נגמר הכוח: "אסוקה" היא קריאת אזהרה ליקום "מלחמת הכוכבים"

"אסוקה" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
"אסוקה" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

הפרנצ'ייז של "מלחמת הכוכבים" מנסה כבר שנים לגדול למימדים של מארוול, ועכשיו כשהוא כמעט שם, זה הזמן לעצור ולהניח למותג הזה לפני שהוא הופך לעוס ושחוק. הסדרה החדשה במותג הגלקטי, "אסוקה", היא סימן שדיסני עשויה להצליח היכן שהאימפריה נכשלה - ולהחריב את היקום הזה

24 באוגוסט 2023

לעד אהיה חסיד של שלושת סרטי "מלחמת הכוכבים" הראשונים. כלומר, הטרילוגיה הראשונה. כלומר, הטרילוגיה הראשונה מבחינה כרונולוגית והטרילוגיה השנייה מבחינה עלילתית. ומה יש לא לאהוב בסרטים הראשונים? יש בהם הכל: סיפור טוב על אב ובן, יקום מלא בחייזרים משונים, רוחות רפאים, יצורים חמודים ופרוותיים וכמובן – לייטסייברס, הנשק הכי טוב בהיסטוריה של הקולנוע.

הטרילוגיה השנייה, כלומר השנייה מבחינה כרונולוגית וראשונה עלילתית, הייתה מאכזבת מאד למעט הסצנה הבלתי נשכחת בה אנאקין טובע בלבה והופך לדארת' ויידר. ועכשיו, למרות שהיו לפרנצ'ייז כמה הצלות נחמדות כמו הסרט "רוג 1" ו"המנדלוריאן", היקום של "מלחמת הכוכבים" נמצא בסכנת לעיסה – רגע לפני נקודת האל-חזור שבה יקום קולנועי הופך ללעוס ומאוס. לכל יקום קולנועי מגיעה הסכנה בשלב אחר: ביקום הקולנועי של DC בהובלת זאק סניידר היא הגיעה מוקדם מאוד והתוצאה היא שמאז "האביר האפל" של נולאן ב-2008 ועד "ג'וקר" ב-2019, ל-DC לא היו סרטים טובים בקולנוע (כן, בסדר, גל גדות גאווה ישראלית וזה, אבל היא שחקנית לא טובה ובחירה גרועה לוונדרוומן).

עוד יקום שנמצא בסכנת לעיסה מהרגע הראשון הוא יקום המפלצות של אולפני האחים וורנר ולג'נדרי. נו, היקום עם קינג קונג וגודזילה. לא זכרתם בכלל שיש יקום כזה, נכון? אבל הוא חי וקיים ואפילו עומד להוציא סרט נוסף של "גודזילה נגד קונג". וכמובן, הפרנצ'ייז הגדול מכולם ששייך לדיסני ונמצא בסכנת לעיסה הוא היקום הקולנועי של מארוול. לאחר הסיום המאכזב של סאגת אבני האינסוף, סרטי מארוול הפכו לקצת יותר קודרים, קצת פחות מצחיקים וגם קצת יותר לעוסים. ולא כדאי שאני אפתח את הנושא של "שר הטבעות".

>> דירוג הסדרות הכי טובות ביקום של "מלחמת הכוכבים"
>> העם הנבחר: המנדלוריאנים הם בעצם יהודים בחלל

גם היקום של "מלחמת הכוכבים" נמצא בסכנה כעת, כאמור, ולא רק בגלל האימפריה. היקום הזה נסחט עד תום: יש סרטים, סדרות טלוויזיה, משחקי מחשב, מרצ'נדייז, כל מה שאתם רק רוצים. הוא גם אחד מהיקומים הקולנועיים הרווחיים ביותר והעתיקים ביותר. אין סיבה שדיסני יפסיקו לחלוב את הפרה הזאת. כתוצאה מחליבה ארוכת שנים זו, קיבלנו מספר לא קטן של דמויות משניות עם סדרות ספין-אוף משלהן, ביניהן בובה פט ואובי וואן קנובי. האחרונה שבהן היא אסוקה, החניכה לשעבר של אנאקין סקייווקר, הלוא הוא דארת' ויידר.

