הטלוויזיה של ישראל: 10 סדרות הדרמה הכי טובות בתולדות קשת

סצינת הפתיחה האייקונית. פלפלים צהובים. צילום: יח"צ קשת
סצינת הפתיחה האייקונית. פלפלים צהובים. צילום: יח"צ קשת

מאז ימי ערוץ 2 העליז ועד קריאות לחרם מראש הממשלה, קשת עדיין יוצרים את הטלוויזיה הכי נצפית בישראל. ולמרות שלרוב מעדיפים שם ריאליטי על דרמה, ישנם לפחות כמה סדרות ששוות את זמנכם, ולפחות עשר סדרות מצוינות. אלו הצבעים הכי טובים של הקשת

25 במאי 2024

השבוע הושקה ברעש גדול ועם שתי פרסומות בלבד "אף אחד לא נשאר בפאלו אלטו" – הדרמה החדשה של "קשת". זכיינית ערוץ 2 בעבר ומחזיקתו של ערוץ 12 בהווה ניסתה לא מעט פעמים את מזלה בשוק הדרמות – שוק שנשלט בשנים האחרונות בעיקר ע"י חברות הכבלים והלווין, וכמובן המתחרה הגדולה בתחום: תאגיד השידור "כאן".

>> רואים כפול: 20 הסדרות הכי טובות בסטרימינג שצריך לראות עכשיו

לרגל השקת הדרמה החדשה, ניסינו לבחון מהן עשרת הדרמות הטובות ביותר ששודרו ב"קשת" לאורך כל 31 שנותיה. חייבים להודות שעל אף שהעשריה עצמה מרשימה, זה לא שהיו אופציות רבות לבחור מהן, ועוד פחות שבאמת הרגישו ראויות לרשימה. עוד נתון מעניין הוא שהסדרה האחרונה ברשימה היא גם הסדרה הכי עדכנית בה, מ-2020

10. "שטוקהולם" (2 עונות, 2018-2020)

כמו "פאלו אלטו", גם הסדרה הזו היא תוצר של ספר – מאת נועה ידלין, שגם יצרה את הסדרה המרירה-מתוקה הזו. העונה הראשונה, בת ארבעה פרקים, הופקה בידי קשת, למרות ששודרה קודם בתאגיד השידור. מה קרה קשת, לא האמנתם שהקהל יאהב את ארבעה החברים הוותיקים (דבל'ה גליקמן, תיקי דיין, לאורה ריבלין וששון גבאי) שמנסים להסתיר את מותו של חברם (גידי גוב, שהגשים לי חלום וגילם דמות בשם אבישי), כדי לזכות בפרס נובל שמיועד לו. יצירה נהדרת, קצרה ונוחה לעיכול – כזו שכנות מרגישה יותר תאגיד מקשת, אבל ראוי לציין את מעורבותה של הזכיינית ביצירה המיוחדת הזו.

9. "להעיר את הדב" (עונה 1, 2018)

המותחן הפסיכולוגי הזה מבית היוצר של קרן מרגלית (לא ההופעה האחרונה שלה במצעד הזה) היה אחת היצירות היותר מוערכות של "קשת". נועה קולר, בתפקיד הראשי הראשון בקריירה שלה (אחריו הגיעו "חזרות" ו"קופה ראשית" וכמעט כל סדרה טובה שאתם מכירים), מובילה סדרה שעוסקת במערכת היחסים המסובכת של אישה עם הפסיכולוג שלה, על רקע הרומן הזוגי שבו היא נמצאת. סדרה עוצרת נשימה וסופר איכותית ששרדה אמנם רק עונה אחת – אבל זכתה לשבחים רבים, והשאירה חותם משמעותי.

