לראשונה בארץ: חנות שמנגישה אמנות דרך ספרים

חנות ספרי האמן החדשה ביפו. צילום: נועם פריסמן
חנות ספרי האמן החדשה ביפו. צילום: נועם פריסמן

כמו בניו יורק, כמו בברלין, רק בלי מטרו או רכבת קלה: חנות ספרי האמן הראשונה בארץ - מגזין III יפו ספרים - נפתחת השבוע ביפו (במימון שוודי). מה הייחוד שלה ומה תוכלו למצוא בה? לכל הפרטים

17 בינואר 2022

תארו לכם סיטואציה כזו: ירדתם בתחנת הרכבת התחתית, אתם עולים במדרגות אל הרחוב. בחוץ שמש ומאוד קר, קצת כמו בימים האחרונים. הדבר הראשון שאתם מבחינים בו הוא חנות ספרים קטנה ומעוצבת שכולה אמנות. אתם נכנסים, מעלעלים, מקשקשים קצת עם המבקרים האחרים וממשיכים לדרככם. וכל זה לא קורה בניו יורק, גם לא בברלין. אלא ממש פה. ביפו. נשמע חלום? לא בהכרח.

חנות ספרי האמנות החדשה ביפו. צילום: נועם פירסמן
חנות ספרי האמנות החדשה ביפו. צילום: נועם פירסמן

בעוד שלרכבת בטח ייקח עוד זמן, בחמישי הקרוב (פתיחה חגיגית בין השעות 18:00-22:00) תפתח ברחוב עולי ציון 17 חנות ספרי האמן הראשונה בארץ – מגזין III יפו ספרים. החנות, מבית חלל האמנות תחת אותו השם שנמצא ממש מעבר לכביש, היא אמנם קטנה, אבל מכילה אוצרות אמנותיים שלא תוכלו למצוא בשום מקום אחר. ואם אתם תוהים 'מה זה בכלל ספרי אמן', אז יפה, טוב ששאלתם. הבעיה היא שאין תשובה אחת לשאלה הזו.

ספרי אמן אינם ספרי אמנות וגם אינם קטלוגים של תערוכות. הם ספרים שיוצאים (ברוב המקרים), ביוזמתו של האמן או האמנית עצמם ומתייחסים לגוף עבודות ספציפי או כמה כאלה. ומה שיפה בהם – הוא שכל אחד הוא יחיד ומיוחד.

מרב שין בן-אלון – חמש רגליים. צילום: אברהם חי
מרב שין בן-אלון – חמש רגליים. צילום: אברהם חי

ספרי אמן יכולים להכיל בעיקר דימויים, או בעיקר טקסטים – של האמן.ית ושל אחרים, והם גם יכולים להיות יצירה בפני עצמם. אבל הם בעיקר עושים דבר אחד – מכניסים אותנו לעולמם של האמנים, מתווכים בינינו לבין היצירות ומנגישים את עבודות האמנות (אני שונאת את המילה הנגשה. ובכל זאת). וכמו שאף פעם לא מזיק לשמוע אמן מדבר על תהליך העבודה שלו – כך אף פעם לא מזיק, ואף מועיל, לקרוא עליה.

בשוטף, אפשר למצוא ספרי אמן בודדים בחנויות של מוזיאונים, בגלריות ספציפיות וביריד ספרי אמן שמתקיים אחת לשנה ב"ארטפורט" – חלל האמנות והרזידנסי של קרן אריסון בת"א. אבל מקום אחד שמרכז כמות גדולה של כאלה – ישנים לצד חדשים, אין במחוזותינו עדיין. עד עכשיו.

מאחורי היוזמה, כאמור, עומדים אנשי חלל האמנות מגזין III ביפו, שנפתח לפני 4 שנים בדיוק. החלל, למי שלא מכיר, גם הוא ייחודי בנוף המקומי – מדובר בשלוחה של מוזיאון שוודי תחת אותו השם, שפועל בשטוקהולם מאז 1987. על החלל אמונים דיוויד ניומן, שהוא גם המייסד והמנהל של המוזיאון השוודי, והאוצרת כרמית גלילי. "הרעיון לחנות ספרי האמן החדשה התחיל מאהבה גדולה של כולנו לספרים, ובעיקר לספרי אמן" מספרת גלילי. "וגם מהחוסר שיש בעולם האמנות המקומי במקום ייעודי לספרים כאלה".

חנות ספרי האמנות החדשה ביפו. צילום: נועם פירסמן
חנות ספרי האמנות החדשה ביפו. צילום: נועם פירסמן

אלו ספרים יימכרו בחנות?
"כרגע יש לנו כ-250 כותרים, ועוד לא פתחנו" מספרת גלילי. "אפשר יהיה למצוא בה ספרים ישנים, מאלה הראשונים שיצאו בארץ בשנות ה-90 (למשל, ספרים של האמנים גארי גולדשטיין או רונית שני) ועד ספרים חדשים שיצאו לאחרונה כמו כאלה של האמנים דוד עדיקא או מאיה אטון. בינתיים מדובר בספרים שקיבלנו מהאמנים עצמם, כיוון שספרי אמן יוצאים במהדורות מוגבלות וקשה להשיג אותם, עדיין ממקומות אחרים. בעתיד אולי נבדוק גם אפשרות למכירת ספרים יד שנייה".

החלל הייעודי יקיים גם מפגשים עם אמנים.ות בעקבות ספרי האמן שלהם, כשכל שבועיים יגיע אמן.ית אחרת להתארח במקום ולהיפגש עם הקהל המקומי. "המקום ממש מוקדש לקהילת האמנים ושוחרי האמנות המקומית" אומרת גלילי. "בחלל התצוגה אנחנו מציגים שתי תערוכות בשנה, ולא תמיד של אמנים ישראליים. החנות מאפשרת לנו קשר הדוק הרבה יותר עם הקהל המקומי".

עדי קפלן ושחר כרמל פוגה
עדי קפלן ושחר כרמל פוגה

מחירי ספרי האמן בחנות יהיו מגוונים כמו הספרים עצמם – מספרים במחיר 50 שקלים ועד ספרים נדירים בכמה אלפי שקלים. המימון, כמו ברוב היוזמות המקומיות (לשמחתנו ולצערנו) הוא פרטי מטעם המוזיאון השוודי, ולא באמת היה מתאפשר ללא תמיכתם. "בעוד חלל התצוגה הוא חלל ללא מטרות רווח, הפעם מדובר במודל של חנות שכן מתבצעת בה מכירה אבל אחוז העמלה שניקח הוא קטן בהרבה מזה של חנויות ספרים קונבנציונליות" מסבירה גלילי. "כל זה כמובן מתאפשר הודות לתמיכה של מגזין III".

בעוד כמה שנים, בעזרת השם ואינשאללה, תוכלו לצאת מהרכבת התחתית באחת מתחנות שדרות ירושלים הישר לתוך החנות הקטנה והמקסימה. בינתיים, לכו ברגל וחושו עצמכם בניו יורק.