דמותה של אסוקה טאנו הופיעה בסדרות המצוירות בעיקר, ורק לאחרונה הפיעה לראשונה בגרסת לייב אקשן בעונה השנייה של "המנדלוריאן" בתפקיד אורח. אסוקה טאנו הפכה לדמות מאד אהובה ביקום של "מלחמת הכוכבים", אבל האם העובדה הזאת מספיקה כדי להחזיק סדרה? התשובה היא, כמובן, כל כך לא. 

הסיפור של "אסוקה" הוא סיפור על חיפוש אחר גיבור מיתולוגי אבוד ועל המאבק מול ניצולי האימפריה שנפלה. לא ברור כמה עוד אפשר לטחון את הסיפור של הרפובליקה מול האימפריה, אחרי הכל באימפריה תמיד היו נבלים, תמיד הם האיש הרע וזה תמיד אותו סיפור של הטובים נגד הרעים. ראינו את הסיפור הזה כבר אינספור פעמים ואנחנו תמיד יודעים מה יקרה, הרעים יפסידו, הטובים ינצחו והגלקסיה תהיה שוב מקום בטוח, לפחות עד עלייתה של האימפריה בגרסה זו או אחרת.

יוצר הסדרה, דייב פילוני, הוא האיש מאחורי "מלחמת הכוכבים: באד באץ'" ו-"סיפורי הג'דיי" והוא שימש כתסריטאי בסדרות המצוירות, על הנייר הוא האיש המושלם לכתוב את הסדרה על הפדוואן של אנאקין סקייווקר. בפועל? אנחנו מקבלים מוצר תעשייתי וחסר נשמה שמרגיש כאילו נכתב אך ורק בשביל מאזן הרווחים והישרדות המותג. זה לא משנה כמה רוזריו דוסון היא שחקנית טובה, התחושה היא ש"אסוקה" היא הסימן שהמותג נמצא בעיצומה של סכנת לעיסה. 

"אסוקה" מרגישה ריקה ושטוחה, וזה לא רק בגלל התסריט שיכולתי לחזות בו כמעט כל שורת דיאלוג, אלא גם בגלל הצילום חסר המעוף. אם מסתכלים על "רוג אחת" אפשר לראות את הפריימים עוצרי הנשימה של הסרט, כאלה שגורמים לטובי הסינמטוגרפים לקנא, אבל "אסוקה" חסרת כל סגנון וטעם אישי, תפלה, לא מתוחכמת ובעיקר משעממת. גם שחקני החיזוק שנשלחו לא מצליחים להפיח חיים בסדרה וזה הישג כשמדובר בקול של השחקן הבריטי דייוויד טננט. הדמות אותה טננט מדובב היא דרויד שאמור להיות "משעשע", אבל התוצאה היא רובוט מעצבן, דעתן ולא מעניין.

היחסים הכי מעניינים בסדרה הם היחסים בין אסוקה לפדוואן שלה, סאבין רן שהופיעה גם בסדרות המצוירות. סאבין רן של "אסוקה" הייתה יכולה להיות דמות כל כך טובה, יש לה אפילו חיית מחמד מגניבה, וגם איתה הצליחו לפקשש. עד סוף העונה יש להם עוד זמן להציל את הסיפור ולהחריב את היחסים בין הפדוואן הצעירה למאסטרית הותיקה, כי תכלס? רק זה מה שיציל את הסיפור. 

"מלחמת הכוכבים" צריכה שינוי דרמטי שינתק אותה מהתבנית הקבועה והמשעממת. הרפובליקה צריכה להפסיד והאימפריה צריכה לנצח. זה לא אומר בהכרח החרבת הגלקסיה: מה היה קורה נגיד אם האימפריה הייתה שולטת והגלקסיה משגשגת? האם זה שווה את החיים שיילקחו כדי לשמר את השלטון? כל אלה שאלות שהייתי שמח לראות יותר ביקום הדיכוטומי של "מלחמת הכוכבים", פחות טוב נגד רע ויותר הרע נגד הרע במיעוטו. "אסוקה" היא קריאת אזהרה, אבל אם ימשיכו עם התבנית העלילתית הקבועה אנחנו נמשיך לקבל תוכן חסר תוכן והגלקסיה תישאר לעוסה ללא הכר, עד שלא יישאר ממנה כלום. היכן שהאימפריה נכשלה – דיסני תצליח.
>> "אסוקה", עונה ראשונה 8 פרקים, עכשיו בדיסני+