8. "בנות בראון" (עונה 1, 2002)

חוזרים אחורה בזמן: "בנות בראון" היא עוד תוצר מצוין של "מטר פלוס" – חברת ההפקה שעמדה מאחורי "החמישייה הקאמרית" (וגם אליה עוד נשוב) – ומבוססת על ספרה ויצירתה של עירית לינור, בימים שבהם יכולתם לסבול משהו שהיא עשתה. קאסט מרהיב ואופייני לתקופה מילא את הסדרה הזו, שעלתה לאוויר עם כוכבי התקופה של 2002: ירדן בר כוכבא, שגם חתומה על שיר הפתיחה (הקאבר ל"אומרים ישנה ארץ", בלחן של נעמי שמר ז"ל), היא הכוכבת הגדולה – וכך גם דורית לב ארי, לימים שוני סטרטינר ב"קופה ראשית". שמונה פרקים בלבד היו לסדרה, אך היא הספיקה במהלכם לכבוש את לבבות תחילת האלפיים. אה, וגם השיר הוא זכר להצלחה הגדולה שלה.

6. "אמאל'ה" (3 עונות, 2005-2008)

בשתי מילים: אורנה בנאי. בהרבה יותר מילים: השנה היתה 2005, כאשר אורנה בנאי חיפשה את השלב הבא. זה כבר היה אחרי הפריצה הגדולה כלימור, ותוך כדי ההצלחה המשוגעת של "ארץ נהדרת", ובנאי חיפשה דרך להביא קצת מעצמה, כמעט מילולית. "אמאל'ה", שנוצרה ע"י תמר מרום, רם נהרי ומולי שגב (האבא של "ארץ נהדרת"), היא סדרה רגישה, חכמה ומצחיקה שמבוססת גם על הסיפור הביוגרפי של בנאי עצמה, וההיריון שנפל עליה באמצע החיים. יחד איתה אפשר למצוא את תיקי דיין, מיה דגן (בתפקיד המשמעותי הראשון פוסט "השיר שלנו"), וגם אלון אבוטבול – שיש מי שיאמר שדמותו בסדרה מבוססת על מגיש חדשות אחד שכולנו מכירים.

6. "בת ים – ניו יורק" (3 עונות, 1995-1997)

הסדרה הוותיקה ביותר ברשימה עלתה בשנה השניה לקיומו של ערוץ 2 ביוזמתו של מיכה שגריר (שהיה יו"ר דרקטריון סם שפיגל), שאסף צמד סטודנטים הישר מסרטי הגמר ועבד איתם על סדרה שבמרכזה משפחה ממוצא עיראקי, אשר חלקה חי בבת ים וחלקה בניו יורק. הפורמט הנסיוני – שערבב בין צילום מקצועי לצילום חובבני, שילב בין שחקנים לנון-אקטרס והציג משפחה מזרחית מבלי לחפש קלישאות – היה למעשה אחת מסדרות הדרמה שבנו את הערוץ הצעיר, והציגו את שאפתנותו לחדש. כמה חבל שזה כבר כמעט ולא קורה.

5. "חטופים" (2 עונות, 2010-2012)

להיט ישראלי של ממש שגם הפך לסדרה מצליחה בחו"ל – "הומלנד", שבעצמה גרפה שמונה פרסי "אמי". סיפורם האקטואלי עד אימה של שני חיילים חטופים שחוזרים לישראל, ומנסים להתמודד עם החיים הכואבים שאחרי. יורם טולדנו וישי גולן בתפקידי הפריצה הגדולים שלהם, ויחד איתם קאסט מחוזק בשמות כמו יעל אבקסיס, מילי אביטל וגם אסי כהן בתפקיד דרמטי משמעותי. בניגוד ל"הומלנד", שהחזיקה מעמד שמונה עונות, אצלנו הסדרה שיצר גידי רף נגמרה אחרי שתיים, וגם זה היה עם עונה לא זכירה למדי. ועם כל הכבוד לסדרה, נראה לי שבמציאות של חטופים אמיתיים לאף אחד אין כוח לסדרות כאלה.

