בדרך לתחתית: מבולבלים מפרויקט המטרו? אתר חדש יעשה לכם סדר

על הנייר זה נראה טוב. תחנת מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)
על הנייר זה נראה טוב. תחנת מטרו (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

הרכבת הקלה עוד לא התחילה במסעותיה, וכבר עומד לצאת לדרך פרויקט המטרו שגורם לה להיראות כמו משחק ילדים. אתר חדש של מינהל התכנון מנגיש את כל המידע הקיים לגבי תכנון הפרויקט בפורמט ידידותי. חובה לכל תושב, יזם ושוחרי #פיד_תחבורה

8 באוגוסט 2023

בעוד עשרה ימים יצא לדרך הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, אחרי עיכובים של שנים, ויחבר בין פתח תקווה לבת ים דרך תל אביב – צעד ראשון בדרך הארוכה אל מערכת הסעת המונים רצינית בישראל. העבודות על שני הקווים הנוספים של הרק"ל בעיצומן ויושלמו רק עוד 4-3 שנים, וכבר כעת ברור שמהרגע הראשון הקרונות יהיו מלאים מדי והמערכת לא תעמוד בביקושים. בינתיים קורם עור וגידים גם פרויקט המטרו שגורם לרכבת הקלה להיראות כמו צעצוע, ואמור לספק פתרון תחב"צי לכמויות נוסעים גדולות בהרבה אי שם באזור 2034 על פי ההערכות האופטימיות וכנראה שיותר בכיוון 2040 אם להסתמך על ניסיון עיכובי ודחיות העבר. מבולבלים? אתר חדש יעשה לכם סדר.

פרויקט המטרו יוצא לדרך, אבל לאט (צילום: מתוך "מפת סיפור" של מינהל התכנון)
פרויקט המטרו יוצא לדרך, אבל לאט (צילום: מתוך "מפת סיפור" של מינהל התכנון)

אתר המטרו של מינהל התכנון הממשלתי מנגיש את כל המידע התכנוני הקריטי הקיים שקשור לפרויקט המטרו: באתר מוצגות תכניות המטרו ולצידן תכניות חשובות לא פחות שתוכננו כמשלימות למערכת המטרו – תכנית מתאר ארצית למרחבי המטרו (תמא/ 70) ולבינוי מעל הדיפו (תמא/ 70/א), תכנית מתאר ארצית למרכזי תחבורה משולבים (תמא/ 65) – חלק אינטגרלי מהפרויקט שנועד לאפשר פיתוח ובינוי בסמוך לתחנות המטרו, דבר שיחזק את השימוש ברכבת המטרו ויפחית את השימוש ברכב פרטי, ובמקביל יחזק גם את האזורים שהוא משרת ואת רשת החיבוריות לרכבת ישראל, לתחנות האוטובוסים המרכזיות ולרכבת הקלה.

>> איפה המטרו: מסע בין רכבות אל עתיד התחב"צ בתל אביב
>> אור בקצה התחנה: מסע בין תחנות המטרו העתידיות של תל אביב

רק התחלנו. מפת מערכת הסעת ההמונים בגוש דן (מפה: מתוך "מפת סיפור" של מינהל התכנון)
רק התחלנו. מפת מערכת הסעת ההמונים בגוש דן (מפה: מתוך "מפת סיפור" של מינהל התכנון)

אתר המטרו מעוצב כ"מפת סיפור" שמנגישה באופן ידידותי את מכלול המידע התכנוני הקיים, וכולל הסברים קצרים על כל תוכנית ועיקריה בליווי המחשות, תרשימים וסרטונים המדגימים את הנושאים השונים, בנוסף למפות GIS אינטראקטיביות ("מפת מערכת המטרו ומרחב התחנות", לדוגמא), שמאפשרות לראות את תחנות המטרו והתוכניות המשלימות להן על גבי רקע של מידע ממפות ושכבות שונות ותצלומי אוויר. הוא מיועד גם ליזמים שמעוניינים להבין כיצד ישפיע פרויקט המטרו על תוכניותיהם העתידיות, אך גם לשיתוף הציבור הרחב שיכול למצוא בו עניין רב (או את התחנה העתידית הסמוכה לביתו, למשל).

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית התחבורתית הגדול והמורכב ביותר שקודם אי פעם בישראל, ועלותו מוערכת בכ-150 מיליארד ₪. הנזק למשק הישראלי כתוצאה מגודש התנועה בגוש דן עומד כיום על כ-12 מיליארד שקלים בשנה וצפוי להכפיל את עצמו בעשור וחצי הקרובים אם לא תקום מערכת להסעת המונים. הפרויקט כולל מסילות תת קרקעיות באורך של כ-150 קילומטר ו 109 תחנות שישרתו תושבים מ-24 רשויות מקומיות במטרופולין גוש דן. תחנות המטרו, על פי התכנון, אמורותלהפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לייעל שימוש בקרקע ולשמור על שטחים פתוחים תוך עיבוי וציפוף המרקם העירוני הקיים. בואו נצא לדרך.