גם בעונתה השנייה "טרנספרנט" היא לא באמת סדרה על טרנסית מזדקנת

העונה השנייה של "טרנספרנט" תופסת את משפחת פפרמן בעיצומן של תמורות דרמטיות, אבל אל תדאגו: הם עדיין פקעות עצבים מרוכזות בעצמן

ג'פרי טמבור יודע דבר או שניים על משפחות בהפרעה. "טרנספרנט"
ג'פרי טמבור יודע דבר או שניים על משפחות בהפרעה. "טרנספרנט"
10 בדצמבר 2015

אם נקשרתם למשפחת פפרמן בעונה הראשונה של "טרנספרנט", הביאו בחשבון שהם המשיכו את החיים שלהם בלעדיכם. העונה השנייה של "טרנספרנט" נפתחת רק כמה חודשים לאחר תום הראשונה, אבל נדמה שהכל השתנה. זוגות נפרדו, זוגות חזרו, חיים חדשים נוצרו, ורק אלי, האחות הצעירה, נותרה עומדת באותו המקום, שהוא בעצם שום מקום. כמות האינפורמציה שנורית לעבר הצופים בפרק הפותח של העונה היא עצומה, חורגת בהרבה מהקצב הרגיל של הסדרה, ורק בפרק השני הקצב הזה יורד בהדרגה, כך שאפשר לעשות קצת קאצ'ינג אפ עם הפפרמנים.

גם בעונתה השנייה "טרנספרנט" היא לא באמת סדרה על טרנסית מזדקנת, אלא סדרה על כל מיני אנשים. לא בדיוק אנשים ממוצעים, שכן בכל זאת מדובר במשפחה אינטליגנטית מלוס אנג'לס שחמש נפשותיה לא מפסיקות להתעסק בעצמן ומתקשות למצוא שלווה (כמה שלווה כבר אפשר למצוא כשאתה אוכל לעצמך את הראש כל היום ועל כל דבר?).

הקפיצה קדימה בזמן, גם אם היא מינורית, גורמת לכמה בעיות ברצף ובהתפתחות הדמויות. ג'וש פפרמן, האח האמצעי והמכור לאהבה, עובר שינוי חיצוני שלא ראינו סממנים שיגבו אותו. אחותו הגדולה שרה חווה טלטלות ושינויים, אבל המשחק המדויק של איימי לנדקר מצליח לפצות על הפערים. עוד לפני שמבינים מה בדיוק קרה לה, היא כבר נראית תשושה עם עיגולים שחורים מתחת לעיניים וללא טיפת שמחת חיים – ההפך המוחלט ממי שהייתה בעונה הקודמת. והאחות הצעירה אלי (גבי הופמן)? היא כאמור לא זזה לשום מקום. אפשר כבר לומר שהופמן היא לא הליהוק המוצלח ביותר לתפקיד. יש לה נטייה להשתלט על כל תפקיד שהיא מגלמת, כך שקשה לדעת איפה נגמר התסריט ואיפה היא מתחילה. דווקא משום שמדובר בדמות שלא עוברת התרחשויות מטלטלות, הניואנסים הקטנים חשובים, והופמן לא מצליחה להפיח רוח חיים בדמות.

אבל אם יש דבר אחד שעדיין נכון לגבי "טרנספרנט" הוא שהיא ממשיכה להיות הטקסט התרבותי הכי מדויק, עדכני ומודרני בכל הנוגע לפלואידיות מינית ומגדרית. מהבחינה הזאת, בעונה השנייה היא לא מפסיקה להפתיע, החל מסצנות סקס שיותירו אתכם פעורי פה עד להתמודדות של מורה/מורטי עם הגבר שהייתה פעם – רק עכשיו היא מבינה שהיה סקסיסט ורק עכשיו היא מכה על חטא. דרך החוויות האישיות של הדמויות עולה ביקורת נוקבת, אבל לחלוטין לא דמגוגית, על החברה הפטריארכלית והשמרנית, אבל "טרנספרנט" לא מתספקת בזה. במקום להתבכיין היא מעניקה הצעת הגשה לכיוון שאליו העולם צריך להתקדם. כל מה שנותר הוא להתחיל ליישם.

שורה תחתונה: מדריך הפעלה לעידן הקווירי

ציון ביקורות - 8