4. "התסריטאי" (עונה 1, 2016)

היא אמנם רצה במשך עונה אחת בלבד, עשרה פרקים, אבל "קשת" הוציאה תחת ידיה סדרת מופת. סייד קשוע, אחרי ההצלחה הנדירה של "עבודה ערבית" הקומית, מנצל את כישורי הכתיבה האישית שלו ומציג סדרה סמי-אוטוביוגרפית על תסריטאי ערבי-ישראלי במדרון. יוסף סוויד מגלם את כאתב, בן דמותו של קשוע, במהלך תהליך היצירה של הסדרה ובהתמודדות עם הדעות הקדומות, ועם הקשיים של החיים כערבי בישראל. קשוע תמיד סיפק מבט מעניין על החברה היהודית דרך העיניים שלו, ובסדרה הזאת זה הגיע לשיא. הסדרה, אגב, שודרה קודם כל בערוץ הראשון (עוד לפני התאגיד), ורק אחר כך בזכיינית עצמה. שווה מאוד לראות את הפנינה הכי נסתרת של קשת, וזה קל – כי כל הפרקים נמצאים ביוטיוב של כאן 11.

3. "הבורגנים" (3 עונות, 2000-2004)

ספטמבר 2000 היתה תקופה מאתגרת להיות בה ישראלי. בחודש שבו התנפצה הבועה על הראש של כולנו עם פרוץ האינתיפאדה, המסך של ערוץ 2 החל להשתנות בעזרת תמונת המראה המאוד לא מחמיאה שסיפקה הסדרה הזאת לציבור הישראלי. כוכבי "החמישייה הקאמרית" יצאו מהניסיון להצחיק ועברו לתאר אותנו בצורה הכי קודרת שאפשר – חבורת ישראלים שויתרה על המטרות הגדולות, ומחפשת בעיקר את האושר של עצמה. יחד עם הקאסט שהורכב מדב נבון, שי אביבי, מנשה נוי, רמי הויברגר וקרן מור – לאורך השנים שיחקו גם אילנה ברקוביץ', שרית וינו-אלעד, אפרת בן צור ואפילו אלון אולארצ'יק וגידי גוב, בתפקידים קצרים. כמו שהפרומו של "קשת" אהב להגיד – תסתכלו עליהם, ותראו אותנו.

2. "פלפלים צהובים" (2 עונות, 2010-2014)

הסדרה המרגשת והרגישה ביותר ברשימה, שזכתה לתשואות רבות ומוצדקות. קרן מרגלית, שגם מגדלת ילד אוטיסט בבית, הביאה את הסיפור הזה למסך, והכניסה אותו ללבבות הקהל. עלמה זק, בתפקיד הדרמטי הגדול שלה, יחד עם יוסי מרשק, הם שני הורים שמנסים לגדל ילד קצת שונה במציאות די אכזרית. לצד שני בני הזוג בתפקיד הפריצה שלהם, גם יהודה ברקן ז"ל זוכה לעדנה, וכך גם אורי פפר ומיכל שטמלר. סדרה שקשה היה להישאר אליה אדיש, ובעיקר היה קשה להישאר מולה עם עיניים יבשות.

1. "הנערים" (עונה 1, 2019)

הסדרה הכי מציאותית ברשימה, במובן הרע של המילה. "הנערים", שהופקה ע"י "קשת", נוצרה ע"י שלושה במאים: הבמאי המוערך יוסף סידר ("ההסדר", "בופור", "הערת שוליים"), אחד היוצרים המרשימים בישראל חגי לוי ("בטיפול"), והיוצר הערבי-ישראלי תאופיק אבו ואיל ("עטאש", "עלומים"). ביחד הם ייצרו את אחת הסדרות הטובות שיצאה מישראל, הפקה של HBO יחד עם קשת אינטרנשיונל. "הנערים" מחזירה אותנו אל הקיץ המזוהם של 2014 – הקיץ שבו רציחתם של שלושה חטופים יהודים הוביל במעגל נקמה מסויט לרציחתו של הנער מוחמד אבו ח'דיר. סדרה שמתארת בצורה הכואבת ביותר את מעגל הדמים הישראלי-פלסטיני – שספק אם מתישהו באמת נצא ממנו. התמונה הזאת לא החמיאה לרבים, כולל לראש הממשלה בנימין נתניהו שקרא להחרים את "קשת" בעקבותיה, אבל בסוף יצא כמברך הכי גדול. "הנערים" נשארת איתנו, כתזכורת כואבת לדברים האמיתיים שיום אחד נצטרך לתקן.