הקרב על גשר יהודית: עיריית ת"א מתבצרת בגשר יצחק נבון

למי קראתם גשר יהודית? העירייה מכחישה שאי פעם נקרא כך (צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו)
למי קראתם גשר יהודית? העירייה מכחישה שאי פעם נקרא כך (צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו)

בתגובה לפנייתה של עו"ד ורדית אבידן מהקליניקה לפמיניזם משפטי בדרישה להחזיר לגשר את שמו המקורי, ממשיכה העירייה להתעקש שגשר יצחק נבון מעולם לא נקרא "גשר יהודית" אלא לצרכים טכניים בלבד. פעילות קהילת "החזירו את הגשר ליהודית ואת הביתן להלנה" עשויות לפנות כעת לערכאות משפטיות

פעילות המאבק של קהילת "החזירו את הגשר ליהודית ואת הביתן להלנה" #איפההן – מעבירות הילוך: לפני כשבועיים פנתה בשמן לעירייה עורכת הדין ורדית אבידן מהקליניקה לפמיניזם משפטי בחיפה, בדרישה להחזיר את הגשר לשמו המקורי, גשר יהודית, בטרם פנייה לערכאות משפטיות. בתשובה למכתב חזרה העירייה על טענותיה לפיהן הגשר מעולם לא נקרא באופן רשמי "גשר יהודית", ולפיכך שמו גם מעולם לא שונה, וכי הוא נקרא כך בפרסומים שונים בעבר לצרכים טכניים בלבד.

זה היה רק שם זמני ולא יותר. גשר יהודית
זה היה רק שם זמני ולא יותר. גשר יהודית

עוד טוענת העירייה כי ההחלטה על קריאתו של הגשר על שמו של יצחק נבון התקבלה במרץ 2020, ולפיכך ניתן לציבור די זמן להגיב עליה. בעירייה מוסיפים ומסבירים כי הוראות נוהל השיום העירוני, העוסקות בקריאת מקום על שם מי שמקום ציבורי אחר כבר קרוי על שמו, מעלות ספק אם היה מקום לקריאת הגשר על שם יהודית מונטיפיורי, "שעה שכבר קרוי רחוב על שמה". אך ראו זה פלא: בדיקה מהירה בגוגל מפות מעלה כי הוראות נוהל השיום הנ"ל פחות הפריעו לגשר מוזס להמשיך את רחוב מוזס, לגשר שלוש להמשיך את רחוב שלוש ולגשר רוקח לטפס מעל שדרות רוקח.

>> דיווחנו באוגוסט: רק 3 מתוך 16 רחובות חדשים בעיר – על שם נשים
>> הדרה ומחיקה: המחאה נגד שינוי השם של גשר יהודית יוצאת לדרך

במכתבה לעירייה טוענת עו"ד אבידן כי "לפי אתר העמותה להנצחת מורשתו של יצחק נבון, ישנם יותר מ–50 אתרים על שמו. בתי ספר, כיכרות, רחובות, גנים ציבוריים, בנוסף לכ-20 אתרים הנמצאים בתהליכי אישור. בעוד שלפי בדיקה שערכנו באתר העיריה ובמרשם האוכלוסין קיים פער מובהק בין נשים לגברים בשיום והנכחת נשים במרחב הציבורי. בעיר תל אביב ישנם 66 רחובות על שמן של נשים, לעומת 1092 רחובות על שמם של גברים, כאשר 12 מהנשים המונצחות חולקות את הרחוב עם בני זוגן".

הירידה מגשר יהודית ליגאל אלון. סליחה, התכוונו למקום שבו יצחק נבון יורד ליגאל אלון
הירידה מגשר יהודית ליגאל אלון. סליחה, התכוונו למקום שבו יצחק נבון יורד ליגאל אלון

בעיריית תל אביב-יפו התחייבו בעבר חגיגית מספר פעמים לשנות את המצב הזה ולפעול להנצחת נשים במרחב הציבורי, ובמכתב התשובה שלה לעו"ד אבידן מדגישה העירייה כי "בישיבתה האחרונה של ועדת השיום נקראו כלל הרחובות שנדונו בוועדה – חמישה במספר – על שם נשים". אלא שבדיקה מהירה מעלה שאמנם במהלך 2021 נקראו 7 רחובות בתל אביב על שם נשים, אך בה בעת נקראו 12 רחובות על שם גברים, כך שהפער בינתיים ממשיך להתרחב.

דורית שמואלי, מייסדת קהילת "החזירו את הגשר", אמרה בתגובה כי "מעולם לא פגשתי מקרה בו ניתן שם לגשר או לרחוב כשם זמני, זה אבסורד! שימוש בפרוטוקולים ומכתבים רשמיים מטעם העירייה, שלטי רחוב מטעם העירייה ומשרד התחבורה, עתירה לבג"צ, שימוש בשם 'גשר יהודית' גם בכלי התקשורת ובפי תושבי השכונות מונטיפיורי וביצרון – יכול בהחלט להטעות את הציבור בדומה להבטחת שווא".