זו אחת הקומדיות הרומנטיות הטובות של העשור הקודם – והנוכחי

התקופה היפה בחיי באדיבות סרטי נחשון
התקופה היפה בחיי באדיבות סרטי נחשון

זה לא עניין רגיל שהמבקרת שלנו כותבת על סרט שבפתח הטריילר שלו כבר מופיעים סופרלטיבים שכתבה עליו לפני שנתיים. אבל הקורונה הביאה עמה לא מעט תופעות מוזרות, למשל: סרט שהוקרן אז ורק עכשיו יוצא לאקרנים. מזל שהקומדיה הצרפתית הזו נותרה מעולה, ועכשיו גם אתם יכולים ליהנות ממנה

20 ביולי 2021

בטריילר של "התקופה היפה בחיי" מתנוססת הצהרה שלי שמדובר ב"אחת הקומדיות הרומנטיות הטובות של העשור". מדובר בעשור הקודם ובהמלצה שנגזרה מרשימה שלי שפורסמה בטיים אאוט בדצמבר 2019. ראיתי את הסרט בפסטיבל חיפה באותה שנה והתמוגגתי. "התקופה היפה בחיי" היה אמור לצאת למסכים באותו חודש, אבל מועד היציאה נדחה, ואז הגיעה הקורונה וההמשך ידוע.

לפני שבוע צפיתי שוב ב"התקופה היפה בחיי", ואני שמחה לציין שנהניתי כמו בפעם הראשונה. במאה הנוכחית, קומדיות רומנטיות טובות זה דבר נדיר, וקומדיות רומנטיות צרפתיות טובות זה ממש זן נכחד. חיווי עקיף בנושא אפשר למצוא בסרט עצמו, שמתגעגע לשנות השבעים של המאה שעברה, עם זאת שהוא נושם את החמצן (נטול העשן) של העידן הנוכחי.

קומדיות רומנטיות עוסקות לרוב בהתחלה של אהבה חדשה ומסתיימות בהבטחה שהיא תימשך לנצח. יש גם תת ז'אנר של סרטים, כמו "סיפור פילדלפיה" ו"שמש נצחית בראש צלול", שמתחילים בסופה של האהבה, ובוחנים כיצד הגיבורים מציתים אותה מחדש. "התקופה היפה בחיי" פורש בפנינו שני סיפורים על אהבה שהתפרקה באמצע הדרך בשל אופיים הקוצני של הגיבורים, ומציע להם מפה שתעזור להם לשוב ולמצוא את דרכם אליה. שני הסיפורים מלופפים זה בתוך זה, ומפרים זה את זה באופנים ערמומיים ולעתים מצחיקים מאוד. ומה שיותר חשוב – הם כנים ובוגרים ומציפים את הלב.

התקופה היפה בחיי באדיבות סרטי נחשון
התקופה היפה בחיי באדיבות סרטי נחשון

דניאל אוטיי הגדול בהופעתו הכובשת ביותר מזה שנים, מגלם את ויקטור, קריקטוריסט ואמן קומיקס שאיבד את עבודתו בעיתון (שעבר לאינטרנט) ומסרב להסתגל לתרבות הרשת. לאשתו הפסיכולוגית מריאן (פאני ארדן זוהרת כתמיד), שדווקא חובקת את כל החידושים הטכנולוגיים, נמאס מהריטונים שלו, והיא מעיפה אותו מהבית. בנם של השניים נותן לאביו מתנה מיוחדת, ויקרה מאוד. לחברו אנטואן (גיום קאנה) יש אולפן שמציע ללקוחותיו אפשרות לחזור לכל תקופה שיבחרו באמצעות הפקה מושקעת עם תסריט, תפאורה ושחקנים – כלומר, לחיות בסרט. יש לקוחות שבוחרים לבלות ערב בפריז של שנות העשרים עם המינגוויי ופוקנר, או לילה בברלין עם היטלר. ויקטור בוחר לשחזר את הפגישה הראשונה שלו עם מריאן בבית קפה ב-16 במאי 1974, בתקווה לחוות מחדש את רגע ההתאהבות. אנטואן משכנע את חברתו לשעבר מרגו (דוריה טילייר) לגלם את מריאן הצעירה.

רוב הזמן הסרט עתיר ההמצאה הזה מתקיים בכמה רבדים, וכמו בוחן את עצמו מבפנים. האיורים שוויקטור מספק לאולפן משמשים את ההפקה לעיצוב המרחב שבו הסרט מתרחש, וגם מציתים מחדש את חדוות היצירה שלו. כשוויקטור נכנס לבית הקפה שנוצר על פי זיכרונותיו, הוא משחק תפקיד כפול, כגיבור של הסצנה הרומנטית, וגם כפרשן שמתבונן עליה מהצד ומעיר הערות. הוא יודע שזה פייק, ועדיין נסחף לתוך הסיטואציה שמחזירה אותו לימים הפשוטים ההם, שבהם הוא היה צעיר נחמד ומלא תקווה. כל כך טוב לו שם, שהוא מתקשה להיפרד מהפנטזיה, והוא מתחיל לבלבל בין מרגו למריאן. ואילו אנטואן הקונטרול פריק שמביים את הסצנה מעבר למראה חד כיוונית ולוחש הוראות באוזניה של מרגו, רואה אותה גם דרך עיניו של ויקטור, ומבין מה איבד כשנתן לה ללכת. אבל הוא עדיין מתקשה להתגבר על עצמו.

התקופה היפה בחיי באדיבות סרטי נחשון
התקופה היפה בחיי באדיבות סרטי נחשון

בנוסף לריבוד הדרמתי של הסרט, חלק מההנאה נובעת מהטקסטורה העשירה שלו. לצד הבחינה הנבונה של מערכות היחסים המורכבות בין הדמויות המרכזיות, ניקולה בדו, שכתב וביים, לא מזניח גם את בעלי התפקידים הקטנים. כל האנשים שעובדים לצידו של אנטואן מקבלים תשומת לב וזוכים להרבה רגעים משובבי נפש. תפקיד נחמד במיוחד יש לפייר ארדיטי הוותיק, שמגלם שחקן המתחזה ללקוח. ארדיטי הרבה לעבוד עם אלן רנה, ומבחינות מסוימות "התקופה היפה בחיי" מזכיר את סרטיו המאוחרים, התיאטרליים, של רנה, ששילבו גם הם קלילות עם תבונה ורגש עמוק. אבל הקצב מהיר יותר, והעונג מיידי יותר, כי אנחנו בכל זאת במאה ה-21.
4.5 כוכבים
La Belle Époque בימוי: ניקולה בדו. עם דניאל אוטיי, פאני ארדן, גיום קאנה. צרפת 2019, 115 דק'