב הנשי. לכבוד יום האישה הבינלאומי יצאנו לדבר עם בעלות ברים התמודדות...

מאתשרון בן-דוד7 במרץ 2018
Northern Star. צילום: דנה קרן

הסרום של דרק זולנדר ועוד דברים שעשו לנו את זה השבוע

הסרום של דרק זולנדר ועוד דברים שעשו לנו את זה השבוע

מהקולקציה המשותפת של המותג המקומי Northern Star ומיטל ויינברג אדר עד הסרום של דרק זולנדר. חמישה דברים שעשו לנו את זה השבוע

Northern Star. צילום: דנה קרן
Northern Star. צילום: דנה קרן

נדב כוכב עליון

קולקציית הקפסולה שעיצבה הצלמת והבלוגרית מיטל ויינברג אדר עם המעצב נדב רוזנברג ל־Northern Star משלבת בין המינימליזם המתוחכם שמאפיין אותה לצבעוניות ולפיתוחי הטקסטיל שמזוהים עמו. את התוצאה המשמחת תוכלו להשיג במכירת ההשקה שתתקיים בחנות המותג בשישי הקרוב.

450־1,200 ש"ח, אלעזר בן עזריה 14 יפו, שישי, 10:00־17:00

Northern Star. צילום: דנה קרן
Northern Star. צילום: דנה קרן

משנסים מותניים

יוסי קצב עשה את הבלתי ייאמן ומצא את נוסחת הגישור בין גברים לנשים. שמלת הכותנה שמככבת בקולקציה החדשה של המותג שלו, Sketch (שהוקדש לגברים עד לא מזמן), מצטיינת בזכות הקשר שמזכיר חולצה שנכרכת על המותן ברישול. אם רוצים אפשר לחגור אותה גם מאחור.

549 ש"ח, בחנויות Sketch

Sketch. צילום: תום מרשק
Sketch. צילום: תום מרשק

מאווררים את האצבעות

עונת הכפכפים שמעבר לפינה מחייבת הצטיידות במשהו שאינו סוליה המחוברת לרצועת גומי מעפנה, אלא בפתרון אלגנטי יותר, למשל הדגם החדש מבית דניאלה להבי. כפכפי העור הצבעוניים נוחים, נונשלנטיים ואפילו מרפררים בהומור לסטייל של אדידס. המחיר משעשע פחות.

790 ש"ח, בחנויות דניאלה להבי

כפכפים של דניאלה להבי. צילום: אודי דגן
כפכפים של דניאלה להבי. צילום: אודי דגן

מתקתקים עניינים

המותג המקומי Mayo משלב בין שני דברים אהובים מאוד – תיקי גב מגניבים ומחירים מלבבים. אנת שלאין, המעצבת שניצבת מאחוריהם, תתמקם בסוף השבוע במיני בר הגאולה עם חנות פופ אפ שקיבלה את הטייטל השיכור Bags & Booze. לחיי העו"ש.

240־280 ש"ח, חמישי־שישי, גאולה 51

Bags & Booze. צילום: טל קרפ
Bags & Booze. צילום: טל קרפ

קמטי צחוק

המותג האמריקאי קיל'ס, נותן החסות של "זולנדר 2" החדש, יוצא במהדורה מוגבלת של מוצר הדגל שלו – סרום לילה על בסיס שמנים אתריים וחומצות אומגה 3 ואומגה 6, עם מסרים כמו "גורם להזדקנות להצטער על היום שהיא נולדה" מדרק זולנדר. זו ללא ספק הפעם הראשונה שסרום גרם לנו לצחוק.

205 ש"ח, בחנויות Kiehl's בדיזנגוף סנטר ובקניון רמת אביב

סרום לילה של דרק זולנדר. צילום: יח"צ
סרום לילה של דרק זולנדר. צילום: יח"צ
רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו

מהקולקציה המשותפת של המותג המקומי Northern Star ומיטל ויינברג אדר עד הסרום של דרק זולנדר. חמישה דברים שעשו לנו את זה...

מאתרוני ודנאיושירה פור17 במרץ 2016
ראו עוד
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה!